Gå til innhold

Kan jeg vente til onsdag med å dra til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har legetime på onsdag, men litt usikker på om jeg skal vente.

Har hatt vondt i rygg/mage i noen dagen nå, ca rett under ribbena og bak i ryggen. Det er ikke en overveldende smerte, så har tenkt at det kan vente. Spiser bra og drikker bra, men i går og i dag har jeg nesten ikke tissa. Det kommer kanskje 7-8 dråper de gangene jeg prøver, gjør ikke vondt når jeg prøver å tisse, men syns det er rart å tisse så lite. I går kom det dråper fire ganger ila dagen, ellers ingenting.

Temperaturen min veksler mellom 36,5 og 38,5.. Er hoven rundt øynene og litt slapp og skjelven.

Så, kan jeg trygt vente til onsdag? Ringe legen om det blir verre, eller ringe nå?

Anonymous poster hash: 364c0...e4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakta å hør du...

Skrevet

Legevakt nå. Hevelse rundt øynene KAN være tegn på nyresvikt eller annet med nyrene,og siden du tisser så lite. Ikke vent.

Skrevet

Ring legevakten!

At du nesten ikke har tisset på to dager bør sjekkes opp altså...

Anonymous poster hash: 0626a...8f3
Skrevet

Nyresvikt!?! :o

Da ville jeg vel vært mye dårligere!? Føler meg ikke syk heller, bare sliten..

Takk for svar :) Hi

Skrevet

Det er unormalt å ha en så liten urinproduksjon, selv i varmen, så det kan være en eller annen sykdom som plager deg med tanke på at du også føler deg sliten. Du bør ringe legevakten og det bør du gjøre nå med en gang. Man kødder ikke med nyrene.

Skrevet

Du bør ikke vente, Hi - ring legevakten nå!

Som de andre sier, dette kan være tegn på at nyrene dine sliter, og det må du ta på alvor NÅ.

Anonymous poster hash: c83f9...dab
Skrevet

Nyresvikt!?! :o

Da ville jeg vel vært mye dårligere!? Føler meg ikke syk heller, bare sliten..

Takk for svar :) Hi

Men altså, noe er galt! Skal du ringe legevakta eller?

Anonymous poster hash: cb2b2...2c4

Skrevet

Man trenger ikke bli så veldig syk selv om nyrene sliter,men du har allerede en del symptomer som er skumle. Tisser lite,er skjelven og hoven rundt øynene. Har du ringt legevakt?

Anonymous poster hash: a47f2...7c1

Skrevet

Takk for svar og hjelp :)

Fikk time halv syv, var visst ikke greit å vente til onsdag.. Håper det er noe som blir borte med antibiotika eller noe :)

Hi

Skrevet

Hold oss oppdatert og lykke til!

Skrevet

Hei igjen :)

Har vært på akuttmottaket to dager på rad nå. Første dagen fikk jeg beskjed av sykepleier om at hvis blodprøvene var fine fikk jeg dra hjem, de var det og jeg dro. På dagen i går fikk jeg telefon om at jeg måtte komme tilbake, de tok ct, blærescan og nye blodprøver. De konkluderte med at det mest sannsynlig var en nyrestein som hadde blokkert men nå var ute! (Fikk endelig til å tisse i går, helt svart urin)

Ble sendt hjem i natt med smertestillende og beskjed om at jeg måtte videre til urolog(!?), de mistenker en svulst eller noe annet et eller annet sted i blære/urinveier da jeg har veldig mye blod i urinen. Tisser rødt og svart rett og slett. Det var visst unormalt selv etter nyrestein.

Jeg sitter igjen her og skjønner i grunn ikke så mye.. Hva skjer nå? De tok jo masse blodprøver både søndag og i natt, så om det er f.eks kreft ville de vel sett det?

Usikker på hvilke blodprøver de tok, men vet at hb var på 12 og crp <5. Ingen bakterier, så er ikke nyrebekkenbetennelse eller uvi, nyrene så også fine ut på ct bildene.

Noen som har opplevd liknende?

Hi

Skrevet

Kreft vises ikke nødvendigvis på blodprøver, de har visse indikatorer de går etter, for ondartet kreft gir gjerne noen forandringer i blodprøvene men de trenger ikke gjøre det...

Svulst er heldigvis mye mer enn ondartet kreft da, jeg har i løpet av siste året fjernet en stor svulst i magen som var godartet. Den forstyrre både blære og eggstokk/hormoner, for den lå sånn at den var vokst inn i eller klemte på ting. Var litt komplisert å få den ut, men kirurgene fikset brasene og svulsten sendt inn for analyse. Den var heldigvis godartet.

Du blir ihvertfall tatt godt vare på nå, og de finner nok ut av det. Krysser fingrene for at det ordner seg greit, lykke til.

Anonymous poster hash: 0626a...8f3
Skrevet

Hei igjen :)

Har vært på akuttmottaket to dager på rad nå. Første dagen fikk jeg beskjed av sykepleier om at hvis blodprøvene var fine fikk jeg dra hjem, de var det og jeg dro. På dagen i går fikk jeg telefon om at jeg måtte komme tilbake, de tok ct, blærescan og nye blodprøver. De konkluderte med at det mest sannsynlig var en nyrestein som hadde blokkert men nå var ute! (Fikk endelig til å tisse i går, helt svart urin)

Ble sendt hjem i natt med smertestillende og beskjed om at jeg måtte videre til urolog(!?), de mistenker en svulst eller noe annet et eller annet sted i blære/urinveier da jeg har veldig mye blod i urinen. Tisser rødt og svart rett og slett. Det var visst unormalt selv etter nyrestein.

Jeg sitter igjen her og skjønner i grunn ikke så mye.. Hva skjer nå? De tok jo masse blodprøver både søndag og i natt, så om det er f.eks kreft ville de vel sett det?

Usikker på hvilke blodprøver de tok, men vet at hb var på 12 og crp <5. Ingen bakterier, så er ikke nyrebekkenbetennelse eller uvi, nyrene så også fine ut på ct bildene.

Noen som har opplevd liknende?

Hi

Bra du får oppfølging videre, kan virke som om du slipper å vente for lenge på urolog også mtp. den mistanken de sier de har.

Vil bare si at jeg har hatt noen pasienter (er ikke lege) som har hatt nyrestein og som har tisset svart/rødt i etterkant av at steiner har passert. Jo lenger det har vært "stopp" i urinering, jo lenger har de tisset svart/rødt i etterkant. De steinene kan være veldig skarpe, så de kan forårsake en del blødninger.

Skriver bare dette for å fortelle at jeg har vært borti tilfeller med slik farget urin noen dager etterpå uten at det har vært noen svulst eller annet galt :) Men du skal selvfølgelig få sjekket dette!

Lykke til :)

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Godt å høre at det ikke trenger å være noe alvorlig! Men om urinen blir vanlig igjen etter noen dager, da trenger jeg vel ikke sjekkes opp videre eller?

De var ikke sikre på at det var nyrestein da de ikke fant noen på ct bildene, men de regnet med at det hadde vært det.

Hi

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Godt å høre at det ikke trenger å være noe alvorlig! Men om urinen blir vanlig igjen etter noen dager, da trenger jeg vel ikke sjekkes opp videre eller?

De var ikke sikre på at det var nyrestein da de ikke fant noen på ct bildene, men de regnet med at det hadde vært det.

Hi

Og der var jeg ikke anonym lenger, jaja :P

Skrevet

Hi

Det er uansett greit å få undersøkt videre, spesielt om du aldri har hatt nyrestein tidligere. Da bør det undersøkes for å utelukke at det ev. er en annen årsak bak, bare sånn just in case. Renger med at urologen kikker på ct-bildene og blærescan-resultatet og så får du en tilbakemelding da om du bør utredes videre.

Det er ikke uvanlig at steinene passerer før de blir fanget opp på bilder, i hvert fall når de ikke er så store.

Krysser fingrene for at det ikke er noe verre enn en stein du nå er kvitt :)

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Hi

Det er uansett greit å få undersøkt videre, spesielt om du aldri har hatt nyrestein tidligere. Da bør det undersøkes for å utelukke at det ev. er en annen årsak bak, bare sånn just in case. Renger med at urologen kikker på ct-bildene og blærescan-resultatet og så får du en tilbakemelding da om du bør utredes videre.

Det er ikke uvanlig at steinene passerer før de blir fanget opp på bilder, i hvert fall når de ikke er så store.

Takk for svar :)

Den blærescanen var bare sånn de sjekket hvor mye som var i blæren etter jeg hadde tissa, den var på 0, altså fikk jeg tømt blæren helt. Finner den andre ting også? :)

Skrevet

Takk for svar :)

Den blærescanen var bare sånn de sjekket hvor mye som var i blæren etter jeg hadde tissa, den var på 0, altså fikk jeg tømt blæren helt. Finner den andre ting også? :)

Det kan jeg dessverre ikke nok om, så det vet jeg ikke.

Du får spørre legen din litt mer i morgen. Godt du kontaktet legevakten da du gjorde, for det var jo tydelig behov for det selv om kroppen din nå forhåpentligvis har greid å rydde opp på egen hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...