Gå til innhold

burde ikke pc være gratis til elever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De får lekser via nett.

Gratis skolegang?

Anonymous poster hash: b59f9...cc4

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvilket skoleslag? På vgs får de låne elevmaskiner hjem.

Skrevet

Her har de "datalekse" hver eneste uke fra 1.klasse på barneskolen, det er forventet at ethvert hjem har tilgang til pc.

Anonymous poster hash: 6ff31...44c
Skrevet

1 klasse har data lekse her. Burde en da ikke også fått pc utlevert?

Ellers kan de ikke kalle det gratis skole i Norge.

Gjest Antarctica
Skrevet

1 klasse har data lekse her. Burde en da ikke også fått pc utlevert?

Ellers kan de ikke kalle det gratis skole i Norge.

Det er helt ok å spørre om dere kan få leksa i en annen form. Vi har hatt en periode da vi av eget valg ikke hadde internettabonnement, så jeg sa fra til skolen at lekser pr nett ikke ville bli levert.

Skrevet

Har man ikke pc hjemme kan man bruke pc på skolen, oppsøke biblioteket of bruke gratis pc der mm.

Det er et svært lite antall elever i norsk skole som ikke har tilgang på pc eller nettbrett hjemme, så dette er ikke et stort problem. Eldre barn (videregående) får eller låner elev-pc.

Anonymous poster hash: 2bcee...909

Skrevet

Nå har vel 99,9% av alle husstander med beboere i alderen 35-55 år pc, så for min del kan kommunene gjerne bruke de pengene på noe annet enn pcer til skolebarn.

Så får heller mindretallet som ikke har PC hjemme søke om å få.

Anonymous poster hash: 554ea...762

Skrevet

Det er ganske mange som bare har iPad eller lignende, ikke PC.

Skrevet

Her har alle på barneskolen datalekse. De som ikke har tilgang på dette hjemme, ikke får det til å fungere hjemme osv kan låne pc på biblioteket på skolen. Der kan ungene sitte frem til lærerene går rundt fire tiden. Eleven må avtale med en lører som låser de inn og ut, en sjelden gang er det ingen på skolen pga kurs andre steder.

Fungerer helt greit her, ikke mange som lå er pc på biblioteket da de fleste har dette hjemme. Da internetten vår gikk istykker satt mine barn på biblioteket. Vi foreldre kan også bli med om vi ønsker dette,

Anonymous poster hash: 5e9ff...42e

Skrevet

Her har de og lekser på pc fra 1. klasse. Men de har ikke noe pc de kan bruke på skolen. Så har man ikke pc eller nett, så får ikke barna gjort leksene. Og de føler seg utenfor og.

Ja, vi kunne dratt på det offentlige biblioteket, da må man enten ta bil, og betale 30-40 kr timen. Eller ta bussen, og da betale godt over 100 kr for et barn og en voksen.

Anonymous poster hash: e7b1e...bbb
Skrevet

Vi må jo være glad for at skolen lærer barna våre å bruke pc. Dette har jo fungert i mange år allerede. Hvor mange er det egentlig som ikke har mulighet for å komme seg på nett? Om skolen skal bruke penger på pc (og internettilkobling) til alle elever så går det jo ut over andre ting. Skolen har et stramt budsjett de må følge. Hender de har i lekse å klippe i aviser også. Selv om vi ikke kjøper aviser så klarer vi jo å få tak i en avis når leksene krever det. 

Anonymous poster hash: 73978...abf
Skrevet

Skolen trenger ikke å kjøpe pc, og betale nett til alle. Men det burde virkelig være tilgjengelig pc og nett på skolen, som barna kan bruke til å gjøre lekser. Da det ikke er tilgjengelig, er det alt for dårlig.

Anonymous poster hash: e7b1e...bbb
Skrevet

En del av argumentene som kommer over her er ganske søkte. Gratis skole spør dere, men så forventer de at folk har datamaskin. Ja, det er forventet, og det er faktisk helt rimelig å forvente også på lik linje med mange andre ting.

Når man velger å få et barn og beholde omsorgen for det, må man også være klar over at et barn koster penger. Ikke bare skal det ha et sted å bo, mat og klær, men barnet skal også inkorporeres i samfunnet. Bruk av data er nå blitt så vanlig at det til og med er et kompetansemål i skolen at absolutt alle fag skal ta i bruk IT. Det er derfor også forventet at foreldre er med for å bidra med å gi barna tilgang på en datamaskin. Om man ikke har råd selv, må man finne alternativer, som bibliotek.

På samme måte er det ganske mye man faktisk bør klare å skaffe barnet sitt dersom man ønsker at det skal få være mest mulig inkludert i skolen:

PC ( i hvert fall en felles for husstanden)

Skøyter

Ski

Sykkel

Skolesekk

Matbokser

Alt mulig krimskrans som syltetøyglass, doruller osv

Sovepose (obligatorisk leirskole i 7. klasse)

Tursekk

Osv

Skolen er gratis i den forstand at man egentlig ikke skal måtte betale noe. Man kan velge å sende barnet sitt av sted med skolebøkene i en plastpose og skrive meldinger som at det aldri kan være med på skidag, skøytedag, på sykkeltur, ha med seg syltetøyglass osv fordi man ikke har råd. På samme måte kan man også sende melding om at alle datalekser utgår fordi man ikke har PC eller internett. Så skolen ER gratis, men er det virkelig slik man ønsker det for barnet sitt? Når man velger å få barn og beholde det, så må man også ta et valg om prioriteringer, og i dagens samfunn bør man da bl.a. velge å prioritere en PC. Den trenger verken være dyr eller fancy, men man bør for barnets del investere i en. Det er faktisk en del av foreldreplikten vår synes jeg.

Anonymous poster hash: 2be92...ebd
Skrevet

En del av argumentene som kommer over her er ganske søkte. Gratis skole spør dere, men så forventer de at folk har datamaskin. Ja, det er forventet, og det er faktisk helt rimelig å forvente også på lik linje med mange andre ting.

Når man velger å få et barn og beholde omsorgen for det, må man også være klar over at et barn koster penger. Ikke bare skal det ha et sted å bo, mat og klær, men barnet skal også inkorporeres i samfunnet. Bruk av data er nå blitt så vanlig at det til og med er et kompetansemål i skolen at absolutt alle fag skal ta i bruk IT. Det er derfor også forventet at foreldre er med for å bidra med å gi barna tilgang på en datamaskin. Om man ikke har råd selv, må man finne alternativer, som bibliotek.

På samme måte er det ganske mye man faktisk bør klare å skaffe barnet sitt dersom man ønsker at det skal få være mest mulig inkludert i skolen:

PC ( i hvert fall en felles for husstanden)

Skøyter

Ski

Sykkel

Skolesekk

Matbokser

Alt mulig krimskrans som syltetøyglass, doruller osv

Sovepose (obligatorisk leirskole i 7. klasse)

Tursekk

Osv

Skolen er gratis i den forstand at man egentlig ikke skal måtte betale noe. Man kan velge å sende barnet sitt av sted med skolebøkene i en plastpose og skrive meldinger som at det aldri kan være med på skidag, skøytedag, på sykkeltur, ha med seg syltetøyglass osv fordi man ikke har råd. På samme måte kan man også sende melding om at alle datalekser utgår fordi man ikke har PC eller internett. Så skolen ER gratis, men er det virkelig slik man ønsker det for barnet sitt? Når man velger å få barn og beholde det, så må man også ta et valg om prioriteringer, og i dagens samfunn bør man da bl.a. velge å prioritere en PC. Den trenger verken være dyr eller fancy, men man bør for barnets del investere i en. Det er faktisk en del av foreldreplikten vår synes jeg.

Som jeg skulle skrevet det selv! Hilsen lærer :)

Anonymous poster hash: b6530...bd3

Skrevet

Nei, jeg synes ikke skolen skal levere ut bærbar PC til alle elever. det er ikke abre selve maskinen som koster, men også programvare, vedlikehold osv. Altså ganske store summer!

Skolen er imidlertid forplitket til å stille PC og PC utstyr tilgjengelig på skolen både til ungervisning og til de elever som trenger det dersom de ikke har tilgang hjemme. I dag har ganske mange tilgang på elektroniske duppeditter hjemme. Men ikke alle har PC. Noen har f.eks nettbrett eller smartphone. Og noen har faktisk ingenting. Og man kan ikke likestille det å ta tilgang på PC med å ha matboks eller sekk til bøker. dette er ting som er mye rimeligere og noe man enkelt kan få brukt eller ønske seg i gaver. har man i utgansgpunktet dårlig råd, så er ikke PC det første man investerer i og heller ikke noe ungene setter på ønskelista!!

Anonymous poster hash: cf527...9fc
Skrevet

Nei, jeg synes ikke skolen skal levere ut bærbar PC til alle elever. det er ikke abre selve maskinen som koster, men også programvare, vedlikehold osv. Altså ganske store summer!

Skolen er imidlertid forplitket til å stille PC og PC utstyr tilgjengelig på skolen både til ungervisning og til de elever som trenger det dersom de ikke har tilgang hjemme. I dag har ganske mange tilgang på elektroniske duppeditter hjemme. Men ikke alle har PC. Noen har f.eks nettbrett eller smartphone. Og noen har faktisk ingenting. Og man kan ikke likestille det å ta tilgang på PC med å ha matboks eller sekk til bøker. dette er ting som er mye rimeligere og noe man enkelt kan få brukt eller ønske seg i gaver. har man i utgansgpunktet dårlig råd, så er ikke PC det første man investerer i og heller ikke noe ungene setter på ønskelista!!

Anonymous poster hash: cf527...9fc

Jeg er fortsatt uenig. Selvsagt er en matboks billigere enn en PC, men PC er likevel så viktig utover i barnets skolegang at man på et eller annet tidspunkt bør prioritere det. Det finnes mange alternativer for innkjøp av PC også. Man kan kjøpe på avbetaling, leie til en liten sum pr. måned, kjøpe brukt via enkelte elektroniske butikker osv. Du får en helt funksjonell og ok PC til under 2000 kr, og å spare til den summen månedlig i 1-2 år klarer man nesten uansett hvor knepen økonomien er.

Her tror jeg kanskje hovedproblemet er at foreldre ikke forstår hvor viktig dette er i barnas hverdag. Nettbrett er ikke godt nok på sikt, eller i-phone (og har man råd til en i-phone har man da søren meg råd til en PC også!) fordi blant annet tekstbehandlingsprogrammer som Word, Excel ol. etter hvert blir obligatorisk. Selvsagt skal skolen kunne låne ut PC på skolens eget område til elever som absolutt ikke kan gjøre denne type lekser hjemme, men jeg synes faktisk foreldre burde prioritere barnas skolegang såpass at de kjøper en PC til å ha hjemme slik at barnet, om det er motivert, kan utvikle ferdighetene sin og øve også hjemme. De barna som ikke er vant til å skrive på datamaskin, søke seg fram til ting via internett, kan lage PP, finne lekseplaner på nett osv, kommer til å falle bakpå når de begynner på ungdomsskolen. Noen før det også. Og i VGS vil de ha et betydelig handicap.

Skrevet

Her jeg bor er nærmeste bank 500m unna mitt hus, men denne banken og alle andre på 7mils omkrets er pengeløse. Dvs at jeg må betale mine regninger ved hjelp av nettbank. Da må jeg ha tilgang til pc og internett. Hvordan betaler dere andre deres regninger?

Og dessuten, som det blir nevnt her, så er det per i dag omtrent like mange pc'er per husstand som det er biler. Dette snittet ligger vel nærmere 2. Så det skulle ikke by på større problemer å gjøre dataleksa. Skolens datasal, biblioteket, naboer, tanter, søskenbarn, barnets venner, foreldrenes venner etc.

Skrevet

Ikke snakk om hva alle har eller bør prioritere. Har nettbrett og pc jeg og,men synes det blir feil å si at skolen er gratis.

Skrevet

Ikke snakk om hva alle har eller bør prioritere. Har nettbrett og pc jeg og,men synes det blir feil å si at skolen er gratis.

Men er det ikke rimelig å gjøre en avveining av hva offentlige penger skal brukes til? I min kommune har skolene knapt råd til blyanter og viskelær, så å investere i PC til alle grunnskoleelever hadde gått på bekostning av noe annet. 

De videregående skolene delte jo ut skole-PC en periode, men her har de sluttet med det også. De ble ødelagte, det var vanskelig å sørge for nødvendige oppdateringer osv. 

Skolen er gratis, det er mulig å gi beskjed om at vi har dessverre ikke PC. Det er til og med mulig å gi beskjed om at vi er prinsipielt imot at barn bruker digitale medier. Da må skolen tilpasse opplegget for den eller de elevene det gjelder. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi må jo være glad for at skolen lærer barna våre å bruke pc. Dette har jo fungert i mange år allerede. Hvor mange er det egentlig som ikke har mulighet for å komme seg på nett? Om skolen skal bruke penger på pc (og internettilkobling) til alle elever så går det jo ut over andre ting. Skolen har et stramt budsjett de må følge. Hender de har i lekse å klippe i aviser også. Selv om vi ikke kjøper aviser så klarer vi jo å få tak i en avis når leksene krever det.

Anonymous poster hash: 73978...abf

Dreier seg ikke nødvendigvis om å ikke ha råd. Man kan jo ta andre valg.

Skrevet

Merkelig å sitte på dib / bim (altså på nett på en eller annen dings) og klage på at barnet ikke har pc-tilgang. Kan du logge på dib og skrive innlegg, så kan barnet ditt bruke samme dings, logge på its learning, og gjøre leksene.

Her i huset gjør sønnen min lekser både på iPad og pc, alt etter som. Han har også lånt min telefon og gjort lekser på en lang biltur. Dette må foreldrene klare å tilrettelegge selv. Å forvente å få pc fra det offentlige blir litt som å be det offentlige kjøpe regntøy til barna. Det trenger de jo også for å kunne delta på skolen på lik linje med klassekamerater....

Anonymous poster hash: 2bcee...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...