Gå til innhold

Datteren min er det eneste barnet i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun startet nettopp i en familiebarnehage hvor det i utgangspunktet skal være 5 barn.

Hun startet for en uke siden og i dag fikk jeg beskjed om at alle de andre barna som skulle starte har meldt avbud eller fått plass i en annen barnehage. Det står heller ikke noen på venteliste til denne barnehagen, så håpet om at det skal starte flere barn er lik 0!

Kjenner dette gjør meg skikkelig trist! Dette er en kjempefin barnehage og hun trives over alle forventninger. Flott turområde, herlige barnehagetanter og ikke minst så ligger den ett steinkast ifra der vi bor.

Men det er uaktuelt at hu skal gå alene i en barnehage i minst ett år. Kan neppe være lønnsomt å drive denne barnehagen for de ansatte også. Kan jeg kreve at hun får plass en annen plass?

Anonymous poster hash: 8ebf8...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun startet nettopp i en familiebarnehage hvor det i utgangspunktet skal være 5 barn.

Hun startet for en uke siden og i dag fikk jeg beskjed om at alle de andre barna som skulle starte har meldt avbud eller fått plass i en annen barnehage. Det står heller ikke noen på venteliste til denne barnehagen, så håpet om at det skal starte flere barn er lik 0!

Kjenner dette gjør meg skikkelig trist! Dette er en kjempefin barnehage og hun trives over alle forventninger. Flott turområde, herlige barnehagetanter og ikke minst så ligger den ett steinkast ifra der vi bor.

Men det er uaktuelt at hu skal gå alene i en barnehage i minst ett år. Kan neppe være lønnsomt å drive denne barnehagen for de ansatte også. Kan jeg kreve at hun får plass en annen plass?

Det er utrolig viktig for barns utvikling å leke med andre barn, så hadde gjort det jeg kunne for å bytte barnehage!

Anonymous poster hash: 9ee52...163

Skrevet

Hva er alternative da?

Å levere barnet til en dagmamma du ikke kjenner?

Det syns jeg høres mye verre ut!

Anonymous poster hash: 435d6...233
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Er hun under 2, så hadde jeg beholdt plassen uten betenkeligheter. Andre barn er jo viktig i den alderen også, men da kan det holde dersom de går på besøk i andre barnehager osv.

Er hun eldre enn 3 hadde jeg lett aktivt etter andre alternativer. Og ikke minst hørt med barnehagen hvordan de har tenkt å sosialisere henne. Kanskje de har en god plan?

Anonymous poster hash: 23375...17c

Skrevet

Du kan jo høre om de eventuelt kan ta barnet ditt med i åpen barnehage?

De er nok villig til å strekke seg langt for å ikke miste den eneste kunden de har.

Skrevet

Familiebarnehagen vet sikkert hvor viktig det er med sosialiseringen, så ta deg en prat med dem for å høre hva planen er. Kanskje kan de møtes jevnlig med andre fam.bhg, åpen bhg, lekegrupper el..

Anonymous poster hash: d46cd...26d

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Oooh, du skrev " barnehagetante". Jeg løper og henter popcorn!

Fra spøk til alvor: hvis barnet er 1-2 år ville jeg latt barnet bli i håp om at det kom andre barn til etterhvert. Hvis det er snakk om et litt eldre barn ville jeg hørt med dem om de har en plan for sosialisering (åpen barnehage, søsterbarnehage osv). Hvis det er snakk om et stort barn ( som skal begynne på skolen til neste år) ville jeg vurdert å søke plass i en annen barnehage.

Skrevet

Hva er alternative da?Å levere barnet til en dagmamma du ikke kjenner?Det syns jeg høres mye verre ut! Anonymous poster hash: 435d6...233

Vel, jeg har ikke så mange valg. Bare en utrolig kjip situasjon! Hadd håpet det var mulig å få flyttet henne over i en annen barnehage, men vet ikke om vi har noen rettigheter på den fronten. Evt så får jeg ha henne hjemme med meg selv om det absolutt ikke er noen optimal løsning

Dette blir jo nøyaktig det samme som dagmamma. Det er kun eieren og datteren min om dagene. Hjemme i hennes hus!

Hun er 15 mnd.

De bruker å dra på tur til en annen barnehage 2 ganger i uken, snakk om noen timer til sammen, men bedre enn ingenting.

Skrevet

Oooh, du skrev " barnehagetante". Jeg løper og henter popcorn!.

Og?

Skrevet

Jeg ville vært skikkelig mistenksom og lurt veldig på hvorfor ingen andre barn går i denne barnehage....

Uansett hadde jeg aldri latt datteren min gå der som alene barn. Hvorfor har du ikke fått beskjed om dette i forkant. I en bh går det flere barn. De må opplyse om at det ikke går andre barn der.

Anonymous poster hash: 2ffcd...9ff

Skrevet

Hva er alternative da?Å levere barnet til en dagmamma du ikke kjenner?Det syns jeg høres mye verre ut! Anonymous poster hash: 435d6...233

Vel, jeg har ikke så mange valg. Bare en utrolig kjip situasjon! Hadd håpet det var mulig å få flyttet henne over i en annen barnehage, men vet ikke om vi har noen rettigheter på den fronten. Evt så får jeg ha henne hjemme med meg selv om det absolutt ikke er noen optimal løsning

Dette blir jo nøyaktig det samme som dagmamma. Det er kun eieren og datteren min om dagene. Hjemme i hennes hus!

Hun er 15 mnd.

De bruker å dra på tur til en annen barnehage 2 ganger i uken, snakk om noen timer til sammen, men bedre enn ingenting.

Når hun er så liten så hørtes det jo egentlig fantastisk ut. (Såfremt de ansatte er ok selvfølgelig!).

Det sammr skjedde med ei jeg kjenner. Barnet hadde det strålende det året. De traff andre barn et par ganger i uka , ellers var det kun barnet og den hun var hos.

Det var virkelig helt topp for barnet.

Anonymous poster hash: 23375...17c

Skrevet

Og?

Er du ny på forumet? Overhodet ikke frekt ment 😊. Å kalle førskolelærere for barnehagetante er en av de tingene det krangles MYE om på forumet.

Skrevet

Og?

Er du ny på forumet? Overhodet ikke frekt ment 😊. Å kalle førskolelærere for barnehagetante er en av de tingene det krangles MYE om på forumet.

Det er en familiebarnehage,derfor er det ikke krav til kompetanse og utdanning av de ansatte, så lite sannsynlig at det er noen førskolelærer/ barnehagelærer der..

Skrevet

Og?

Det er en familiebarnehage,derfor er det ikke krav til kompetanse og utdanning av de ansatte, så lite sannsynlig at det er noen førskolelærer/ barnehagelærer der..

Selvfølgelig er det godt mulig at det er utdannede folk som jobber der selv om det er en privat barnehage. Vår private barnehage skiller seg ikke ut fra offentlige barnehager når det kommer til kompetanse.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at familiebarnehager har ledige plasser. De fleste har barna det inntil de får noe annet. Hvis det er fullt i de andre barnehagene så du ikke får flyttet datteren din, så vil den helt sikkert fylles opp av barn i løpet av året etter hvert som permisjonene blir brukt opp utover høsten.

Anonymous poster hash: 98329...404

Skrevet

Og?

Er du ny på forumet? Overhodet ikke frekt ment . Å kalle førskolelærere for barnehagetante er en av de tingene det krangles MYE om på forumet.

De er pliktig å ha en barnehagelærer tilknyttet seg, som skal komme i barnehagen et visst antall timer i uka

Anonymous poster hash: 96d57...1f1

Skrevet

Er det en normal bhg. Blir den snart fylt opp. De kan ikke drive med 1 barn så da blir de nedlagt etter 2 mnd. Og dere får noe annet. Hvilken kommune er dette ?

Anonymous poster hash: 83654...83b

Skrevet

Og?

Er du ny på forumet? Overhodet ikke frekt ment . Å kalle førskolelærere for barnehagetante er en av de tingene det krangles MYE om på forumet.

Selvfølgelig er det godt mulig at det er utdannede folk som jobber der selv om det er en privat barnehage. Vår private barnehage skiller seg ikke ut fra offentlige barnehager når det kommer til kompetanse.

Det er litt forskjell på familiebarnehager og private barnehager ellers altså... Bare sånn generelt, ikke nødvendigvis bare mtp kompetansen til de som jobber der. 

Anonymous poster hash: fae99...dea

Skrevet

Og?Anonymous poster hash: 8ebf8...3d9

Det er litt forskjell på familiebarnehager og private barnehager ellers altså... Bare sånn generelt, ikke nødvendigvis bare mtp kompetansen til de som jobber der.  Anonymous poster hash: fae99...dea

Greit nok at det kan være litt forskjell, men her ble det omtrent fremstilt som at det GARANTERT ikke er pedagogisk kompetanse i private barnehager og det er bare tull.

Skrevet

Og?

Førskolelærere? På småbarnsavdelingen? Det er vel strengt tatt kun på storbarn hvis msn dkal følge den tittelen bokstavelig.

Anonymous poster hash: 95a59...63b

Skrevet

Det er litt forskjell på familiebarnehager og private barnehager ellers altså... Bare sånn generelt, ikke nødvendigvis bare mtp kompetansen til de som jobber der.  Anonymous poster hash: fae99...dea

Greit nok at det kan være litt forskjell, men her ble det omtrent fremstilt som at det GARANTERT ikke er pedagogisk kompetanse i private barnehager og det er bare tull.

Nok en gang... Slik du formulerer deg setter du likhetstegn mellom private barnehager og familiebarnehager. Det er IKKE en korrekt oppfatning, og det var mitt poeng med kommentaren. 

Skrevet

Og?

Førskolelærere? På småbarnsavdelingen? Det er vel strengt tatt kun på storbarn hvis msn dkal følge den tittelen bokstavelig.

Anonymous poster hash: 95a59...63b

De som blir utdannet nå heter ikke førskolelærere, de heter barnehagelærere. Og nei, det er ikke bare på storbarnsavdelinger de har det. 

Skrevet (endret)

Det er litt forskjell på familiebarnehager og private barnehager ellers altså... Bare sånn generelt, ikke nødvendigvis bare mtp kompetansen til de som jobber der. Anonymous poster hash: fae99...dea

Nok en gang... Slik du formulerer deg setter du likhetstegn mellom private barnehager og familiebarnehager. Det er IKKE en korrekt oppfatning, og det var mitt poeng med kommentaren. Anonymous poster hash: fae99...dea
Familiebarnehager går vel under private barnehager, gjør de ikke? Poenget mitt var uansett at det finnes krav til kompetanse i ALLE typer barnehager. Personale i HI sin familiebarnehage har derfor forhåpentligvis en plan for hvordan de kan sikre barnets interesser. Beklager avsporingen HI, håper (og tror) at det ordner seg for barnet ditt. Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Det er litt forskjell på familiebarnehager og private barnehager ellers altså... Bare sånn generelt, ikke nødvendigvis bare mtp kompetansen til de som jobber der. Anonymous poster hash: fae99...dea

Nok en gang... Slik du formulerer deg setter du likhetstegn mellom private barnehager og familiebarnehager. Det er IKKE en korrekt oppfatning, og det var mitt poeng med kommentaren. Anonymous poster hash: fae99...dea
Og det finnes kompetanse i ALLE typer barnehager, det var mitt poeng. Familiebarnehager går vel under private barnehager, gjør de ikke?

Jeg sa ikke at det ikke finnes kompetanse der, men den store forskjellen er at det ikke er noe krav til en fulltidsansatt utdannet barnehagelærer når man starter en familiebarnehage. Og siden det ofte blir startet slike fordi man ikke har fått barnehageplass andre steder, tar man seg verken råd eller bry med å ansette slike på fulltid, all den tid man går godkjent det hele ved kun å ha veiledning av en fagutdannede person innimellom.

Det er klart at det innimellom finnes bra familiebarnehager, men dessverre er det meste jeg har hørt og lest om slike vært heller begredelig.

Uansett var poenget mitt det at du formulerte deg på en måte som sidestiller private barnehager og familiebarnehager, og det yter ikke rettferdighet overfor de private barnehagene overhodet.

Skrevet (endret)

Og det finnes kompetanse i ALLE typer barnehager, det var mitt poeng. Familiebarnehager går vel under private barnehager, gjør de ikke?
Jeg sa ikke at det ikke finnes kompetanse der, men den store forskjellen er at det ikke er noe krav til en fulltidsansatt utdannet barnehagelærer når man starter en familiebarnehage. Og siden det ofte blir startet slike fordi man ikke har fått barnehageplass andre steder, tar man seg verken råd eller bry med å ansette slike på fulltid, all den tid man går godkjent det hele ved kun å ha veiledning av en fagutdannede person innimellom.

Det er klart at det innimellom finnes bra familiebarnehager, men dessverre er det meste jeg har hørt og lest om slike vært heller begredelig.

Uansett var poenget mitt det at du formulerte deg på en måte som sidestiller private barnehager og familiebarnehager, og det yter ikke rettferdighet overfor de private barnehagene overhodet. Anonymous poster hash: fae99...dea

Og jeg synes ikke man yter familiebarnehager rettferdighet ved å stemple dem som kompetanseløse (His komentar, ikke deg:-)). Det er MYE kompetanse i vår barnehage ( som er familiebarnehage, viste ikke at det var så feil å kalle den privat). Men nå har vi kuppet tråden nok. Har utdypet mitt forrige svar. Hvis du fortsatt vil diskutere får vi ta det på PM Endret av Darwinia:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...