Gå til innhold

Er det greit å tvinge barn på tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lett overvektig 12åring som helst vil sitte inne hele dagen. Er han ute så sitter han mest mulig stille, eller hopper litt på trampolina.

Er det greit å bestemme at han skal bli med på fjellturer noen ganger i uka? Ikke lange turene, 1-1,5 times turer..

Her begynt å legge seg ut mye rundt magen, og vi tenker det er greit å få kontroll på det nå, ved å øke aktivitetsnivået hans.

Anonymous poster hash: 1ac2e...5bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til å ta med ungene på tur. Gjør det gøy, ta med drikke og kanskje niste og kos dere. Hele familien har godt av det, overvektig eller ikke.

Vi går på tur og har middagen i sekken, stor stas å lage suppe på stormkjøkken.

Skrevet

Supert at dere går inn for å øke aktivtetsnivået. Jeg tenker at dere fint kan bestemme dette, men at det kanskje kan være lurt å teste ut litt forskjellige aktiviteter og eventuelt la ham velge litt. Altså ikke velge bort aktivitet, men velge mellom litt forskjellige aktiviteter. På den måten tenker jeg at han kanskje lettere kan få et positivt forhold til det, slik at han opplever bevegelsesglede. Og hvis han får glede av aktiviteten, er det kanskje større mulighet for at han fortsetter og vil bli med dere. For det er ikke så veldig mange år igjen til dere ikke lenger kan bestemme at han skal bli med.

Skrevet

Ja, det er det. Men om han er i skikkelig dårlig form,så behøver dere kanskje ikke ta motet fra han med fjellturer med en gang. Start med kortere turer på 30min i fint tempo og øk gradvis.

Anonymous poster hash: c696c...630

Skrevet

Selv om barna ikke er i nærheten av overvektige her så "tvinges" de ut i blant. Går turer med niste, utfordrer til løping eller svømme konkurranse med dem, lager egne leker med fotball etc. Alle har godt av å økende aktivitets nivået så enkelt som det er å skru på tv/pc etc i dag.

Skrevet

Takk for svar:)

Tenkt å få helsesøster på skolen til å bli med å snakke med han ang kosthold og aktivitet også. Kan det være lurt?

Er ikke snakk om lange heseblesende turer vi drar han med på, lillebror på 7 år går de helt fint uten å bli utslitt.

Får litt nesten dårlig samvittighet når han ligger på sofan og synds såå synd i seg selv fordi han må ut å gå. Men samtidig vet jeg at det er til hans eget beste.

Har også snakket med han om viktigheten av mosjon, og at man faktisk kan bli syk av å ikke gjøre det. (Uten å nevne vekt eller kropp i den forstand, men snakket om å være SUNN.)

Skrevet

Kjempebra med aktivitet :) Men hvordan er kostholdet deres hjemme? Har han lett tilgang på drittmat på skolen?

Anonymous poster hash: 36771...e25
Skrevet

Kjempebra med aktivitet :) Men hvordan er kostholdet deres hjemme? Har han lett tilgang på drittmat på skolen?

Anonymous poster hash: 36771...e25

Kostholdet er helt greit hjemme iallefall.

Lettvindte løsninger blir det innimellom, men prøver å holde det på et minimum.

På skolen har han ikke tilgang på noe annet enn det som er i matboksen😉

Skrevet

Kan være greit å ha litt forskjellige aktiviteter og ikke bare fjelltur. Jeg personlig har aldri skikkelig likt fjellturer, og gjorde det spesielt IKKE i den alderen. Prøv svømming, ballspill, Kinnect eller leker. "Tvinger" i blant poden på 9 år med på tur fordi han liker seg når han først har kommet ut (vil ikke ut i første stedet- ikke for å leke og ingenting annet- kun være innendørs), men da velger vi steder hvor han kan se mye (f.eks frosker), gå i fjæra eller se spennende ting- ikke en traust fjelltur.Tilpass aktiviteten ovenfor ungen du slik at du får han med i første stedet og ikke skaper helt motstand

Skrevet

Jeg ville tatt han med ut på aktiviteter, men ville ikke latt hs snakke med han om det! Da blir fokuset at dere må ut fordi at han er overvektig og har ett problem. Ville heller lagt vekt på at dette skal være gøy for dere sammen, og at dere vil ut med barna for å bruke tid med dem.

Jeg syns heller ikke det er slemt å tvinge han ut. Tror de trenger ett spark bak i rompa i den alderen..

Har dere prøvd geocaching? Om du vil vite mer om det, så les på geocaching.com  Det er ett slags skattejakt for alle. Man skal finne gjemte skatter i naturen, byen osv med hjelp av gps (app til mobil, slik at man ikke trenger en egen gps til dette) Kanskje det er litt spennende for en gutt på 12år. Barna her elsker det, og syns det er veldig gøy. Da har turen ofte ett mål som er gøy. I mange av boksene så er det bytteting, sånn at man kan ha med ting, og legge igjen og ta fra boksen.

Anonymous poster hash: 70089...848
Skrevet

Jeg var overvektig som barn og synes det er helt greit så lenge det blir lagt opp etter hans tempo. Jeg hatet fjellturer med skolen, fordi jeg alltid ble hengende langt etter de andre og ble gående alene med den læreren som skulle gå bakerst og passe på at ingen forsvant. Turer med familien, som var lagt mer opp etter meg, kunne nok blitt mindre negativt.

Men jeg synes ikke du skal få hs til å snakke med ham om kosthold, kostholdet hans er det dere som må styre og sette grenser for. En 12-åring klarer ikke og skal ikke ha ansvar for dette. Hadde noen kleine samtaler med hs selv, og de førte ikke til noe annet enn negative følelser som skyld og skam, med påfølgende trøstespising fordi jeg var så håpløs.

Anonymous poster hash: ae023...ca5
Skrevet

Så mange som er negative til fjellturer? Her elsker barna å gå tur i fjellet, og vi har gjort det helt fra de var små. Vi pakker sekken med mat og drikke, gjerne noe vi kan lage på stormkjøkken. Legger på stener på varder, ser på fosser og fjellvann, har gode samtaler på turen, beundrer utsikt, studerer kart og ikke minst bærplukking. Her er ungene pådriverne for å gå på tur, yngste er 4 og kan lett gå tur i godt tempo i 3-4 timer.

Ja til mild tvang, men legg opp turen til hans tempo :)

Anonymous poster hash: b990e...327

Skrevet

Ja, jeg syns det er greit å "tvinge" (alt med måte selvsagt) ungene med på tur, overvektige eller ei. Hjemme hos oss går vi mye tur med ungene, det har jeg også vokst opp med. Ikke alltid jeg syns det var like kjekt å bli vekket en søndagsmorgen med beskjed om at "i dag er det så fint vær ute, da må vi ut på tur", men jeg syns alltid at det var kjekt når vi var i gang med turen - og sånn er det med ungene her også. Stort sett blir de glade og vil være med når vi sier at vi skal på tur, men noen ganger passer det ikke helt inn i deres plan ;) og da kan de bli litt sure og si at de ikke vil være med, men de liker det alltid når vi først kommer oss ut. Vi går alt fra rolige turer på asfalt eller grusveier til tur i marka til ganske bratte fjellturer. I tillegg til sykkelturer I det siste har vi begynt å jogge sammen med dem også, og det syns de er veldig gøy. De er aktive begge to og med på idrett, så å trene er noe de begge syns er kjekt. Er gutten din med på noen idrett eller aktivitet? Prøv å finn ut hva han liker å gjøre og vær med han ut. Kanskje det kan være enklere og gøyere for ham å opprettholde et aktivt nivå dersom noen er med han?

Skrevet

Tykke unger må tvinges i aktivitet ellers blir de ennå tykkere. Har han ingen venner han spiller fotball osv med?

Forøvrig enig i geocaching, finnes det hinderløyper osv der dere bor?

Ikke belønn turer med mat ( når vi er på toppen tar vi en kvikklunch"

Anonymous poster hash: 5bf21...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...