Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Datteren min på 9 har en venninne med en mor som har vært misbruker. Hun er helt ute av dette miljøet nå altså, men bærer preg av dette. Barnet bor hos mor da far er lite og samle på, nå er jeg ærlig. Dette barnet har det bra men det er klart at det nok ikke er de mest ressursterke omgivelsene rundt det. Jeg vet og at barnevernet er inne i bildet, men er usikker på hvor alvorlig det er og tror vel egentlig at de holder spesielt øye med barn som vokser opp i slike familier. Jeg liker mitt barns venninne godt, men kjenner og på at jeg ikke ønsker så veldig overnattinger der og at mitt barn blir med de på ferie osv som det har vært snakk om Anonymous poster hash: fceec...a6f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Barn velger de vennene de vil ha. Datteren din har nok valgt denne jenten fordi de kommer godt overens. Jeg forstår forklaringen din som at venninnens mor har hatt en belastet fortid men har klart å få livet sitt på rett kjøl. Forsøk å bli kjent med moren. Inviter henne på kaffe, foreslå at dere kan ta en tur på kino med jentene eller lignende. Dere trenger jo ikke bli bestevenner, men du har tydeligvis et behov for å bli bedre kjent. Jeg ville ikke sendt en 9-åring på ferie med noen jeg ikke kjente skikkelig. Men det kan jo hende hun reiser på ferie til ressurssterke foreldre som både har plass og hjerterom til ditt barn også. Hvis datteren din har lyst til å overnatte så går nok det bra. Jeg er så heldig at jeg har blitt gode venner med foreldrene til noen av barnas venner. Andre kommer jeg nok aldri til å komme veldig godt overens med, men de trenger ikke være dårlige omsorgspersoner likevel. Anonymous poster hash: 6b3ca...c4e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Ferie kan du fint lure deg unna med å leke litt hysterisk, noe sånt som: "Beklager, det er bare at jeg ikke klarer å slippe lille "ida" fra meg så lenge. Kanskje når hun blir eldre." Overnatting tror jeg ikke du skal bekymre deg for, det går nok helt fint Jeg vil tro barnet ditt også kan dra nytte av dette ved å se at familier er ulike, men klarer seg likevel. Man blir som oftest litt mindre fordomsfull av å vokse opp med venner som kommer fra familier som er litt annerledes. Anonymous poster hash: 5ef3c...4d9
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Nei det er akkurat det, de leker fint ilag og barnet er alltid grei når hun er her. På skolen er det nok noe mer problemer med henne. Jeg har snakket mye med moren og hun er nok helt ute av dette miljøet ja. HI Anonymous poster hash: 411a7...118
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. august 2015 #5 Skrevet 18. august 2015 Alle har en fortid. Tenk selv om du hadde blitt dømt av alle for ting du gjorde i fortiden.. Denne mammaen må være utrolig sterk som har klart å komme seg ut av missbruket sitt. Jeg hadde heller beundret henne for det hun har klart enn å se ned på henne for det hun har gjort tidligere.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #6 Skrevet 18. august 2015 Beklager å si det, men du høres fordomsfull ut. Gå litt i deg selv her, barna stor koser seg sammen. Herlighet, gi nå denne mammaen en sjanse. Du sier jo selv at hun er rusfri. Jeg synes absolutt datteren din bør få overnatte der om hun vil. Hva er du egentlig redd for? Anonymous poster hash: 7cb71...b81
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #7 Skrevet 18. august 2015 Vel, det er riktig at det står stor respekt av en som greier å komme seg ut av misbruk. Jeg er helt enig! Men mor bærer preg av et hardt liv, og har jo i etterkant prestert å få barn med en voldelig dust av en mann. Men det er mulig at jeg er fordomsfull. Det er bare ikke sånne omgivelser jeg ønsker at barnet mitt skal vanke mest i. Jeg kommer ikke til å hindre jentene i å være sammen, men jeg vet ikke hvor komfortabel jeg er med at mitt barn er der veldig mye og er med de på ting. Anonymous poster hash: 411a7...118
Roheryn Skrevet 18. august 2015 #8 Skrevet 18. august 2015 Jeg hadde en sånn venninne som barn. Alenemor som sov til langt på dag og lot datteren styre seg selv, bosatt i en typisk trygdebolig (bittesmå brakkerekkehus). Sikkert misbruker av noe slag, enten alkohol eller stoff. Jeg fikk lov å overnatte likevel, og tror det både var en god gjerning mot venninna mi og meg. Jeg fikk se litt av livets realiteter, og hun fikk oppleve overnattingsbesøk 😊 vi led aldri noen nød - var store nok til å ordne oss mat og sånn selv og mora var jo ikke slem - bare fraværende. Jeg tenker at hvis mora ikke opptrer skremmende (rusa/tar inn folk som er rusa) eller aggressiv, og barna er store nok til å ordne seg selv for en kveld - og kanskje også har telefon - så trenger det ikke være negativt. Barna ser jo ikke "trusselen" i det på samme måte som vi voksne gjør. Men jeg ville nok lagt litt innsats i å bli bedre kjent med mora først.
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. august 2015 #9 Skrevet 18. august 2015 Jeg hadde en sånn venninne som barn. Alenemor som sov til langt på dag og lot datteren styre seg selv, bosatt i en typisk trygdebolig (bittesmå brakkerekkehus). Sikkert misbruker av noe slag, enten alkohol eller stoff. Jeg fikk lov å overnatte likevel, og tror det både var en god gjerning mot venninna mi og meg. Jeg fikk se litt av livets realiteter, og hun fikk oppleve overnattingsbesøk 😊 vi led aldri noen nød - var store nok til å ordne oss mat og sånn selv og mora var jo ikke slem - bare fraværende. Jeg tenker at hvis mora ikke opptrer skremmende (rusa/tar inn folk som er rusa) eller aggressiv, og barna er store nok til å ordne seg selv for en kveld - og kanskje også har telefon - så trenger det ikke være negativt. Barna ser jo ikke "trusselen" i det på samme måte som vi voksne gjør. Men jeg ville nok lagt litt innsats i å bli bedre kjent med mora først. Det ho sa👆🏼! Jeg ville likevel sjekket at det var forsvarlig på en diskret måte, og sendt med barnet mobil. Ferie hadde jeg ikke gått med på med det første, og det er kun bestekompisen her jeg hadde sendt sønnen min avgårde sammen med i mange dager. Ene og alene fordi jeg kjenner foreldrene svært godt!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #10 Skrevet 18. august 2015 Lurer på hva du er redd for skal skje, hvis datteren din overnatter? Mine foreldre framsto som flotte foreldre, som hadde alt på stell. Flott stor leilighet i Oslo sentrum, flott bil, fine klær, mor var hjemmeværende og far god jobb. De var godt likt av de andre foreldrene. Men bak lukkede dører var de alkoholikere, min far voldtok meg jevnlig, min mor holdt på med psykisk terror, og begge var voldelige. Det at barnevernet er i bilde, og jenta får bo hos mor. Er jo et tegn på at hun er en bra mor. Er mange andre du ikke aner hva skjer hjemme hos. Og det skjer gjerne hos de du tror det minst om. Jeg er enslig mor 100%, og kronisk syk. Så i perioder er jeg mer sliten, og det ser mer rotete ut her hjemme. De fleste foreldre dømmer meg ikke, men noen gjør det. Synes det er synd. Da jeg er en utrolig god mor. Anonymous poster hash: fbfdd...d42
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #11 Skrevet 18. august 2015 Nei det er akkurat det, de leker fint ilag og barnet er alltid grei når hun er her. På skolen er det nok noe mer problemer med henne. Jeg har snakket mye med moren og hun er nok helt ute av dette miljøet ja. HI Anonymous poster hash: 411a7...118 Hvis hun er helt ute av miljøet, hvorfor vil du da ikke at datteren din skal overnatte der? Hva er du redd for skal skje? Dømmer du henne pga fortiden hennes? Anonymous poster hash: bd107...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå