Gå til innhold

Arrestert i utlandet, null hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prove a gjore en lang historie her kort...

Har tidligere skrevet her inne om barnefar i utlandet som nektet a gi meg datteren tilbake etter 8 uker....

Har to barn, to ulike fedre begge fra utlandet (Et land i Europa)

jeg har bodd i det landet noen ar, og det eldste barnet har ikke hatt mye kontakt i oppveksten sin med sin far. Hun eldste er fodt i Norge og jeg har hatt alene omsorg for henne hele livet, faren har ikke betalt barnebidrag osv.

Yngste barnet bodde sammen med meg og hennes far.

Det ble slutt mellom meg og yngste datterens far for et ar siden, da gikk jeg gjennom retten for a soke om a kunne flytte hjem til Norge. Begge fedrene skrev undder papirer pa at vi kunne flytte hjem.

I februar flyttet vi hjem, eldste barnet mitt begynte pa skolen i Norge og trivdes veldig godt. Hadde samvaers avtale med faren hennes og hun er gammel nok til a fly alene til ham nar hun har ferie osv.

Yngste datteren min kom seg aldri til Norge for faren nektet a levere henne til meg, han har tidligere vaert voldig og arrestert flere ganger pga vold mot meg hvor jeg havnet pa sykehuset.

Jeg er veldig redd for denne mannen, det tok lang tid for meg a bryte ut av forholdet og det har vaert dramatisk...

Etter at faren nektet a levere datteren til meg, sa kontaktet jeg advokat, politiet og alle sa at han hadde ikke lov til a holde henne igjen, men ingen kunne gjore noe saerlig. Jeg dro til det landet for a hente henne, og hadde med meg dokumentarer pa at jeg hadde lov til a ta henne med meg til Norge....

I frykt for a mote faren, hentet jeg henne i bhg, og sendte mld til faren og sa at jeg ville ordne opp i dette, men jeg vil ta henne med til Norge for jeg hadde ikke sett henne pa 8 uker. Hadde ingen planer om at faren ikke skulle fa treffe henne igjen, derimot ville jeg bare ha min lille jente tilbake igjen, trygg og med sin soster.

Pa flyplassen blir jeg arrestert for kidnapping, hun blir tatt fra meg og levert tilbake til faren. Jeg satt i glattcelle nesten en uke, matte forklare meg og jeg viste dokumentarene men politet hadde blitt opplyst om at faren hadde hovedomsorgen og var "uenig" med de rettspapirene jeg hadde fra retten om at hun skulle fa bo og vare i Norge med meg.

Han andre faren hadde min eldste hos seg pa ferie i samme land, og da han fikk vite jeg vr arrestert beholdte han henne. Og har nektet meg ALL kontakt med henne i snart 6 mnd. Ingen her i England kan hjelpe meg med henne. Jeg har aldri vaert borte fra henne mer enn 2 uker.

Jeg gar na igjennom flere rettssaker, har bedt om hjelp fra Norge. Kontaktet Justisis ministeren og fatt personlig brev fra ham at min eldste datter er norsk statsborger og faren har ikke rett til a beholde henne igjen pa denne maten og de prover a fa henne tilbake til meg under Hague konvensjonen.

Jeg ma mote opp hver dag pa politi stasjonen, har ikke pass eller ID. Har ikke innkomst og ma klare meg selv, bor heldigvis hos en vennine og har en familie som hjelper til.

Jeg far kun ha kontakt med yngste datteren pa et kontakt senter 2 timer i uken.

I oktober skal jeg i en rettsa om kidnapping saken, og advokaten har advart meg at jeg kan fa flere ars fengsel straff men at jeg har en god sak og at jeg kan vinne.

Jeg forstar ikke hvordan noe som dette kan skje, jeg er helt fortvilet og maktlos.

Jeg er kvalm, jeg er psysisk nedbrutt og foler meg helt alene i dette landet...

Har provd a fa hjelp fra UD men de sier de kan ikke gi noe stotte eller hjelp om jeg er arrestert i et annet land :(

Anonymous poster hash: 1b242...480
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der forstår jeg ikke. Som norsk statsborger har du da rett til bistand når du havner i en slik situasjon du beskriver. 

Det er sjeldent jeg kommer med slike råd, men hvis du er norsk statsborger og ikke får noe bistand fra Norge så tror jeg nesten at jeg hadde kontaktet aviser (vg/dagbladet) for om mulig få media interestert i dette. Hvis du har gjort alt du kan den korrekte veien så tror jeg nesten dette er den eneste måten du kan få UDI til å reagere, eller andre som har kunnskapen til å hjelpe deg. Det er utallige saker som løser seg når media setter fokus på det så det burde være en mulighet. Dette rådet gis selvfølgelig kun på basis av hva du sier, og det kan jo tenkes at det er gode grunner til ikke å gjøre det (f.eks kan skade saken din).

Anonymous poster hash: d18a8...ab4
Skrevet

Jeg fatter ikke at norske damer tørr å få barn med utlendinger

Anonymous poster hash: 6db03...f56

Skrevet

Det er faktisk ganske lite norske myndigheter kan gjøre hvis du blir arestert i utlandet. Da må du faktisk forholde deg til systemet i det landet. På samme måte er det lite utenlandske myndigheter kan gjøre når utlendinger blir arestert i Norge.

Anonymous poster hash: e0e7a...373
Skrevet

Anbefaler det ikke heller..... Nei norske ambessaden kan ikke hjelpe, UD kan ikke hjelpe...... Jeg ma rett og slett klare meg selv. Sliter med a fa jobb i mellomtiden pga politiet vil ikke utlevere pass / ID .....

Skrevet

Wtf! Alle utlendinger er ikke like da 😨

Anonymous poster hash: 31fb8...a19

Skrevet

Hvorfor sendte du barna til fedrene når du visste de var ustabile og voldelig?

Anonymous poster hash: 29b55...c08

Skrevet

Kidnapping av barna sine er straffbart ja. Ønsker du og bo i Norge var det dumt av deg og få barn med utlendinger. Da bør man være enig om hvor barnet skal bo ved evt brudd, i hvilket land (og med hvem). Håper det ordner seg

Anonymous poster hash: 705f6...10b

Skrevet

Derfor kjempet jeg for a kunne komme hjem igjen, bortkastet tid... Begge fedrene  nyter denne situasjonen....

Skrevet

Jeg synes du bør koble inn media i Norge, Hi! Kanskje det også kan føre til at media der borte blir koblet inn. Du har faktisk skriftlig fra justisministeren der at du har retten på din side, da er det meningsløst at du skal straffes for kidnapping!

Gå til media! Kanskje det også kan hjelpe deg ved at noen samler inn penger til deg for å hjelpe deg.

Sender deg en stor klem!

Anonymous poster hash: a9b5c...333
Skrevet

takk.. jeg har vurdert det, men advokaten her har anbefalt meg til a ikke kontakte media.

Skrevet

takk.. jeg har vurdert det, men advokaten her har anbefalt meg til a ikke kontakte media.

Ja, og har det hjulpet deg noe særlig?

Skrevet

Har du tillit til den advokaten, da? Føler du at du får nok og riktig hjelp av advokaten? Og har advokaten begrunnet hvorfor h*n mener media ikke bør kobles inn?

Hadde jeg vært deg så ville jeg tatt kontakt med journalister i en av de største mediaaktørene i landet, nrk, aftenposten, dagbladet, vg og hørt hva de mener også. De er selvfølgelig ute etter en sak, men noen er seriøse og har trolig vært borti lignende saker før, har kanskje kontakter der borte også.

Forstår det må være forferdelig vanskelig for deg, både å stå i situasjonen og vite hva som er best å gjøre.

Skrevet

Nei det har ikke hjulpet meg noe spesielt nei.... Jeg vurderer a kontakte media i Norge, jeg er redd for at det kan ha innflytelse pa saken min. Det er en ganske stor sak og jeg forstar ikke hvordan det kan ha gatt sa langt, jeg blir ikke tatt pa alvor og foler meg diskrimert pga et handikapp jeg har ogsa. Jeg ma ha flere advokater, en i Norge, en for krimsaken som jeg alt har og er gratis for meg, men famileadvokat her i landet ma jeg betale selv. Jeg ma betale for a kunne se mitt barn pa kontakt senter, og hadde det ikke vaert for familien min hadde jeg ikke klart meg. Jeg har blitt dypt deprimert og gatt igjennom en trauma foles det som, jeg har aldri begatt en kriminell handling i mitt liv. Jeg var en vanlig mor med jobb i Norge, og na har jeg mistet alt, bade barna, jobben og friheten min pga eksen min gjor alt for a odelegge for meg. Han lo av meg i retten og sa han haper jeg ratner i fengselet. Jeg er helt nedbrutt og har ikke styrker til a klare dette uten hjelp. Jeg har sendt et brev tilbake til justisisministeren og haper han kan hjelpe meg mer enn a bare fa barnet tilbake. Brevet jeg fikk av ham var utrolig personlig og fint skrevet, jeg setter virkelig pris pa at han tok seg tid til a svare meg.. Men desverre blir lite gjort og jeg far ikke mye hjelp.

Ingenting er verree enn a bli fratatt sine barn, jeg har vaert i kontakt med BV her de anser meg som en god og skikkelig mor, mens eksen min som har et langt rulleblad og tar stoff osv far beholde barnet bare fordi jeg ble arrestert.....  Er sa oppgitt og klarer ikke a formulere meg sa vel for tiden men jeg ma virkelig prove a fa mer hjelp enn det jeg far na....

Beklager langt og evt darlig formulert svar...

Skrevet

Nei det har ikke hjulpet meg noe spesielt nei.... Jeg vurderer a kontakte media i Norge, jeg er redd for at det kan ha innflytelse pa saken min. Det er en ganske stor sak og jeg forstar ikke hvordan det kan ha gatt sa langt, jeg blir ikke tatt pa alvor og foler meg diskrimert pga et handikapp jeg har ogsa. Jeg ma ha flere advokater, en i Norge, en for krimsaken som jeg alt har og er gratis for meg, men famileadvokat her i landet ma jeg betale selv. Jeg ma betale for a kunne se mitt barn pa kontakt senter, og hadde det ikke vaert for familien min hadde jeg ikke klart meg. Jeg har blitt dypt deprimert og gatt igjennom en trauma foles det som, jeg har aldri begatt en kriminell handling i mitt liv. Jeg var en vanlig mor med jobb i Norge, og na har jeg mistet alt, bade barna, jobben og friheten min pga eksen min gjor alt for a odelegge for meg. Han lo av meg i retten og sa han haper jeg ratner i fengselet. Jeg er helt nedbrutt og har ikke styrker til a klare dette uten hjelp. Jeg har sendt et brev tilbake til justisisministeren og haper han kan hjelpe meg mer enn a bare fa barnet tilbake. Brevet jeg fikk av ham var utrolig personlig og fint skrevet, jeg setter virkelig pris pa at han tok seg tid til a svare meg.. Men desverre blir lite gjort og jeg far ikke mye hjelp.

Ingenting er verree enn a bli fratatt sine barn, jeg har vaert i kontakt med BV her de anser meg som en god og skikkelig mor, mens eksen min som har et langt rulleblad og tar stoff osv far beholde barnet bare fordi jeg ble arrestert.....  Er sa oppgitt og klarer ikke a formulere meg sa vel for tiden men jeg ma virkelig prove a fa mer hjelp enn det jeg far na....

Beklager langt og evt darlig formulert svar...

Jo mer du skriver, jo mer tenker jeg at du trolig bør gå til media i Norge og så få det videre dit du er. Det kan legge press på dem. Når du sitter på det brevet fra justisministeren så har du gode argument, selv om det sikkert ikke er noe som er rettslig bindende på noen måte.

Det er jo helt horriblet at barnet må bo hos en voldelig rusmisbruker når du faktisk hadde retten på din side å ta barnet med til Norge!

Prøv å holde deg sterk. Du må og skal komme deg gjennom dette på et eller annet vis! Barna dine har en mor som er villig til å kjempe veldig for dem, og det skal du være stolt av og finne styrke i!

Ta kontakt med en av de store medieaktørene og be om å få snakke med en journalist som kanskje har erfaring med lignende saker. Det at du tar en samtale med en journalist forplikter deg ikke umiddelbart til å stå frem, men jeg vil tro du også kan få noen gode råd. Journalister har ofte også gode kontakter, noen ganger på tvers av landegrensene også. Jeg hadde gått for nrk, da jeg ser på dem som mer seriøse enn noen av de andre, men det er ditt valg. Prøv i hvert fall å ta kontakt, så hører du hva de sier.

Sånn ellers så forstår jeg at hverdagen din må være beintøff. Prøv imidlertid å tenke på at alt du gjør nå, skal du gjøre for å holde deg sterk i denne prosessen. Spis riktig, vær ute i frisk luft og gå turer hver eneste dag, få så mye sollys som du bare greier, gjør noen enkle styrkeøvelser hjemme for mage, rygg, ben og armer - du trenger styrke til å komme deg gjennom dette. Tøy muskulaturen din daglig (du samler sikkert mye spenninger nå) og gjør gjerne noe yoga eller meditasjon om du greier. Prøv å få nok søvn finn hvile i de tingene du kan gjøre. Ta vare på deg selv!

Skrevet

Takk for svar,

du har rett.. Jeg har ikke vaert flink til a ta vare pa meg selv. Det har vaert dager jeg gar uten mat og ma ga til politistasjonen (Det tar ca 2 timer tilsammen fram og tilbake a ga til fots).. moter jeg ikke opp en dag blir jeg arrestert... Var pa sykehuset fordi jeg provde a ta en overdose med valium, har vaert til lege bedt om a fa snakke med noen men far ikke noe hjelp der kun valium, noe jeg helst ikke vil bli avhengig av... Jeg skal prove a fa tak i en dyktig journalist, en jeg kan stole pa ogsa... 

Skrevet

Fra motstanderens side blir det en syk mor som har forsøkt å stikke av med barnet for å ta det med til et annet land enn der det har vokst opp. Denne moren sliter med pillebruk i en grad som har gjort at hun har endt på sykhus og har ingen økonomiske midler og ikke jobb.

Selv om du ikke oppfatter saken slik ser jeg at det ikke er noen selvfølge at du får barna.

Anonymous poster hash: e0e7a...373
Skrevet

Jeg synes du bør koble inn media i Norge, Hi! Kanskje det også kan føre til at media der borte blir koblet inn. Du har faktisk skriftlig fra justisministeren der at du har retten på din side, da er det meningsløst at du skal straffes for kidnapping!

Gå til media! Kanskje det også kan hjelpe deg ved at noen samler inn penger til deg for å hjelpe deg.

Sender deg en stor klem!

Jeg oppfattet HI som at hun har fått brev fra den norske justisministeren. Selv om hun har retten på sin side i Norge, så har hun tydeligvis ikke det i landet hun befinner seg i, og da er hun lovbryter der, uansett hvor urimelig det virker som oss. 

En sak har alltid to sider, og som #17 skriver kan saken oppfattes på en helt annen måte enn HI's versjon. Sannheten, i den grad den finnes, ligger mest sannsynlig et sted imellom. 

Slike saker er oppe i media med jevne mellomrom. Det er landet man oppholder seg i sine lover som gjelder. Norske lover gjelder kun i Norge, de gjelder ikke for norske statsborgere uansett hvor de befinner seg. Blir man arrestert i utlandet har norske myndigheter faktisk ikke så mye å si - like lite som andre lands myndigheter har makt i Norge. Det eneste man har å spille på er diplomati...

Anonymous poster hash: 114d6...1b8

Skrevet

Takk for svar,

du har rett.. Jeg har ikke vaert flink til a ta vare pa meg selv. Det har vaert dager jeg gar uten mat og ma ga til politistasjonen (Det tar ca 2 timer tilsammen fram og tilbake a ga til fots).. moter jeg ikke opp en dag blir jeg arrestert... Var pa sykehuset fordi jeg provde a ta en overdose med valium, har vaert til lege bedt om a fa snakke med noen men far ikke noe hjelp der kun valium, noe jeg helst ikke vil bli avhengig av... Jeg skal prove a fa tak i en dyktig journalist, en jeg kan stole pa ogsa... 

Da MÅ du bare tenke på at du MÅ ta vare på deg selv. Nå er du nedbrutt, de kan bruke overdoseforsøket ditt mot deg, alt mulig.

VIS dem at du greier å ta vare på deg selv, også i denne ekstreme situasjonen du er i. Riktig mat (unngå sukker og raske karbohydrater, spiser du det får du bare ustabilt blodsukker, og det kan virke negativt på psyken din også)!

Vil tro at du føler at turen til politistasjonen er et ork pr. i dag. Snu tankegangen din. Hvert skritt du tar er gull verdt for kroppen din - du trener deg sterkere. Gå raskere i oppoverbakker så du får opp pulsen, i hvert fall på vei hjem igjen. Nyt turen om det er fint vær. Begynn å bli nysgjerrig på omgivelsene dine igjen - nyt synet av blomster og trær i solskinnet, kjenn at du lever når regnet pisker, le av hunder og katter på veien, hils på både folk og dyr. Begynn å leve igjen!!!

Ingen har problemer å forstå at du sliter i den situasjonen du er i, men DU må finne livsstyrken din igjen, det er det ingen som kan gjøre for deg! Og for hver gode ting du gjør mot deg selv, jo bedre står du rustet for sakene du står foran.

Slutt med valium og andre vanedannede tabletter om du kan. Oppsøk frivillige organisasjoner i nærheten - kanskje kan du hjelpe noen andre, og kanskje kan du få litt hjelp. Selv om du ev. ikke er kristen så kan en prest være en god samtalepartner i steden for en psykolog du sikkert ikke har råd til.

Sett deg opp rutiner for dagene dine, gi deg selv mål for hver eneste dag og uke.

Ikke se på deg selv som et offer - ikke TILLAT at disse mennene og disse prosessene skal få ødelegge noe mer for deg, de skal ikke få bryte deg mer ned! Du skal være sterk, du skal vise dem og rettssystemet at DU er best for barna dine! Men skal du vise det, da må du ta deg selv i nakken nå og gjøre grep. Selv om du ikke kan jobbe i inntektsgivende arbeid så kan f.eks. en frivillig organisasjon sikkert bekrefte at du er der og hjelper til daglig eller så og så mange ganger i uken - da viser du stabilitet, at du har et mål, at du er en ressursperson som har overskudd til å hjelpe andre, det kan være nyttig i saken om barna. Ta tilbake kontrollen over alle de tingene du i øyeblikket KAN ta kontroll over, Hi.

Sett opp en plan. Nå har du EN jobb, og det er å ta ordentlig vare på deg selv, og greie å skape rutiner for deg selv for å vise retten at du er en ressursperson. Frivillige organisasjoner kan være gull verdt for deg nå som en referanse, spiller ingen rolle hva du gjør, så lenge du bare gjør noe og får en referanse på det.

Du kommer til å bli sliten, du kommer til å slite, men det er dette som MÅ være jobben din nå, Hi. Du må ta tak i det livet du lever akkurat nå og gjøre det beste ut av det selv om det er som det er. Aksepter at sakene går sin gang, du gjør det du må der, kontakt med advokat, ev. journalister, du møter opp på politistasjonen hver dag - og utover det så må du skape deg et liv i det kaoset du lever i.

Hvis du skal få barna dine tilbake så MÅ du ta grep og vise at du er stabil psykisk (så godt det lar seg gjøre i den situasjonen du er i), bruk gjerne en prest å snakke med når du trenger en utenforstående å lette hjertet ditt til. Du MÅ vise at du greier å skape struktur selv når ting er som de er nå, og i det minste ta vare på deg selv.

Dette er en kamp, Hi, men du kan greie det!

Skrevet

Er ikke barnet/barna norske statsborgere??

Jeg mener kidnappinger går vel begge veier, både du og barna er holdt i utlandet mot din vilje, snakk med advokat om motsøksmål, kontakt ambassaden for å høre mer om det.

Hvis du aldri har tenkt deg tilbake til landet så er det vel andre saker du kan lese deg opp på hvor barnet/barna har blitt tatt hjem til Norge.

Uansett så må du oppføre deg som om du er skikket til å ha ansvaret for barna og ikke et snuskete psykisk vrak...

Anonymous poster hash: 49661...1e6

Skrevet

Hvis jeg husker tidligere tråder riktig så har både HI og barna bodd i utlandet. Barnet regnes da som borger i det landet. Avhengig av landets lover kan det tolkes som at barna har sterkest tilhørighet der. 

Anonymous poster hash: 114d6...1b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...