Gå til innhold

5 åringen alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Selvfølgelig ikke!!

Og jeg vil si; selvfølgelig! Mange 5-åringer begynner på skolen nå. De kan fint være hjemme alene litt altså. Endret av Mandala
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min gutt var 5 1/2 begynte han på skolen, då noen måneder før skolestart fikk han være alene hjemme mens vi var på butikken (15-30min i begynnelsen). Han syntes dette bar ok selv. De siste månedene i barnehagen øvde vi også påst han skulle gå inn selv. Jeg ventet i bilen til jeg så han og en boksen vinke i vinduet.( dette var avtalt med barnehagen) Han er nå 8år (4klasse) oh har sluttet på SFO. Det betyr at han kommer seg til skolen alene om morningene og er hjemme noen timer på ettermiddag alene.

Barn er ulike! Noen eg tidligere moden en andre! Og ikke minst er det en av våre viktigste oppgaver som foreldre å gjøre barna vår selvstendige og trygge!

Skrevet

Nei, det er helt uaktuelt! Han er litt alene i hagen, men da sjekker jeg i vinduet hvert femte minutt og har helst vinduet åpent så jeg kan høre ham.

Skrevet

Selvfølgelig ikke!!

Og jeg vil si; selvfølgelig! Mange 5-åringer begynner på skolen nå. De kan fint være hjemme alene litt altså.

Enig! Det er stor forskjell på barn. Og det er stor forskjell på voksne. Hos meg har to av tre vært helt komfortable med å være hjemme alene mens jeg har gått i butikken f.eks når de har vært 5 år. Den midterste brukte mer tid.

Jeg ser at enkelte unger nok er langt mer trygge enn det foreldrene er, og at foreldrene holder igjen selvstendighetsprosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...