Gå til innhold

Blir sprø av 4 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver bidige natt vekker han oss med sutring,som regel 2-3 ganger pr natt. Vil til mamma,thats it. Så vanvittig mammadalt 24/7. Sånn har han holdt på i ukesvis. Nå sprakk jeg. Ble vekket kl 23 og nå nettopp,gikk inn til han og spurte hva det var,ingenting svarer han. Han fikk streng beskjed om at nok var nok,nå orket jeg ikke mer av tullet hans.

Jeg gikk tilbake til rommet mitt og stille ble det.

Flere som har store unger som driver av sånn ?

Anonymous poster hash: 854a8...d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har tre av det slaget. Jeg har en madrass på gulvet på soverommet vårt til slike situasjoner. Jeg tenker at de har behov for litt ekstra trygghet og nærhet. Orker ikke å kjøre en beinhard linje. De er små i så kort tid og jeg skjønner egentlig at et lite barn på fire år ikke synes det er så greit å sove alene. Vi voksne søker jo sammen om natten. Tror det er helt naturlig.

Anonymous poster hash: 4c264...278

Skrevet

Først - en 4 åring er ikke en stor unge.

Jeg har en 4 åring som våkner alt fra kl 23 og utover. Da er det kun meg og ikke pappaen eller søsken som gjelder. Han kommer opp i senga mi, og der deler vi t.o.m hodepute.... Han nekter å sove på sin egen. Jeg tenker at han trenger den tryggheten, og jeg vet at dette på et punkt vil gå over.

Skrevet

Hadde gjort det meget enkelt. Latt han sove i senge min til han føler seg trygg nok. Har aldri orket det maset med å fly ut og inn nattestid, for da skal jeg sove😁😁

Skrevet

Sett opp en premieavtale. Hvis han legger seg fint i 7 dager og ikke vekker dere på natten får han velge en premie: et blad, en liten bil, kinobesøk, osv. 😉

Skrevet

Sett opp en premieavtale. Hvis han legger seg fint i 7 dager og ikke vekker dere på natten får han velge en premie: et blad, en liten bil, kinobesøk, osv. 😉

Så da skal han ligge og kanskje være redd og alene om natten? Og hvis ikke han klarer det får han ingen premie? Dette belønningsgreiene har gått for langt, altså. 😓😓

Skrevet

Man skal ikke belønne ungen for å gjøre noe som er normalt å gjøre.

Nå kjenner jeg ikle barnet men er det utrygghet så trenger han å føle seg trygg.

Er det kjedsomhet, tror det snart er morgen etc så må det være greit å si det er natta og at om natta sover man.

Anonymous poster hash: d721e...849

Skrevet

Er det normalt for en fireåring å våkne flere ganger pr natt??? Det har ingen av mine barn gjort. Fra de er 1-1,5 år slutter jeg å ta dem inn i senga mi. Da trøster jeg dem heller i sin egen seng. Etterhvert begynner de å oppleve sin egen seng som trygg og de har heller ingen vane med å flytte seg om natta. Ved fire års alder våkner de svært sjelden.

Anonymous poster hash: 1fc69...902

Skrevet

Min snart 4 åring kommer over i vår seng hver natt. Er ikke noe problem det, noen trenger mer trygghet og nærhet enn andre. Har eldre søsken som aldri har vært sånn men barn er forskjellig. Og en 4 åring er ikke en stor unge forresten.

Skrevet (endret)

Tenk om det er en fase med små mareritt eller at det er en lyd etc som vekker han som han blir redd for! Det er ikke noe big deal la gutten sove med deg/ dere i voksen sengen eller ha en ekstra madrass på gulvet!

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Må bare kommentere en liten ting. Det å la barna sove på rommet sitt kan og fort bli et problem. Ei jeg kjennerhadde minstemann på rommet til han ble 14! Og nei, ingen diagnoser eller noe som tilsier at han burde ha overvåkning om natta...

Anonymous poster hash: eff30...6fa

Skrevet

Må bare kommentere en liten ting. Det å la barna sove på rommet sitt kan og fort bli et problem. Ei jeg kjennerhadde minstemann på rommet til han ble 14! Og nei, ingen diagnoser eller noe som tilsier at han burde ha overvåkning om natta...

Da er det ikke barnet som har ett problem men foreldrene!

Skrevet

Vår midterste kom inn til oss hver natt til han var 4.5 år, da var jeg så trøtt og lei og totalt utslitt av å aldri få en eneste natt med sammenhengde søvn at det var rett før jeg ble gal. Tilslutt fant jeg en madrass og la den ved siden av sengen vår (på min side, siden det var meg han klenga på). Forklarte han at når han våkna om natta så fikk han lov å komme inn til oss, men han måtte ligge på madrassen fordi det var så vondt å sove 3 stk I senga nå når han var blitt så stor. Han kom tuslende inn, la seg fint på madrassen og sov. Men etter en uke eller to så var ikke det så spennende å komme inn til oss lenger, så da sov han I sin egen seng hele natten. Angret veldig på at jeg ikke hadde tatt den "kampen" tidligere når jeg så hvor lett det gikk.

Så kanskje det hadde vært en idé å lagt en madrass klar til han, da er han på samme rom som deg, men du slipper å ha han klistra inntil deg.

Skrevet

Men da tar man kampen når det blir et problem.

For oss har det ikke vært et problem at ungene kommer inn til oss frem til de var/blir 4-5 år. I den alderen sluttet de av seg selv helt uten noe styr.

Skrevet

Femåringen vår kommer inn til oss nesten hver natt. Jeg synes ikke det er noe problem, vi har ekstra stor seng. Jeg var selv ekstremt mørkredd som barn, og vil ikke at barna mine skal ligge å være redde om de trenger nærhet.

Anonymous poster hash: 6671f...590

Skrevet

Her må alle gjøre det som passer sin familie best.

Vår har siden han var bleiefri våknet på grunn av dobesøk i løpet av natta. Om han våkner og småsutrer så er det fordi han er utrygg pga drømmer eller noe slikt, og er da naturlig å trøste. Snakker også om dette med å våkne om natta på dagtid, ikke når han er våken om natta.

Vi har vært bevisst på å trygge han i sin egen seng, han får komme til oss når han er syk selvsagt, men det er unntaket. Har en slikt ikealyspære som settes rett i støpslet mellom senga og døra. Det hjalp mye, da han ikke likte det var helt mørkt på rommet.

Skrevet

Men gjør det noe da?

Skrevet

Nå kjenner jeg ikle barnet men er det utrygghet så trenger han å føle seg trygg.

Er det kjedsomhet, tror det snart er morgen etc så må det være greit å si det er natta og at om natta sover man.

Man kan fint bruke belønning for å snu en adferd som ikke er ønsket. Ikke at jeg mener at man kan bruke det i dette tilfellet, men jeg har brukt belønning for en "selvfølgelighet", og det gikk veldig bra. Må bare gjøre det på riktig måte.

Anonymous poster hash: 2c447...d95

Skrevet

Man kan fint bruke belønning for å snu en adferd som ikke er ønsket. Ikke at jeg mener at man kan bruke det i dette tilfellet, men jeg har brukt belønning for en "selvfølgelighet", og det gikk veldig bra. Må bare gjøre det på riktig måte.

Liker ikke belønningsskjema! Har aldri brukt det! Nesten som å oppdra en hund! Kanskje noen skal gi deg en seigmann hver gang du oppfører deg sånn andre vil du skal oppføre deg?

Uansett.. Det er en grunn til at barnet våkner og vil til mamma! Finn ut grunnen, gi ham det ham trenger, noe som sannsynligvis bare er trygghet og varme fra mamma til han føler seg trygg nok i egen seng, så er problemet løst etter en stund! Jeg syns ikke det er et problem å få en kosete 5-åring i senga mi hver natt! Har hatt minst et barn i senga hver natt de siste 11 årene!

Anonymous poster hash: 2ad84...7e4

Skrevet

Når er det liksom greit å slutte å la barna komme inn i sengen vår da? Når de begynner på skolen?

Jeg har aldri hatt mine barn i min seng, bortsett fra når de var babyer (kun ved amming). Får ikke sove noe godt med full seng.

Anonymous poster hash: ffc03...3fe

Skrevet

Liker ikke belønningsskjema! Har aldri brukt det! Nesten som å oppdra en hund! Kanskje noen skal gi deg en seigmann hver gang du oppfører deg sånn andre vil du skal oppføre deg?

Uansett.. Det er en grunn til at barnet våkner og vil til mamma! Finn ut grunnen, gi ham det ham trenger, noe som sannsynligvis bare er trygghet og varme fra mamma til han føler seg trygg nok i egen seng, så er problemet løst etter en stund! Jeg syns ikke det er et problem å få en kosete 5-åring i senga mi hver natt! Har hatt minst et barn i senga hver natt de siste 11 årene!

Nesten som å oppdra en hund? Du vet at man slutter med belønning når ønsket adferd er oppnådd? For mennesker altså. Hunder må belønnes hele livet.

Skrevet

Nesten som å oppdra en hund? Du vet at man slutter med belønning når ønsket adferd er oppnådd? For mennesker altså. Hunder må belønnes hele livet.

Du vet tydeligvis ikke mye om hunder...

Anonymous poster hash: 1fc69...902

Skrevet

han er ikke så stor, og når ,man har barn må man regne med slik, min får alltid ligge hos meg hvis han kommer, de er små kun engang i livet, det kommer en tid du vil savne dette når han aldri kommer :) min er 2,5 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...