Gå til innhold

Leggetid for større barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil dere si et en ok leggetid for barn på 9 og 12 år?

Anonymous poster hash: e27e3...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine på 8 og 11 går på badet 19.30 og 21, sover innen 20 og 21.30

Anonymous poster hash: e6362...d86

Skrevet

8,5 åringen legger seg kl. 20. Da leser hun i 30 min. 11,5 åringen legger seg kl. 21 og leser en liten stund.

Skrevet

11 åringen min legger seg vanligvis ca kl 21.

Men han er veldig kjapp på badet og legger seg til å sove med en gang, så iblant blir klokka nærmere 21.30 før han er i seng ;-)

Anonymous poster hash: bc943...38a

Skrevet

10 åringen skal legge seg kl.20.30 dette skoleåret. Har vært 20.00 og 20.15 i skoleåret som gikk.

8 åringen skal legge seg enten 20.00 eller 20.15. Får se hvor trøtt han er om morgenen :P

Skrevet

Mi på 9.5 får jeg aldig i seng før kl 22.

Dere sier 20, og 20.15...... men da er jo ikke vi hjemme fra fotball trening, venner er ikke gått hjem.

Hadde aldtig fått hobisrng kl 20....

Anonymous poster hash: 9a7f6...2d5

Skrevet

Hva vil dere si et en ok leggetid for barn på 9 og 12 år?

Min niåring bør i seng halv ni. Da sover han rundt ni, kanskje før, og det trengs med tanke på vekking neste morgen.

Tolvåringen kanskje litt senere?

Anonymous poster hash: c59b0...566

Skrevet

Tusen takk for mange svar. De sover på samme rom, så de har alltid lagt seg til samme tid. Nå skal de få hvert sitt rom, og da mener eldste at hun bør få være oppe lenger.

Jeg mener at 9 åringen da kan legge seg 20.30 og at hun da kan lese i 30 min etter det. Eldste skal legge seg 21.00 og lese i 30 min.

Men eldste mener hun bør få være oppe til 21.30 minst.

Derfor ble jeg litt usikker, og ville sjekke opp litt hvordan andre gjør det.

Hi

Skrevet

8-åringen legger seg 9, 11-åringen halv10!

Anonymous poster hash: dc365...927

Skrevet

Her merker jeg stor forskjell på hvor mye søvn barna trenger. To av barna trenger mye søvn, tre av dem ganske lite. En av de som trenger mye søvn er blant de eldste og det er litt vanskelig å få ham i seng i tide. Men helt ideelt, selvom det ikke alltid går:

7 år kl 20 (lese til kl 20.15)

9 år kl 20.30 (lese til kl 20.45)

11 og 12 år kl 21 (lese til kl 21.30)

13 år kl 21.30 (lese til kl 22)

Skrevet

Dere sier 20, og 20.15...... men da er jo ikke vi hjemme fra fotball trening, venner er ikke gått hjem.

Da trenger kanskje ikke dere å stå opp så tidlig. Er jo også forskjell på å stå opp feks 6.30 og 7.45.

Skrevet

Her sendes venner hjem kl 19 og er mine på besøk må de hjem kl 19

8 åringen har seneste trening fra 18 til 19 og 11 åringen har seneste trening 18.30 til 20.

Da er det ikke noe problem å ta kveldstellet fra 19.30 og 21.

Søvnbehov er jo individuelt, men jeg stiller som krav at de skal våkne greit om morgenen, være uthvilte og oppføre seg greit. Jeg gidder ikke dra trøtte grinete unger opp av senga med makt om morgenen.

Som vi har det nå våkner de av seg selv mellom 6.30 og 7 om morgenen, blide, uthvilte og sultne, og de er trøtte og sovner med en gang de legger seg om kvelden.

Anonymous poster hash: e6362...d86

Skrevet

Må jo også ta hensyn til når de må stå opp. På hverdager må skolebarna her opp 6.30.

Min datter har akkurat fylt ni. I forrige skoleår la hun seg ca kl 20. Litt senere de dagene det var trening etc. Nå blir det nok ca 2015.

Anonymous poster hash: 148e7...bd2

Skrevet

Åtteåringen trenger mye søvn så han legger vi 1930-20, kommer an på treninger mm.

Elveåringen legger seg 2030-21.

De må gå hjemmefra 715.

Anonymous poster hash: 8ee8c...d48

Skrevet

Men når må dere stå opp på hverdager? Er barnet trøtt om morgenen. Hvis barnet er uthvilt når det vekkes kl 6.30, er det jo greit.

Anonymous poster hash: 148e7...bd2

Skrevet

Mine som blir 11 og 13 år nå om noen uker har akkurat fått ny leggetid kl. 21.30. Fram til i sommer hadde de kl. 21 som leggetid.

De står opp mellom 7 og 7.30 på hverdager og våkner da av seg selv. Hadde vi måtte vekke dem og de var trøtte, hadde vi selvsagt lagt dem tidligere.

Anonymous poster hash: 94f00...1f5
Skrevet

Hvor tidlig eller sent de må legge seg må du se utifr hvordan de er på morran og hvor lett de sovner.

Min 10 og 12åring legger seg klokka 22, det har de gjort i to år nå. Hun eldste har aldri trengt mye søvn, lillesøster sov lenge når hun var liten, men så snudde det. Så vi har måtte endre tider utifra hvordan hun er på kvelden og morran.

Min mann har to barn, de er stikk motsatt av mine. De trenger masse søvn, de må legge seg tidlig og til samme tid hver kveld. 14åringen må legge seg klokka 21. Skal hun lese på senga må hun gå i seng tidligere. Hun syns det var så urettferdig at hun måtte legge seg tidligere enn de minste, så da testet vi ut. Hun fikk legge seg etter de andre. Var hun vanskelig å vekke, vanskelig å få i seng, sovnet på dagen og generelt var sur så var det normal leggerid igjen. To dager tok det før hun selv gikk i seng før klokka 21.

Legges mine tidligere får de ikke sove før langt på natt. De er slike som må legge seg når de er trøtte, ikke våkne og ikke for trøtte. De legger seg og fem min etterpå sover de. Legger de seg tidligere blir de liggende å surre og alt blir surr. De står opp når klokka ringer, ordner seg og alt er topp. Idag kom minsta inn til meg, for hun var bekjymret for at jeg ikke klarte å stå opp når klokka ringte. Skal vel sies at jeg ikke hadde lyst til å stå opp når klokka ringte.

Anonymous poster hash: e94d9...d78

Skrevet

10åringen her må i seng klokka 20.30, hvis ikke så er det et fæla spetakkel å få henne opp igjen neste morgen. Hun kan gjerne lese en halvtime, men hun må iallefall være i senga og slappe av og roe ned kroppen. 7åringen er i seng 19.30-20.00, alt etter hvor trøtt han er, og han sovner med en gang hodet treffer puten.

Anonymous poster hash: d8d0d...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...