Gå til innhold

Svømming. Er det så unormalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over denne artikkelen for litt siden, og jeg har igrunn blitt mer og mer tankefull.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mange-barn-bruker-ferien-til-a-lare-a-svomme-8113679.html

For meg virker det som det er unormalt å lære barna å svømme selv utifra denne artikkelen. Det virker nesten som det ødlegger ferien til de voksne siden de må øve med barna,

Er jeg så unormal siden jeg trodde det var en foreldreoppgave å låre ungene dette, øve med de og det fra de var små. At noen bruker kort tid på å lære det mens andre bruker lang tid trodde jeg også var normalt. Jeg vet at noen ikke lærer ungene sine dette, men av de jeg kjenner så er det foreldre som selv ikke kan svømme eller tørr å være i vann.

Jeg bor i en kommune med en veldig bra svømmeundervisning. Her får ungene mye mer tid i svømmebassenget enn de skal ha. Kommunen har snsatt egene lærere for dette slik at alle barn i hele kommunen får den samme undervisningen. Skolen her har også timer i bassenget utenom dette, disse timene er mer lek og morro for å gi mye glede i vann. Disse timene er mere gymtimer, holde de i aktivitet.

10åringer har lærg livredning i år, så i sommer har jeg måtte ligge på bunn og vente på å bli reddet av henne. Jeg syns det er gøy, like gøy som da jeg lærte henne å svømme for mange år siden. Jeg liker å bruke tid på barna, leke med de i vann og lære de å svømme og mestre tong i vann. Begge ungene var svømmedyktige lenge før skolestart, de svømte ikke korekt i forhold til hva de lærer på skolen men finpuss er det helt greit de tar på skolen syns jeg.

Jeg har to barn på skolen, ett av disse har ikke svømming på skolen. Kommunen har ikke mulighet til å gi henne svømmeundervisning i ett svømmebasseng som ikke har klorvann, så da kan hun ikke ha svømmeundervisning i skolens regi. Kjedelig for henne å ikke kunne være sammen med klassen sin, hun elsker å bade men det var henne selv som kastet inn honklet etter noen få ganger. Bare å komme inn døra i svømmehallen satte huden hennes i kok. Atopisk eksem, og den fungerer ikke med klor desverre. Men med litt kontakt med skolen så har hun klart å holde tritt med hva de i klassen hennes kan. Så jeg har barn med og uten svømming på skolen, de kan svømme, de kan dukke, de tar svømmeknappen (takk til snill lærer som lot hun ene ta svømmeknappen i havet, for det var ett stort savn å ikke kunne få)

Er jeg virkelig så unormal når jeg trodde det var ett foreldreansvar å lære ungene å svømme?

Er det ikke normalt å brile tid på å lære ungene sine å svømme, fra de er små og til de blir store?

Ødlegger det sommeren når en lærer barna å svømme?

Jeg koser meg med ungene i vannet. Jeg koser meg med tantebarn i vannet og minste tantebarnet svømte da han var to år. Foreldrene hadde aldri lært han å svømme, men han skulle alltid være med når de andre skulle bade og plutselig kom han seg rundt i vannet. Hvilken svømmestil han hadde kan ingen svare på for han så merkelig ut, men han kom seg runt og lekte med de store.

Og ungene starter svømmesesongen påskeaften og avslutter den når isen kommer på vannet. Jeg har den viktigste oppgaven: badevakt i varmedress land som står klar med honkler når det er kaldt.

Anonymous poster hash: 354b3...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, den skrivefeilen er så morsom at jeg ikke klarer la være å henge meg opp i den, "honkle" liksom ;)

Men ellers er jeg enig med deg, har 4 barn selv og alle har lært å svømme av oss foreldre, før de begynte på skolen.... Yngste er skolestarter nå i høst og svømmer både over og under vann.

Anonymous poster hash: 4183d...12e
Skrevet

Vel.

Det avhenger vel av tilgang til badevann og badevær?

Vi bader knapt i løpet av sommeren. Men har sendt barna på svømmekurs, da.

Anonymous poster hash: ee342...c5e

Skrevet

Oppegående foreldre (med tilgang på basseng/vann/hav) gjør selvsagt som deg, Hi.

Problemet er at det er svært mange barn ikke får svømmeopplæring hjemmefra, og derfor er det viktig at skolen følger opp.

Fagplanen sier at en 4 klassing skal kunne svømme 200 meter, og da må selvsagt svømmeopplæring også gjennomføres i skolens regi.

Skrevet

bra at du lærer barna å bli trygg i vann. Nå høres det ut som du er i overkant god på dette med vann og svømming selv. Er nok mange som ikke er som deg. Ikke minst har vi fått mange nye landsmenn der en stor andel ikke er svømmedyktige.

Så det er veldig bra at skolen tar ansvar også. Vil anbefale Gjensidigestiftelsens svømmekurs, som avholdes over hele landet hver sommer. Gratis er det også :)

Skrevet

Pappa lærte meg å svømme den sommeren før siste året i barnehagen. Men husker flere ikke kunne å svømme i første klassen. Var den eneste som tok svømmeknappen 25 meter i klassen min.

Alle har sikkert ikke foreldre som er glad i vann. Likevel synes jeg det bør være foreldres ansvar å lære barn å bli trygge i vann og å svømme. Og om de ikke kan eller ønsker å lære barnet å svømme selv, så i alle fall sørge for svømmekurs. I en stor klasse kan umulig læreren stå for svømmelæring for alle.

Nå har ikke jeg lest artikkelen det ble linket til, dette er bare mine tanker omkring det hi skrev.

Skrevet

Helt naturlig at foreldrene lærer barna å bli trygge i vann. Vår 7-åring er ingen reser til å svømme, men hun dykker fint ned til 3 meter for moro skyld, leker i vannet med saltoer osv og er flink til å flyte. Det tenker jeg er tilstrekkelig foreløpig. Etterhvert skal fremdriften bli bedre. Ser mange lærer barnet sitt å svøme bryst. På skolen vil de lære crawl - så det er kanskje lurt å lære bort det hvis dere kan?

Det viktigste er imidlertid ikke fremdriften i starten - det er tryggheten i vannet og vissheten om at de kan flyte.

Anonymous poster hash: 99d77...f9b
Skrevet

Vel, med 10 timer svømmeopplæring til sammen gjennom hele grunnskolen så må jo foreldrene ta grep. Svømming på skolen begynner jo heller ikke før i fjerde klasse. Det normale her i Oslo er at foreldrene tar ansvaret, for de færreste lærer vel å svømme etter 10 timer. Veldig mange sender barna på kurs i privat regi slik at de får ordentlig opplæring. Å satse på å lære å svømme i sjøen om sommeren kan være en kald fornøyelse i det landet her.

Anonymous poster hash: 7d8ff...d73

Skrevet

Vel, med 10 timer svømmeopplæring til sammen gjennom hele grunnskolen så må jo foreldrene ta grep. Svømming på skolen begynner jo heller ikke før i fjerde klasse. Det normale her i Oslo er at foreldrene tar ansvaret, for de færreste lærer vel å svømme etter 10 timer. Veldig mange sender barna på kurs i privat regi slik at de får ordentlig opplæring. Å satse på å lære å svømme i sjøen om sommeren kan være en kald fornøyelse i det landet her.

Dette varierer jo. Begge mine har fått svømmeopplæring på skolen fra 1 klasse.

Skrevet

Nå er ikke barnet mitt så stort enda, men tar gjerne imot tips til hvordan andre som bor LANGT fra basseng gjør det. Vi har 3 timer reisevei til nærmeste basseng, så det sier seg selv at det ikke er noe vi kan gjøre hver helg. Sjøen har temp på 8-10 grader hele sommeren, så den utgår 😉

Anonymous poster hash: 93c6f...678

Skrevet

Dette varierer jo. Begge mine har fått svømmeopplæring på skolen fra 1 klasse.

Det varierer, og i Oslo er det sånn. Sier seg selv, når det bare er en håndfull bassenger til over en halv million mennesker.

Skrevet

Første barnet var som fisk i vannet. Og vi lærte det barnet å svømme 5 år gammelt, startet da på svømmekurs og.

Med neste barnet, så bodde vi et annet sted, og jeg var alene med de. Det barnet var redd for vann, og selv med en del ganger i svømmehallen, ble det ikke mye bedre. Og var jeg med, ble barnet mye mer pysete enn uten meg. Selvfølgelig eneste svømmekurs som var i nærheten, så måtte foreldrene være med barnet i bassenget. Da var det jo virkelig ikke noe poeng å melde på barnet.

Så startet barnet på skole, og jeg fikk ikke lenger ta med barnet i dame garderoben, og barnet er ikke så flink til å klare seg selv, og det har vært noen tilfeller mellom menn og barn i den garderoben, som aldri burde skje.

Nå er barnet 8 år, og kan fortsatt ikke svømme, vi er mye på stranda på sommeren. Men jeg kan jo ikke tvinge barnet til å svømme.

Fortell meg gjerne hva jeg skal gjøre, så barnet lærer å svømme.

Anonymous poster hash: 8cfd6...7b7
Skrevet

Ungene her er 3 og 4 år, her vi bor mangler det babysvømming, og svømmekursene gjelder kun fra de er 8 år.

Vi har tatt grep om det selv, yngste lærte å flyte nå i sommer, og så smått dette med å sparke med bena, han på 4 år flyter, og sparker fra mens han ligger å dupper, så han kommer seg rundt, i sommer har vi øvd på hvordan bena skal fungere når man svømmer (froskeben) utover høsten vil yngste lære hvordan hun kommer seg rundt mens hun ligger og flyter, mens storebror skal lære hvordan han skal bruke armene. Vi har som mål at de kan å svømme når de starter på barneskolen, de skal ha svømmetimer i regi av skolen fra 1 klasse, om det ikke kommer endringer der. Vi ønsker at ungene da skal lære å bli flinkere/mer utholdende, ikke bruke tid på å lære å svømme.

Vi er nok ekstra tidlig ute, men vi hadde en nevø som druknet når han var 5 år, så det ble en drivkraft for oss.. Søsteren min, som mistet sønnen sin pga drukning, har ei jente på 4 år nå, som kan å svømme alt, hun har vært opptatt av dette helt siden de startet på babysvømming.

Anonymous poster hash: cda7f...221
Skrevet

Oi, og her vi bor er vi frustrert fordi barna "bare" har svømming i 2. og 4. klasse (1 time i uken gjennom begge disse to skoleårene) for skolen har eget basseng og vi føler det ikke blir utnyttet til fulle.....

Anonymous poster hash: 4183d...12e

Skrevet

Det viktigste å begynne med er ikke å lære barna å svømme, men lære dem å like å være i vann,så kommer resten av seg selv. Riktige svømmetak er helt uvesentlig hvis de ikke allerede tørr å ha hodet under vann og flyter godt.

Foreldrene bør ta ansvar og bor man er sted med langt til svømmehallen, så bør man prioritere en helg nå og da hvor man drar til et basseng og er det mest mulig. Og i tillegg bruker noe av ferien et sted man kan bade.

Anonymous poster hash: 09fbe...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...