Gå til innhold

Ta med barna i begravelse til oldemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to eldste hilste på henne noen ganger, men de husker ikke særlig mye av henne. Jeg hadde ikke tenkt å ta de med, men min mamma mente jeg burde det! Så nå er jeg veldig i tvil... Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: e6ddd...250

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barna? Er uansett deres valg og ikke din mor sitt. Kan være at barna i senere tid vil sette pris på at de fikk være med. Jeg fikk ikke være med når min mormor døde når jeg var 4 år og morfar døde når jeg var 5, men jeg var med når et søskenbarn døde når jeg var 8 år. Syns det er litt trist at jeg ikke fikk være med i begravelsene til besteforeldrene mine, at det ble bestemt, farfar døde før jeg ble født så det er greit siden jeg ikke kunne være med. Men samtidig så trenger ikke små barn å være der. Er ikke et kjempe stort tap at jeg gikk glipp av begravelsene.

Anonymous poster hash: 5c4a7...9d3

Skrevet

Her har barna vært i begravelsene til alle oldeforeldrene sine. Det har gått helt fint. Hadde med litt drops etc.

For oss er det en selvfølge. Oldeforeldrene var jo så stolte av oldebarna sine. Dessuten greit med litt begravelser hvor folk ikke brølgriner, så vet de hva det går i til det kommer verre begravelser. Det hjalp i hvert fall våre barn.

Anonymous poster hash: d5f37...68c

Skrevet

Min bestemor døde nå i vinter og begge barna var med i begravelsen. Eldste på nesten 5 år og yngste på 5 mnd

Anonymous poster hash: 52e79...599

Skrevet

Yngste er 5. Har sagt at alle kommer til å være lei seg, for det er trist når noen dør, ellers forstår han veldig lite av det. Tror det kan være lurt å ta de med, jeg! :)

Anonymous poster hash: e6ddd...250

Skrevet

Ta med barna. De har godt av å se den delen av livet også, livet er ikke bare lekeland og skole. 

Jeg hadde med barna mine(7 og 9 år) i begravelse til oldemoren, tror de synes det var spesielt, de fikk noe å tenke på etterpå. Jeg tror det var lærerikt for dem. 

Anonymous poster hash: 30b1f...7f5
Skrevet

Veldig bra å inkludere barna. De skjønner mer enn vi er klar over.

Det er ofte voksne som er redd for å vise følelser som er årsak til at barn ikke får være med.

Prat med barna, forbered dem og forklare hva som skal skje

Skrevet

Vår datter var ikke med da hun var henholdsvis 2 og 3 år. Mulig vi hadde vurdert det annerledes dersom hun var 5, da får de med seg mer og klarer kanskje bedre å sitte i ro.

Anonymous poster hash: dc91a...a43

Skrevet

Ville tatt de med forutsatt at de klarer å sitte i ro.

Hadde med en på 3,5 år i bestefarens bisettelse, det gikk helt fint. Han snakker om det enda, "Husker du vi var der som de spilte sanger og alle savnet bestefar?".

Skrevet

Ta de med.

Her mistet vi to oldemødre ed bare noen måneders mellomrom og jeg gikk samme runden som du gjør nå med hvorvidt jeg skulle ta med meg 4 åringen eller ikke.

Jeg landet tilslutt på å ta henne med, og det har ikke vært noe problem. Hverken i kirken eller i ettertid.

I første begravelsen gråt hun litt da de spilte en meget sørgmodig sang, og i den andre var hun bare stille.

Det ar tydlig at hun var preget av stundens alvor, men det har ikke kommet noen negative reaksjoner på det i etterkant. Tvert imot har hun pratet helt naturlig om det.

Jeg forberedte henne veldig på at det kom til å være mange voksne som gråt der og forklarte henne hvorfor det var sånn osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...