Gå til innhold

Normalt oppførsel av 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette normal oppførsel av en gutt som akkurat er fylt fire:

Når han gjøre noe han ikke har lov til, som å slå, sparke, spytte, hive ting på andre (noen han gjør ofte når ting ikke går slik han vil)og man da snakker til han så bare smiler han deg opp i ansiktet og/eller prøver å slå/skubbe deg vekk.

Hvis han f.eks slår et annet barn og jeg sier navnet hans og ber han stoppe så bare snur han seg vekk og går. Han er også elendig på å dele leker. Skal ha alle andre sine leker, men når noen rører hans leker blir han sur eller begynner å grine.

Ellers er han som en helt vanlig 4 åring.

Kan dette komme av foreldre som ikke er konsekvente nok? Ikke streng nok?

Kan ikke huske at mine barn var slik når de var 4 år.

Anonymous poster hash: 87e6a...2bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en slags forsvsrsmekanisme det med å smile, se bort, himle med øynene, slå osv når hsn blir irettesatt - og egentlig en ganske vanlig måte å reagere på for barn som kanskje er litt ekstra konfliktsky. Det som derimot ikke er normalt er vel om barnet gjør "mye" galt og ikke vil høre og dermed gjentar handlingene ofte. Fireåringer tester jo ofte grenser, men skal også være i god stand til å ta instruks å vite forskjell på rett og galt. Hvis det blir veldig mye av det gale så kan det være et problem.

Skrevet

Tja,-ikke så ulikt min;) Satser på at det går seg til,-har oppdratt 5 barn med godt resultat, så denne blir nok fin han også!

Skrevet

Det er ikke normalt at fireåringer går rundt å slår hverandre. De er da så store at de skal ha lært andre måter å si i fra på. Du må lære barnet ditt noe annet enn vold som språk.

Å dele er det tydeligvis en del barn som har problemer med. Bli enige om at det er noe de ikke må dele (favorittbamsen, favorittbilen etc), men at alt annet skal deles. Dermed basta!

Reaksjonene hører vel ikke helt hjemme i den alderen (himling med øynene må han ha lært ett sted f.eks.).

En fireåring forstår forøvrig veldig mye! Snakk med ham når det ikke er episoder. Lær ham empati!

Anonymous poster hash: b4325...35d
Skrevet

Det er ikke normalt at fireåringer går rundt å slår hverandre. De er da så store at de skal ha lært andre måter å si i fra på. Du må lære barnet ditt noe annet enn vold som språk.

Å dele er det tydeligvis en del barn som har problemer med. Bli enige om at det er noe de ikke må dele (favorittbamsen, favorittbilen etc), men at alt annet skal deles. Dermed basta!

Reaksjonene hører vel ikke helt hjemme i den alderen (himling med øynene må han ha lært ett sted f.eks.).

En fireåring forstår forøvrig veldig mye! Snakk med ham når det ikke er episoder. Lær ham empati!

Er ikke mitt barn

Hi

Anonymous poster hash: 87e6a...2bc

Skrevet

4åringer tester grenser. 5åringer er bedre.

Anonymous poster hash: 9f743...7ff

Skrevet

Fireåringer for store til å slå...? Har du bare jenter?

Noen barn er vanskeligere enn andre, og jeg tror ikke det er noe galt med han her. Kan være mye følelser i sving i den alderen. Vår gutt var vanskelig som fireåring. Nå har han blitt 5 1/2 og er en helt annen gutt:)

Anonymous poster hash: 4c653...ef8

Skrevet

Du har tydligvis ikke jobbet i barnehage før..

Sønnen min er 4 år å er ofte episoder der barn har slått han eller andre barn.

Å det er ikke bare en unge som gjør dette men flere forskjellige.

Er heldigvis ikke så ofte sønnen min gjør det men det hender at han fortsatt gjør det også.

Anonymous poster hash: 52c61...13b

Gjest Antarctica
Skrevet

Fireåringer for store til å slå...? Har du bare jenter?

Noen barn er vanskeligere enn andre, og jeg tror ikke det er noe galt med han her. Kan være mye følelser i sving i den alderen. Vår gutt var vanskelig som fireåring. Nå har han blitt 5 1/2 og er en helt annen gutt:)

Anonymous poster hash: 4c653...ef8

Jeg har tre gutter, og ingen av dem har hatt den uvanen. Mener du at jenter er medfødt snille?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...