Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Om man flytter innad i kommunen, men i nærheten av en annen skolekrets; må man bytte skole da? Vurderer en leilighet, men det blir ett lite stykke unna der vi bor nå (5min med bil), men ønsker ikke at barnet mitt må bytte skole. Skal opp i 6. klasse nå.. Anonymous poster hash: 7162e...960
Iiiiik Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Når det bare er to år igjen av barneskolen, vil jeg tro skolen legger til rette for at barnet får fullføre med klassen sin. Så sant det går opp ndg antall elever. Det er fritt skolevalg, så sant det ikke gjør at det blir flere elever på trinnet enn eksisterende klasser tåler. I min yngstes klasse f.eks er det 28, det samme i parallellklassen. Hvis noen flytter ut av skolekretsen, men ønsker å opprettholde plassen, får de neppe det. Eller de får det inntil det kommer flyttende et nytt barn.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Vi måtte søke om at barna skulle få fortsette på skolen etter at vi flyttet til ny skolekrets innen samme kommune. Jeg tror det var mer en formalitet, og den ble godkjent med én gang. Anonymous poster hash: 8f42b...394
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Du må nesten sjekke med kommunen. I vår kommune er det ikke fritt skolevalg. Står på kommunens hjemmeside: 'plass for dine barn. I xxxx kommune er det ikke fritt skolevalg. Skolekretser baserer seg på bosted. Dersom skolen barnet sokner ikke har plass kan barnet bli tilbudt skolplass på annen skole' Anonymous poster hash: 2f8b3...71e
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Vi flyttet når min datter gikk i 6. klasse, hun fikk fortsette. Hør med skolen. Anonymous poster hash: 977a1...9ed
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Du må nesten sjekke med kommunen. I vår kommune er det ikke fritt skolevalg. Står på kommunens hjemmeside: 'plass for dine barn. I xxxx kommune er det ikke fritt skolevalg. Skolekretser baserer seg på bosted. Dersom skolen barnet sokner ikke har plass kan barnet bli tilbudt skolplass på annen skole' Anonymous poster hash: 2f8b3...71e Fritt skolevalg er vel en nasjonal regel, ikke en kommunal? Det forbauset meg at kommunen kunne begrense dette ut fra annet enn plass. Anonymous poster hash: b9a96...c60
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Men om man må søke; hvilke gode grunner bør man ha da? Anonymous poster hash: 7162e...960
Ileus Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Da vi flyttet tenkte jeg aldri på at de skulle ha byttet skole, skolen sa heller ikke noe.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Dette varierer fra kommune til kommune. Det er ikke fritt skolevalg i utgangspunktet, men noen kommuner har innført det. Normen er at man følger skolekretser. Anonymous poster hash: 9f33a...bf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå