Gå til innhold

Morrapuslespillet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjertesukk fra en sliten mamma som prøver å få nye rutiner på plass...

Har en i skole, startet i første klasse.

En skal i barnehage, og en relativt nyfødt.

Den minste krever meg nesten hele døgnet og å få unna stell av unger på morran er et lite mareritt.

Hvordan organiserer dere dette? Vi har ett lite bad i huset...

Anonymous poster hash: e701d...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen står opp tidlig og drar på jobb rundt 0430-0500. Jeg står opp 0615 over en stille bønn om at babyen fortsatt sover litt så jeg får noen minutter på badet. Vekker de to eldste, og setter frem frokost mens de ordner seg. Sender de eldste med skulebussen 0705. Da begynner de yngste å våkne. Ordner dem på badet. Av og til spiser de frokost hjemme, andre ganger i bhg. Så ordner jeg babyen og følger de minste i bhg. Matpakker og klær til alle ordnes kvelden før.

Synes i grunnen det går greit nå. Verre med cherroxperioden, når ørten lag tøy skal dras på uvillige småtasser.

Anonymous poster hash: aa665...025

Skrevet

Er du alene? Er dere to må dere lage en plan, matpakker ordnet kvelden før, klær lagt fram. Mannen kan levere på skolen og/eller i barnehagen. Har du en krevende baby skaff deg bæresjal. Hva er det som ikke fungerer nå?

Anonymous poster hash: a1078...82d

Skrevet

Ha babyen i bæresele/sjal eller vippestol hvis h*n er våken. Har du en mann som kan hjelpe til? Få ham til å lage matpakker eller lag de dagen før. Legg frem klær så alt er klart. Fast plass så barna kan kle på seg selv. Dusjing og alt sånn må gjøres på kvelden. Da er det bare kle på, pusse tenner, evt. solkrem og kanskje frokost hvis ikke de spiser i bhg/skole.

Skrevet

Lag matpakker klar dagen/ kvelden før, legg frem alt av tøy som skal på sko og jakker og, pakk sekker alt kvelden før, legg frem ditt og babys og!

Og bestem at dere skal være klar til og dra eks 07.45 selv om dere egentlig ikke trenger og dra før kl 07.55 da har du litt ekstra tid en dag om du skulle trenge det. da skal alt av sko og jakker være på! Frokost kan bhg barnet spise i bhg og skole gutten kan ta en skive i hånden.

Baby trenger egentlig ikke noe annet enn ny bleie og melk på morgningen han kan få stellet sitt når dere kommer hjem, jobber i bhg og ser mange små babyer som kommer i pysjen med bare ett teppe og en lue på nå.

Morgenvasken av ansikt kan gjøres med klut i stuen, en etter en, skole gutten kler seg selv mens du hjelper bhg gutten om han trenger det ( klarer han selv så har du da tid til og gi baby melk. Barn forstår det om man forklarer at vi har ikke mye tid så de må være flinke til og kle på og ikke tulle, kanskje du kan si at er dere superflinke hele uken så er det en ekstra is el til helgen?

Skrevet

Å takk! Trodde ikke jeg fikk noensvar:)

Har enmann ja, men han er udugelig på morran og jeg gjør heller ting sjøl enn at ungene skal ha utriveluge morgenen.

Jeg merker bare at nye rutiner må på plass nå som det er skolegutt i huset.

Anonymous poster hash: e701d...997

Skrevet

Stå opp tidlig nok til at det ikke blir stress er mitt beste råd.

Har 4 barn selv, eldste var 7,5 år da yngste ble født, og mannen min hadde da en jobb hvor han reiste hjemmefra mellom 6.45 og 6.30 ;)

Utrolig hva som går når man er innstilt på det og har en god plan.

-alt som kan ordnes kvelden før ordner du kvelden før. Gjør klar sekk, skiftetøy o.l. Smør matpakker og legg i kjøleskapet. Her er det en del av kveldsrutinen til ungene å være med å velge ut klær til neste dag så det ligger klart om morgenen.

-ungene her står opp halv syv, da setter de seg i sofaen og ser på tegnefilm mens jeg kommer meg i klærne og går på kjøkkenet for å finne frem frokost. Klokken sju spiser vi frokost, eller barna spiser frokost mens jeg suller litt rundt dem, snakker med dem, putter matpakker i sekker osv. Halv åtte går de på badet, kler seg, vasker seg i fjeset og pusser over tenner, dette gjør de selv. Så steller jeg hår og ser over at alt ser bra ut. Klokken åtte går vi ut døra.

-da babyen fremdeles ammet gjorde jeg det i sengen før jeg sto opp, da trengte hun ikke mat igjen før etter de andre var levert. Da grøten tok over fikk hun mat samtidig som de andre spiste frokost. Når man er yngst av 4 barn lærer man fort at man ikke kan få alle behov dekket på sekundet men faktisk må vente på tur, det gikk fint ;)

Anonymous poster hash: 6930a...9eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...