Gå til innhold

Flere partier vil ha søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det da matbutikker eller alle typer butikker? Klær sko interiør osv

Anonymous poster hash: ddeb0...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du lest det? Venstre har jo delvis snudd

Anonymous poster hash: 756fe...c85

Skrevet

Høyre og FrP hvertfall

Skrevet

Poenget mitt er ikke hvem som vil ha det, men hva slags butikker det gjelder. Hi

Skrevet

Ok, trodde du mente flere enn før. At FrP og H er for har jo vært kjent i årevis

Skrevet

Ok, trodde du mente flere enn før. At FrP og H er for har jo vært kjent i årevis

Kan du svare på det jeg lurer på?

Skrevet

Det er vel butikker generelt, altså at ALLE butikker kan ha åpent.

Skrevet

Takk for svar 😊 jeg er imot det. Tror vi har godt av en kjøpefri dag

Skrevet

Man kan vel ha en kjøpefri dag selv om butikkene er åpne? Er ingen som tvinger folk til å handle på søndager. Det ville bare gjort livet litt enklere for alle dem som jobber veldig mye i uka og har lyst til å handle i helgene.

Det vil heller aldri være ALLE butikker som har søndagsåpent. Det er enkelte butikker som ikke får nok kunder til at dette lønner seg.

Skrevet

Hvem komme til å handle mer dersom butikken er åpen en dag til hver uke? (opp med hånden)!

Anonymous poster hash: aac05...004

Skrevet

Jeg ønsker søndagsåpne butikker. Den som misliker det kan heller holde seg hjemme.

Skrevet

Søndagsåpne butikker vil tvinge fram mange yrkesgrupper til lørdag og søndagsarbeid! Ødelegger familie-tid når mor eller far må jobbe helg, blir ikke samme å ha fri to andre dager når resten er på jobb/skole.

Anonymous poster hash: 547c6...3cf
Skrevet

Jeg er for søndagsåpne butikker. Jeg er svensk og er vant til det. Det fungerer veldig bra der. Håper det blir slik i Norge også.

Skrevet

Søndagsåpne butikker vil tvinge fram mange yrkesgrupper til lørdag og søndagsarbeid! Ødelegger familie-tid når mor eller far må jobbe helg, blir ikke samme å ha fri to andre dager når resten er på jobb/skole.

Anonymous poster hash: 547c6...3cf

Helt sant. Og er naivt og tro at ikke alle må jobbe helger

Skrevet

Noen må betale for den ekstra åpningstiden.

Resultatet blir dyrere varer.

Dere som vil ha søndagsåpne butikker. Er det verd det?

Anonymous poster hash: 79306...0a4

Skrevet

Mange butikker vil slite, spesielt de små butikkene på handlesentrene som ikke har noe annet valg enn å følge senterets åpningstider. Vet om flere butikkeiere som sier at de ikke vil greie seg i lengden med så store ekstra lønnsutgifter. Ukens omsetning vil trolig ikke stige tilsvarende som lønnsutgiftene gjør.

Jeg synes det er så mange andre gode grunner til ikke å ha søndagsåpne butikker at ingen partier som er for det vil få min stemme.

Anonymous poster hash: b743e...373
Skrevet

Det er jo kjempedyrt å ha åpent på søndager og jeg tror neppe at vinninga går opp i spinninga der. Dessuten må man jo endre AML da, og det er jeg ikke så sikker på er bare bare heller.

Nei, det er åpent lenge nok som det er. Ingen jobber 10-20 hver dag hele uka alltid, så det er fullt mulig å handle andre dager.

Folk klarte seg før, og enda, hvor butikkene stenger tidlig

Anonymous poster hash: 8c51c...703

Skrevet

Takk for svar jeg er imot det. Tror vi har godt av en kjøpefri dagAnonymous poster hash: ddeb0...341

Helt enig!

Skrevet

Jeg ønsker søndagsåpne butikker. Den som misliker det kan heller holde seg hjemme.

Er ikke så lett for dem som jobber i butikken å holde seg hjemme når de må på jobb.

Anonymous poster hash: a1899...da9

Skrevet

Det vil ha så store ringvirkninger atte fy hvis det skulle bli 7 dagers åpningstid. 

- Butikkene vil slite 

- Matvarer blir dyrere.

- Ansatte vil gå ned i lønn

osv.. osv...

Anonymous poster hash: b6fd8...4c2
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Hva skal vi med enda flere søndagsåpne butikker? Hvis man ikke kan handle inn mandag til fredag, mellom 10 og 21, eller på lørdag mellom 10 og 18, så er det noe feil med prioriteringene. Og matbutikken har enda lengre åpningstider.

Skrevet

De som ikke klarer å komme seg på butikken iløpet av ukens 6 andre dager, klarer ikke komme seg på butikken på søndag heller. 

Det er INGEN som trenger mer enn det bensinstasjoner og de små søndagsåpne matvarebutikkene allerede tilbyr på en søndag. 

Og hvor er hellidagsfreden som folk skriker etter her inne om naboen mot formodning tar i en hammer eller klipper gresset på en søndag? Helvetes dobbeltmoral!

Nei til søndagsåpent!

Anonymous poster hash: 77cdf...629
Skrevet

Det blir spennende å se hvordan butikkdrift vil forandre seg etterhvert.

Jeg personlig, som driver en liten butikk på et kjøpesenter, tror hele bransjen vil forandres.

Det skal være frivillig, men når noen holder åpent må også konkurrentene holde åpent for å holde på de faste kundene sine.

Når kjøpesentere bestemmer seg for å være åpne må alle butikkene følge senterets åpningstider, ingen vil ha kjøpesentere hvor halvparten av butikkene er åpne og den andre halvparten stengt.

Når kjøpesentere begynner med søndagsåpent må også cafeer, frisører, negldesignere osv som ligger på kjøpesentere holde åpent og da drar de med seg de i samme bransje som ikke er på senter.

Så er det det økonomiske, for det kommer ikke til å bli mer handling, handlingen vil bare fordeles på flere dager. 

Våre ukesbudsjetter kommer ikke til å øke, men utgiftene våre vil øke betraktelig, hvem skal betale de økte utgiftene?

Min butikk vil ikke tåle det, vi vil da gå med røde tall og må legge ned, det vet jeg gjelder mange små bransjebutikker.

Så hva skjer da, hva skjer med kjøpesentere når de små butikkene blir borte? Hva skjer når småbutikker som bokhandlere, veskebutikker, gullsmeder osv som i dag sliter med konkurransen fra netthandel forsvinner fordi kostnadene med søndagsåpent blir for stor?

Kjøpesentrene blir stående med tomme lokaler, og man må tenke nytt. Hele bransjen må forandres...

Jeg personlig tipper vi etterhvert får mange flere stormarkeder, og nisjebutikker og bransjebutikker forsvinner. Da blir det som i utlandet hvor kjøpesentere er et stormarked med en bokavdeling, en smykkeavdeling, en skoavdeling osv. Det blir spennende å se om vi klarer å beholde fagkunnskapen, eller om det blir som på obs! o.l. hvor det er umulig å få proff hjelp når du skal handle.

De store matbutikke vil selvfølgelig klare seg, de skrur opp prisene med noen prosent og dekker opp de økte lønnsutgiftene. Men for andre bransjer blir det vanskeligere, hva med butikkene hvor kundene forventer og forlanger fagkunnskap hos de ansatte. Man kan ikke sette inn en 19-år gammel student på søndag når det kommer kunder som skal tegne nytt kjøkken eller kjøpe en konkurransesykkel til 50.000 kr.

Det kommer heller ikke til å bli så mange flere arbeidsplasser som noen så flott påstår, det har vi ikke inntjening nok til å dekke opp. Det kommer til å bli flere deltidsstillinger og korte vakter, det kommer til å bli færre folk på jobb.

Jeg tror nok ikke vi kan stå imot forandringene som kommer, men det er spennende å se hvordan bransjen vil forandre seg, for forandre seg vil den. Man kan ikke bare begynne med søndagsåpne butikker og tro at alt fortsetter som før, for det vil det ikke...

Anonymous poster hash: 9cca8...43a
Skrevet

Arbeidsledigheten er på vei opp, dette er jo en ypperlig måte å få flere I arbeid. Studenter trenger jobb I helger, aleneforeldre med ekstra jobb I frihelger.

Dette skal jo bli bestemt på kommunenivå, men er helt for søndagsåpne butikker.

De fleste land I verden har det, hvorfor ikke I Norge?

Anonymous poster hash: 012f9...1e8

Gjest Antarctica
Skrevet

Man kan vel ha en kjøpefri dag selv om butikkene er åpne? Er ingen som tvinger folk til å handle på søndager. Det ville bare gjort livet litt enklere for alle dem som jobber veldig mye i uka og har lyst til å handle i helgene.

Det vil heller aldri være ALLE butikker som har søndagsåpent. Det er enkelte butikker som ikke får nok kunder til at dette lønner seg.

Ingen butikker får nok kunder til at det lønner seg. De selger samme volum fordelt på flere dager, og får høyere utgifter i stedet. I Danmark har søndagsåpning betydd butikkdød, i sær i distriktene. Noe som gjør det dobbelt upraktisk for folk som jobber mye i uka - i tillegg til å handle inn i helgene, må de kjøre til byen først... Det har drept ca danske 200 nærbutikker, og flere vil det bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...