Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Her sitter jeg da, kuttet ut p piller for 8 mnd siden. Kviser, mer fett rundt magen, hovne ben, pms fra helvete, økt vekten med 6 kg på tross at jeg spiser null sukker og begrenser korn/ris/poteter. Smerter og anfall rundt el (eller det som burde være det) Hva gjør jeg nå? Anonymous poster hash: 2bad4...417
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Ingen? Anonymous poster hash: 2bad4...417
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 PCO er et resultat av økt vekt særlig i mageregionen, og ikke motsatt. Jeg hadde det, veide bare 60 kilo men det var likevel for mye for meg, fordi jeg da hadde en del magefett og legen mente at det førte til hormonubalansen. Jeg gikk derfor på 5-2dietten i noen måneder og gikk ned til 55 kilo og fikk eggløsning igjen. Ikke tenk alt for mye på karbohydrater eller ikke. Det er den totale mengden kalorier som spiller en rolle. Kroppen kan ikke lage fett av ingenting. Lurt å få i seg nok proteiner likevel, og ellers grove kornprodukter, mye grønnsaker. Anonymous poster hash: ec1a3...0fa
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Jeg har pcos. Har alltid vært overvektig, men fettet har I hovedsak lagt seg rundt hofter, ru hovedsakmpe og lår. Fikk påvist pcos hos gynekolog da jeg var til utredning for ufrivillig barnløshet. Masse cyster på eggstokkene og veldig uregelmessig mensen. Kunne gå opptil 3 mnd mellom hver gang. Har ikke hatt mye kviser eller hårvekst. (Noen få hårstrå fra navelen og ned, et par på innsiden av lårene og ett på haka. Jeg ble operert. Kikkehullsopperasjon hvor de drillet eggstokkene mine. 12 hull i hver. Etter det fikk jeg eggløsning hver mnd til normal tid og har det sånn enda, 7 år etter. Venter også barn nr 3. Prøvde utallige pergotime kurer før det. Fikk eggløsning, men ble ikke gravid. Etter operasjonen så var det ikke noe problem lenger og jeg har blitt forholdsvis lett gravid hver gang til tross for pcos og en tett eggleder, som også ble påvist under operasjonen. Før jeg ble operert, prøvde jeg alt. Gikk ned i vekt osv uten at det hjalp nevneverdig. Har hatt bmi på mellom 29-33 de gangene jeg har blitt gravid. Fikk også mensen/syklusen fort tilbake etter fødsel til tross for fullamming. Mensen kom regelmessig fra 5 uker etter fødsel begge gangene. Anonymous poster hash: 102b5...83a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #5 Skrevet 19. august 2015 PCO er et resultat av økt vekt særlig i mageregionen, og ikke motsatt. Jeg hadde det, veide bare 60 kilo men det var likevel for mye for meg, fordi jeg da hadde en del magefett og legen mente at det førte til hormonubalansen. Jeg gikk derfor på 5-2dietten i noen måneder og gikk ned til 55 kilo og fikk eggløsning igjen. Ikke tenk alt for mye på karbohydrater eller ikke. Det er den totale mengden kalorier som spiller en rolle. Kroppen kan ikke lage fett av ingenting. Lurt å få i seg nok proteiner likevel, og ellers grove kornprodukter, mye grønnsaker. Anonymous poster hash: ec1a3...0fa Uthevet påstand stemmer ikke med det jeg har lært. Har du en kilde? Pcos er en forandring i eggstokkene, som antas å være arvelig betinget. Se f.eks. disse kildene: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kvinne/polycystisk-ovariesyndrom-1377.html?page=3 https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/polycystisk-ovariesyndrom-pcos# http://www.balderklinikken.no/artikler/101/article/item/null/pcos-polycystisk-ovarialsyndrom Men selv om overvekt i utgangspunktet ikke er årsaken til pcos, kan vektreduksjon redusere symptomene, og noen kan bli helt symptomfrie ved vektnedgang. Til Hi: Fordi karbohydrater er det næringsstoffetsom har størst innvirkning på insulinnivået i blodet, har mange med pcos god effekt av lavkarbokosthold. Kostholdet du beskriver høres egentlig bra ut, men det kan hende at det kan hjelpe å kutte ris, poteter og pasta helt. Jeg gjorde en kostholdsendring for noen år siden. Spiser nå kjøtt, fisk, egg, ost, grønnsaker, bær, lavkarbo brød og lavkarbo knekkebrød, rører ikke ris, pasta eller poteter, og unngår sukker som ikke er naturlig tilstede i matvarene. Har til nå gått ned 21 kilo, og pcos symptomene mine er kraftig redusert. Ellers kan det være en ide å ta en tur til legen.Jeg vet at mange har god effekt av blodsukkerregulerende medisiner. Lykke til! Anonymous poster hash: 61a5f...188
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #6 Skrevet 19. august 2015 Normalvektig PCO her. Måtte ha hormonell hjelp for å bli gravid (Puregon). Anonymous poster hash: d9174...51d
PelleParafin Skrevet 19. august 2015 #7 Skrevet 19. august 2015 Jeg har også pcos. Jeg fikk beskjed om at jeg nok har hatt anlegg for pcos hele livet, men holdt det i sjakk ved hjelp av beinhard trening da jeg var yngre. Etter en bilulykke så ble det en bråstopp på trening og påfølgende vektoppgang. Etter veiledning fra fertillitetsklinikken begynte jeg med et kosthold tilpasset diabetikere, samt et forholdsvis stramt treningsregime. Jeg fikk også hormonbehandling for eggløsning. Før jeg egentlig rakk å gå særlig ned i vekt ble jeg endelig gravid og er nå i uke 19. Etter jeg ble gravid har jeg gått mye ned i vekt på grunn av hyperemisis og en mye høyere forbrenning på grunn av det endrede kostholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå