Gå til innhold

Bestemme over andre? (PC til skolebruk)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som trenger PC til skolebruk, og vi valgte og kjøpe en MacBook Air. I går fikk jeg en sint mor på døren for hennes sønn må også ha ny PC og han vil ikke ha noe annet enn MacBook nå. Tidligere har hun sagt de har fått beskjed av skolen om hvilken PC han skulle ha og at de ikke fikk velge selv.

 

Noen tror tydligvis de skal bestemme over alle barna i klassen :angry:



Anonymous poster hash: 7460d...5f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

MacBook Air, et godt valg, men dere kan ikke forvente å få den samme hjelpen på skolen om det skulle bli nødvendig. De fleste lærere kan bare windows. Så lenge skolen ikke bruker noen programmer i opplæringen som krever windows så synes ikke jeg noen har noe med hvilken maskin dere kjøper.



Anonymous poster hash: 66734...2b7
Skrevet

Haha! Ikke bry deg om henne. Alltid festlig når folk ikke har ryggrad til å velge ut fra sine forutsetninger, og deretter stå for valgene. Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd med min air. Godt valg! Vi har ikke anledning til å kjøpe tilsvarende til barna. Det får de fint leve med :) De ser også selv at iPhone 6 er unødvendig for deres bruk, selv om flere av vennene har det.

 

Anonymous poster hash: f0de6...dce

Skrevet

Selvsagt kan ikke hun bestemme og oppførselen hennes er latterlig, noe jeg nok ike hadde unnlatt å fortelle henne om hun kom slik på vår dør.

 

Når det er sagt, så er Mac generelt ikke alltid det beste valget til bruk i skolen, spesielt ikk hos unge og/eller utekniske elever. Jeg jobber som lærer i VGS og ha hatt mye trøbbel med en del av disse Mac'ene. Ikke fordi de ikke er gode PC'er, det er de, men fordi de ofte ikke er kompatibel med de programmene vi bruker i skolen og vi lærere overhode ikke har kompetansen til å finne andre løsninger. En del elever er veldig tekniske og fikser dette selv, men mange (spesielt jentene), blir sittende der og kommer ikke videre.

 

Me så lenge dere er flinke selv og klarer å finne alternative programmer og får dem til å kunne konventere til f.eks. word, er det jo heller ikke noe problem.



Anonymous poster hash: 4bca0...afb
Skrevet

 

Selvsagt kan ikke hun bestemme og oppførselen hennes er latterlig, noe jeg nok ike hadde unnlatt å fortelle henne om hun kom slik på vår dør.

 

Når det er sagt, så er Mac generelt ikke alltid det beste valget til bruk i skolen, spesielt ikk hos unge og/eller utekniske elever. Jeg jobber som lærer i VGS og ha hatt mye trøbbel med en del av disse Mac'ene. Ikke fordi de ikke er gode PC'er, det er de, men fordi de ofte ikke er kompatibel med de programmene vi bruker i skolen og vi lærere overhode ikke har kompetansen til å finne andre løsninger. En del elever er veldig tekniske og fikser dette selv, men mange (spesielt jentene), blir sittende der og kommer ikke videre.

 

Me så lenge dere er flinke selv og klarer å finne alternative programmer og får dem til å kunne konventere til f.eks. word, er det jo heller ikke noe problem.

 

Anonymous poster hash: 4bca0...afb

 

Ehm... tiden med teksbehandlingsprogram som ikke støtter hverandre er da virkelig over? Microsoft Office til mac har en også fått i nærmere 10 år. Det virker også som om dette er i grunnskolen og at spesiell programvare ikke er en utfordring. OSX er mer stabilt enn windows og det er lettere å google seg frem til svaret om en støter på problemer. Håper jeg klarer å oppdra min datter mindre tafatt enn det bildet du gir av jenter her. Forøvrig syns jeg at dere som lærere bør skaffe dere kunnskap om alternativ programvare når mac har blitt så vanlig. En kan ikke kreve at dere skal kunne drive support, men å vite om noe finnes er ikke for mye forlangt Forutsatt at skolen ikke stiller med pc til elevene.

 

Anonymous poster hash: afde7...f1b

Skrevet

Er det mange videregående skoler som bruker Mac? Min datters skole gjør det (privatskole), men har inntrykk av at det er uvanlig?

 

Anonymous poster hash: f9db2...9b9

Skrevet

Jeg har sett at noen privatskoler lokker til seg elevene ved å gi de "gratis" Mac ved skoleoppstart. Mac er jo blitt et varemerke og mange unge vil ha det kun fordi det gir status. Selv om i realiteten så er det foreldrene som betaler for maskinen gjennom skolepenger. Vil tippe at de fleste som vil ha mac til skolearbeid egentlig bør velge en windowsbasert maskin som de (allerede?) kan bruke. Tiden er over der en windows pc ikke er stabil. Jeg selv bruker begge deler og i grunn må jeg si at jeg liker begge systemene. Fordelen med Mac maskinen er at den ikke får så lett virus og uønskede programmer som gjør den treg. Macen er også fantastisk ved tanke på oppstratstid og batteritid. Ut over det så fungerer en pc til halve prisen helt greit i skolesamenheng.



Anonymous poster hash: 66734...2b7
Skrevet

 

Jeg har en sønn som trenger PC til skolebruk, og vi valgte og kjøpe en MacBook Air. I går fikk jeg en sint mor på døren for hennes sønn må også ha ny PC og han vil ikke ha noe annet enn MacBook nå. Tidligere har hun sagt de har fått beskjed av skolen om hvilken PC han skulle ha og at de ikke fikk velge selv.

 

Noen tror tydligvis de skal bestemme over alle barna i klassen :angry:

 

Anonymous poster hash: 7460d...5f1

Hvilket skolenivå snakker vi om? Hvis det er i vgs, så bør elevene bruke den pc-en som blir tilbudt gjennom skolen. Da er maskinen forsikret og den har god serviceavtale gjennom skolen, og er i tillegg gratis. Eller man betaler en liten sum i leie pr år, men den summen får elevene i utstyrsstipend fra Lånekassen.

 

Anonymous poster hash: bf4c8...2a0

Gjest Antarctica
Skrevet

Er det mange videregående skoler som bruker Mac? Min datters skole gjør det (privatskole), men har inntrykk av at det er uvanlig?

 

Anonymous poster hash: f9db2...9b9

Kommer an på hvilken linje det er. I mitt fylke er det vanlige pc-er til stud.spes, og Mac til media/kommunikasjon. Har å gjøre med behovene - mk-elever trenger maskiner der de kan jobbe godt med film, grafikk osv.

Skrevet

Jeg gikk på vgs for 6 år siden, og da fikk vi mac på skolen. Betalte rundt 900 kr i året, så fikk vi beholde dem når vi var ferdige. Var skolen som bestemte hvilken maskin vi skulle bruke, vi fikk ikke ønske selv.

Dette var ikke privatskole, men gjennom fylkeskommunen :)

 

Anonymous poster hash: e48eb...eab

Skrevet

Er det mange videregående skoler som bruker Mac? Min datters skole gjør det (privatskole), men har inntrykk av at det er uvanlig?

 

Anonymous poster hash: f9db2...9b9

Alle elever i videregående skole bruker pc, ev mac. Alle elever får tilbud om å leie maskin, og når de har gått ferdig skolegangen, så er maskinen deres. Ikke at det er så voldsomt hurra, det er ikke så vanvittig bra maskiner alltid. Men som sagt tidligere; skole-pc-en er forsikret og den har en god serviceavtale.

 

Anonymous poster hash: bf4c8...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...