Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips til å piffe opp stue og gang som er mørk trekvit? Syns det er så vanskelig!! Hvilke farger på møbler og gardiner bør jeg velge? Noen som har noen bilder å vise til kanskje? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mørk trehvit? Som i gulnet trepanel på vegger og tak? Ville malt hvitt eller lysegrått, fremfor å skifte ut møblene.

Anonymous poster hash: 07f5b...6af

Skrevet

Ja, det hadde vært det aller beste. Men jeg tror ikke det blir noe av. Så hva kan jeg gjøre uten å male? Det er gulnet panel ja.Ikke super lekkert akkurat, men det er slik det er nå.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Du må gjøre noe med panelen ellers kommer det til å se jævlig ut uansett hva du gjør.

Skrevet

Jeg har slikt panel på hytta og fargene jeg bruker er: hvite lette lin gardiner, beige sofa. Spisestue og detaljer går i vogngrønt og lyng. Veldig hyggelig 😊

Anonymous poster hash: 60313...2d5

Skrevet

Ingen vits i å spørre noen med interiør-interesse om du ikke skal male ihvertfall. Sorry ass men trehvitt panel er noe av det styggeste jeg ser interiørmessig! Ta fram malekosten, det går da kjapt, og du kommer ALDRI til å angre. Jeg lover! :blomst:

Skrevet

Ingen vits i å spørre noen med interiør-interesse om du ikke skal male ihvertfall. Sorry ass men trehvitt panel er noe av det styggeste jeg ser interiørmessig! Ta fram malekosten, det går da kjapt, og du kommer ALDRI til å angre. Jeg lover! :blomst:

Herregud, for et mas da! Hi sier at det er uaktuelt å male, hvorfor respekterer dere ikke det? Og å male panel er IKKE fort gjort, det er vel noe av det mest tidkrevende som er innen oppussing.

Til hi: jeg hadde satset på lyse farger, gjerne også litt pastell (lys rosa, eks). Panel er jo veldig nøytralt og du finner sikkert fine gardiner og puter som fresher opp rommet litt.

Anonymous poster hash: eb237...d64

Skrevet

Herregud, for et mas da! Hi sier at det er uaktuelt å male, hvorfor respekterer dere ikke det? Og å male panel er IKKE fort gjort, det er vel noe av det mest tidkrevende som er innen oppussing.

Til hi: jeg hadde satset på lyse farger, gjerne også litt pastell (lys rosa, eks). Panel er jo veldig nøytralt og du finner sikkert fine gardiner og puter som fresher opp rommet litt. Anonymous poster hash: eb237...d64

Hun sier ikke "uaktuelt", hun sier "_tror_ ikke det blir aktuelt".

Så jeg går for gruppepress. Mal, mal, mal, mal, mal, mal!

Er det fordi mannen din ikke vil male? Ta tak i pendelen selv, det er ikke noe vanskelig, tar bare litt tid. Og det er myyyye billigere enn å bytte ut møblene.

Anonymous poster hash: bc7a5...4e3

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Til hi: jeg hadde satset på lyse farger, gjerne også litt pastell (lys rosa, eks). Panel er jo veldig nøytralt og du finner sikkert fine gardiner og puter som fresher opp rommet litt. Anonymous poster hash: eb237...d64

Enig, til helvete mal!

Hun sier ikke "uaktuelt", hun sier "_tror_ ikke det blir aktuelt".

Så jeg går for gruppepress. Mal, mal, mal, mal, mal, mal!

Er det fordi mannen din ikke vil male? Ta tak i pendelen selv, det er ikke noe vanskelig, tar bare litt tid. Og det er myyyye billigere enn å bytte ut møblene.Anonymous poster hash: bc7a5...4e3

Skrevet

Til hi: jeg hadde satset på lyse farger, gjerne også litt pastell (lys rosa, eks). Panel er jo veldig nøytralt og du finner sikkert fine gardiner og puter som fresher opp rommet litt.

Joda det ER kjapt å male panel. Kommer an på hva du har gjort selv av oppussing fra før :legrine:  Nå får man maling tilsatt kvistlakk (sperregrunning), så man slipper å gå over alle kvister i panelet for å lage kvae-sperre. Rull over to-tre bord i gangen med malerull, stryk så over med en pensel slik at du får fin overflate. Et strøk med vannbasert maling tørker på null komma niks, så da er det bare å kjøre på med neste strøk. Holder som regel med et lag grunning, pluss to lag maling :Nikke:

Skrevet

Joda det ER kjapt å male panel. Kommer an på hva du har gjort selv av oppussing fra før :legrine:  Nå får man maling tilsatt kvistlakk (sperregrunning), så man slipper å gå over alle kvister i panelet for å lage kvae-sperre. Rull over to-tre bord i gangen med malerull, stryk så over med en pensel slik at du får fin overflate. Et strøk med vannbasert maling tørker på null komma niks, så da er det bare å kjøre på med neste strøk. Holder som regel med et lag grunning, pluss to lag maling :Nikke:

Etter at du først har vasket grundig med salmiakk og sparklet alle stygge hull. Dersom panelen er gammel kan du få ganske mye fiberreising, og da bør du gå over med pussepapir og så vaske på nytt før du begynner på malejobben. 

Anonymous poster hash: ea337...d7f

Skrevet

Ikke så fort gjort når du har ett stort to etg hus + deler i kjeler som må males. + alle tak! Mannen min er ekstremt nøye, så jo, jeg tror jeg kommer til å angre hvis han blir missfornøyd. Holder ikke bare med kvistlakk. Nesten ALLE kvister, spikerhull og småsprekker må sparkles. (Også i tak!) Broren hans malte stua og de ble veldig missfornøyde. Kvister skinte igjennom selv om grunningen skulle inkludere kvistmaling. Og det minner mannen min meg på ofte hvor stygt det ble der.

Vi har snakket om å leie en maler og da mener han det vil ta en måned å male hele huset innvendig. Det blir veldig kostbart! Skal vi gjøre det selv tar det sikkert to måneder med maling hver dag! Det har vi rett og slett ikke kapasitet til. :(

Men jeg skal innrømme at jeg vil jo aller helst male det lyst! Håpløst å få det til å bli hjemmekoselig!  Men jeg har sett hus som er trehvite der de har fått det kjempe koselig! Men tror du må ha en veldig god interiørsans da!!

Så da må jeg bare gå ut i fra slik det er nå, og prøve å det til på ett vis. Så om noen har noen andre tips en maling, kom med det!! :D

Skrevet

Vask den lys 😀

Du får sikkert spesial vadkemiddel. Du kan også bruke klor.

Husk klor og salmiakk blandet gir giftig gass, så det må du ikke gjøre.

Du kan også pusse panelet. Da blir det lyst.

Akkurat nå er det "in" med malt panel, men det har jo Børt greia en stund, det varer ikke evig 😉

Det å gå sv igjen malingen er ingen lett sak.

Anbefaler deg å vaske den så lys du får den, eventuelt pusse lett over.

Interiørmessig "må" du bruke lyse, lette farger. Helst hvitt, da panel steker lys, også når den er ny, særlig når den er mørkret.

Dekk til MYE av veggen med store speil, bilder etc.

Ha mye lyse gardiner, som dekker mye av panelet.

Beige på sofa etc er også bra.

Panel, fordi om den er mørkret, er 1000 ganger finere enn disse ferdig malte jukse panelene du kan kjøpe.

Anonymous poster hash: 1392d...2f6

Skrevet

Vask den lys

Du får sikkert spesial vadkemiddel. Du kan også bruke klor.

Husk klor og salmiakk blandet gir giftig gass, så det må du ikke gjøre.

Du kan også pusse panelet. Da blir det lyst.

Akkurat nå er det "in" med malt panel, men det har jo Børt greia en stund, det varer ikke evig

Det å gå sv igjen malingen er ingen lett sak.

Anbefaler deg å vaske den så lys du får den, eventuelt pusse lett over.

Interiørmessig "må" du bruke lyse, lette farger. Helst hvitt, da panel steker lys, også når den er ny, særlig når den er mørkret.

Dekk til MYE av veggen med store speil, bilder etc.

Ha mye lyse gardiner, som dekker mye av panelet.

Beige på sofa etc er også bra.

Panel, fordi om den er mørkret, er 1000 ganger finere enn disse ferdig malte jukse panelene du kan kjøpe.

Anonymous poster hash: 1392d...2f6

Tusen takk for gode tips! :)

Skrevet

Haha nå skjønner jeg hvorfor man alltid ser så mye slett malerarbeid når man går på visninger! Å male et rom med panel (som er gulnet, ergo gammelt) PENT tar LANG tid! Vaske, sparkle alle sprekker og hull, pusse dette, muligens sparkle og pusse dette enda en gang, kvistlakke med ORDENtLIG kvistlakk som virkelig fungerer, grunne og male..

Anonymous poster hash: 6b88c...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...