Gå til innhold

Oppgitt over min 10år gammel datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er rett og slett en gris, og jeg blir så oppgitt og frustrert. Hun har hele tiden vært ekstremt rotete, har alltid måttet gjete henne rundt når hun skal rydde rommet ol. Hun bomber rommet sitt i løpet av 10min, og gidder aldri å rydde etter seg. Hvis hun for eksempel skal tegne, så ligger det alltid 30 ark med div små tegninger på strødd rundt og tusj-fingerflekker på vegger og bord på rommet hennes.

Når vi ber henne rydde rommet så rydder hun et par ting, også kommer hun og spør om det er bra nok. Dette gjentar seg 10-20-30 ganger frem til rommet omsider er ryddet. Utrolig slitsomt at hun ikke bruker øynene sine og ser rundt seg.

Her om dagen skulle jeg ordne noe på rommet hennes i forbindelse med at det skal pusses opp, og ser at hun så visst ikke har ryddet i det hele tatt på mange måneder!! Hun har bare dyttet ting og tang inn i skuffer og skap. Jeg fant søppel, skittent undertøy (sikkert 15 skitne sokker), neseblodpapir, bestikk, tomflasker, en tampong hun har tatt fra meg, og masse masse annet søppel i skrivebordskuffer, i klesskapet, under hodeputen hennes og overalt.. Ble helt paff! Det er jo mye enklere å bare rydde ordentlig når man først rydder!

I resten av huset klarer jeg å holde rotet i sjakk ved å nesten nekte henne å ta med leker, tegnesaker ol ut i stue/på kjøkken osv, men hun griser helt vanvittig! Lillebroren hennes på 6år griser ikke i nærheten like mye som hun. ¨Når hun spiser så er det matrester utover hele hennes del av bordet, på stolen og gulvet under henne. Og når hun får noe gris på hendene så tørker hun det enten på klærne, på bordet, og til og med en gang tørket hun seg på veggen.

Og så, selve dråpen... i forbindelse med oppussing av rommet hennes så skulle jeg flytte sengen hennes (køyeseng, hun sover oppe), og da så jeg masse flekker og gris på veggen vedsiden av der hun har hodet. Også ser jeg at det er snørr og buser! Jeg spør henne rett ut "har du tørket snørr på veggen??" Hun blir flau og innrømmer det, men påstår at hun har sluttet... Det er så motbydelig at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre!

Hun har to søsken, ingen av de er slik overhodet!! Hun har nesten litt splittet personlighet. Hun elsker å jåle seg, gå med kjoler, fikse håret ol, men samtidig holder hun på sånn...jeg forstår det ikke.

Forstår ikke at hun  vil sove i en seng med søppel, neseblodpapir og skittent undertøy i, og med snørr oppover veggen!

Hva skal vi gjøre??

Dette er da ikke normalt for en 10åring!

Anonymous poster hash: 65d32...366
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var litt som datteren din.. Forsatt i voksen alder tørket jeg noen ganger buser bak senga... Flaut men sant.

Men jeg fikk aldri riktig hjelp og veiledning av moren din, og når jeg leser det du skriver tenker jeg at ikke hun får det heller. Ta en skikkelig opprydningsrunde og fjern ALT. Bedre å ha få ting, og oppbevaringsmuligheter til alle tingene. Alt må ha sin plass. Du må hjelpe henne og veilede henne gjennom dette. I stedet for å ikke la henne ta med ting i resten av huset og la henne gjøre rommet sitt til en svinesti. Det er veldig uhygienisk og sykdomsfremkallende å ha det sånn.

Når det gjelder grisingen ved spising var ikke jeg sånn som liten selv så kan ikke gi noen råd, men synes det virker spesielt.

Husk å aldri kjefte/formane, men veilede på en positiv måte. Gjenta gjenta gjenta. Ha nok servietter/tørkerull. La henne vaske klærne sine selv og vaske stolen/veggen ved senga osv. Mens du er der sammen med henne

Anonymous poster hash: 32244...c1c

Skrevet

"Veiledning av moren min" skulle det stå

Skrevet

Hun må alltid vaske etter seg når hun griser slik, så hun slipper ikke unna med det.

Rommet hennes er nesten ribbet pga hun roter utover så mye småting, men hun klarer alltid å rote likevel. Roter utover magneter, småstrikker, tusjer, skolesaker ol. Hun glemmer ofte ting hun skal ha med seg på skolen også. Sier at hun ikke har viskelær, også ser jeg i skuffen hennes og finner sikkert 6-7 stk, hun er bare for lat til å lete. Hun har også masse oppbevaring på rommet, og jeg har organisert det og ryddet i klesskapet hennes, samt satt på merkelapper slik at hun skal vite hvor hun skal legge alt. Men hun driter i det. Dytter rene og skitne klær rett inn i en random hylle i klesskapet, og oppbevaringskassene står tomme, siden hun bare dytter tingene sine inn et tilfeldig sted.

Blir gal.. er SÅ glad de to andre barna er renslige og ryddige...!

HI

Skrevet

Jeg gjorde også det der, med busene. Til langt opp i ungdomsskolen. Det var bare noe jeg gjorde uten å reflektere over det. Jeg var også ekstremt rotete, rommet mitt fløt av søppel og skrot.

Om det er noen trøst, så har jeg tippet helt over den andre veien som voksen. Jeg er superryddig og renslig nå. Det var nok bare en modningsgreie.

Anonymous poster hash: 2c60b...98f
Skrevet

Takk og pris for at det er håp ;) Men tanken på å ha det sånn i 6-7 år til gjør meg stresset og kvalm, vi andre i huset holder på å bli sprø...!

HI

Skrevet

Jeg var litt som datteren din.. Forsatt i voksen alder tørket jeg noen ganger buser bak senga... Flaut men sant.

Men jeg fikk aldri riktig hjelp og veiledning av moren din, og når jeg leser det du skriver tenker jeg at ikke hun får det heller. Ta en skikkelig opprydningsrunde og fjern ALT. Bedre å ha få ting, og oppbevaringsmuligheter til alle tingene. Alt må ha sin plass. Du må hjelpe henne og veilede henne gjennom dette. I stedet for å ikke la henne ta med ting i resten av huset og la henne gjøre rommet sitt til en svinesti. Det er veldig uhygienisk og sykdomsfremkallende å ha det sånn.

Når det gjelder grisingen ved spising var ikke jeg sånn som liten selv så kan ikke gi noen råd, men synes det virker spesielt.

Husk å aldri kjefte/formane, men veilede på en positiv måte. Gjenta gjenta gjenta. Ha nok servietter/tørkerull. La henne vaske klærne sine selv og vaske stolen/veggen ved senga osv. Mens du er der sammen med henne

Noen ganger må man kjefte/formane, og i denne situasjonen er det sannsynligvis det som er korrekt. Moren har prøvd å veilede i lang tid uten noen forbedringer, og da må man vise at det er uakseptabelt på en annen måte og da er å være streng en fremgangsmåte som bør prøves. 

Anonymous poster hash: 8108d...3b0

Skrevet

Jeg har og en rotekopp på 11 år.

Hver kveld må rommet ryddes. Da svinser jeg rundt i nærheten og veileder. Han har faste plasser til tingene. (Jeg sjekker skap og under sengen!) vi har snakket om at det er mye hyggeligere å ha besøk på et ryddig rom og mye kjekkere å starte å bygge Lego når gulvet er ryddig.

Mye leker har vi i bokser med lokk. Jeg synes ikke det er greit at du tar fra henne leker fordi hun roter. Hun kan evt få en kasse om gangen og så må hun rydde opp denne etter hun er ferdig.

Klær skifter vi på badet. Vi har en trådkurv der brukte, ikke skitne klær legges. Joggebukser kan feks brukes på trening selv om de er brukt før.

Jeg roper på han hver gang han glemmer å henge jakke, sko osv på plass. Ikke sint bare "du glemte å henge opp jakka".

Han griser også når han spiser. Han får serviett som skal brukes, og vi minner han på å tørke munnen til hvert måltid. Etter måltid må han tørke av/støvsuge viss han har grist på stol/gulv. Etter han må tørke opp selv, så griser han mye mindre.

Når det gjelder rommet så kan jo et belønningsskjems hjelpe?

Anonymous poster hash: f1d74...cf3

Skrevet

Høres til dels ut som meg da jeg var liten, jeg HATET (og gjør det fremdeles) å rydde, stappet bare alt i poser og inn i skapet, eller i skuffene under senga.

Husk at unger har liten evne til å tenke fremover, så selv om du ser at det ville vært enklere å bare rydde ordentlig fordi du forutser jobben som etterhvert vil komme når rotet blir oppdaget ser ikke hun det på samme måte, for henne blir hun bare fort ferdig; problem solved.

Datteren min er heldigvis ikke like ille, skjønt av og til har hun båret alt hun ikke fant plass til inn på rommet til lillesøster :legrine: Du må nok rett og slett rydde sammen med henne en stund fremover (det vil sannsynligvis medføre en viss grad av tvang da hun ikke vil se poenget i å rydde når du gjør det). Mitt triks, og det bruker jeg enda, er å ta en mopp (helst på ungenes rom da, stua blir som regel ikke fullt så rotete at det er nødvendig) og skyve alt på gulvet sammen i en haug, for så å sortere haugen til slutt (noe med å ha alt på et begrenset sted). Ha en søppelpose enkelt tilgjengelig til søppel, og masse oppbevaring, gjerne med bilde på av hva som skal oppi. Gå så igjenom skap og skuffer, i fall ting lgger der det ikke hører hjemme, skift på senga og sjekk at ikke noe ligger igjen der.

Jeg er fortsatt et håpløst rotehue, men klarer å holde det sånn ca levelig (ut i fra egen standard, min venninne med støv på hjernen er nok ikke helt enig). Redningen er at jeg har barn, og jeg vil jo ikke at de skal være flau hvis de tar med venner hjem.

Skrevet

Da har dere ikke fulgt godt nok opp. Vi sjekker rommet når det er ryddet,skuffer og skap. Møbler dras frem hver 14.dag for støvsuging og vask. Har ikke rommet blitt støvsuget og vasket ordentlig på flere mnd siden du fant disse busene ? Grøss

Anonymous poster hash: 2309d...db5

Skrevet

Hennes rom, hennes problem, tenker jeg. Ikke bli en sånn formanende kjeftemamma som maser om rydding på rommet. Det er skikkelig irriterende. I de andre rommene i huset bør hun følge samme regler som de andre familiemedlemmene.

Anonymous poster hash: 6d218...5f5

Skrevet

Jeg gjorde også det der, med busene. Til langt opp i ungdomsskolen. Det var bare noe jeg gjorde uten å reflektere over det. Jeg var også ekstremt rotete, rommet mitt fløt av søppel og skrot.

Om det er noen trøst, så har jeg tippet helt over den andre veien som voksen. Jeg er superryddig og renslig nå. Det var nok bare en modningsgreie.

Anonymous poster hash: 2c60b...98f

Håper sønnen min kommer dithen... Han er 16 og fortsatt en gris!

Anonymous poster hash: 9f73a...5ec

Skrevet

Dette var nesten litt godt å lese. Stesønnen min på 11 år er også en skikkelig gris. Ikke vasker han hender, ikke bryr han seg om han ser ut som en baby som har spist med hendene etter et måltid, ikke vil han vaske seg, ikke klarer han å rydde. Man må følge opp, være tett innpå og gjøre alt sammen med ham. Jeg har virkelig trodd at det er noe mentalt galt med ham. Men det er jo godt å se at flere er som han...

Jeg syns forøvrig ikke det er en god ide å la disse barna seile sin egen sjø,som en foreslår, for å ikke bli masemamma. Jeg tenker heller at barna trenger veiledning, veiledning, veiledning. Igjen og igjen og igjen.

Anonymous poster hash: df70c...637

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...