Gå til innhold

Sønnen vår har ADD...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 9 år, og det har vært en oppoverbakke å komme fram til det... 

Absolutt ingen, bortsett fra meg, har ment at det er noe som ikke stemmer med ham. Det har blitt bortforklart med at han er umoden og gutt. 

Jeg følte at prestasjonene på skolen ikke sto i samsvar med itellektet, men det har tatt lang tid før skolen til slutt sa seg enige. Han har vært en stille gutt som ikke ber om hjelp. Lager aldri problemer, er godt likt, snill og empatisk. Læreren hadde lagt merke til at han  nesten aldri fulgte med og ikke var flink til å jobbe, men jeg fikk inntrykk av at de avfeide det med at alle ikke kan være like smarte.

Siden han sliter med lesing og skriving, krevde jeg at de trakk inn PPT. Etter mye om og men gjorde de det. Senere skjønte jeg at vi kunne kontaktet PPT direkte, noe som kunne spart oss ett år med frustrasjon. Leksesituasjonen har vært et mareritt, og en del andre ting har bydd på problemer når gutten ikke har vært innstilt/forberedt på endringen som skjer. F.eks. at lek må avsluttes fordi han skal på trening osv.

PPT testen gutten, og kom fram til at han absolutt ikke sliter med lese-/skrivevansker, men at han ikke ville lære. De mente absolutt at BUP skulle kobles inn og at gutten trenger ekstra ressurser i timen. Først da følte jeg at skolen begynte å være åpne for at han ikke bare var treg. Testene til PPT viste at han lå langt over gjennomsnittet på mange områder, og når det kommer til logikk ligger han på ungdomsskolenivå. På tross av dette klarer han ikke produsere noe vesentlig på skolen.

Nå er han testet hos BUP, og de har funnet ut at han er veldig skarp, men at han fortaper seg i fantasiverdenen sin. Den overskygger det meste. dessuten klarer han ikke å sile ut hva som er vesntlig informasjon i gitte situasjoner. Flua på veggen og bilen som kjører forbi er like "viktig" som at man snakker om hvilken side av veien man skal sykle på. Dessuten har han en del sære og nerdete interesser, og er ikke villig til å kompromisse dette for at han skal få flere å leke med.

Han har i grunn små problemer i hverdagen, men allikevel blir de til tider nok så store. Nå gleder jeg meg til at BUP, PPT, skolen og vi her hjemme skal finne ut hvordan det kan tilrettelegges best mulig, slik at han kanskje får mer utbytte av skolen :) 

Noen som har samme erfaring med ADD? 

Anonymous poster hash: 61b0c...a5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter har ingen diagnose ennå, men hun hatt vært under utredning siden hun var fem år. Først ppt i flere år på rad, og bup i et år nå. Hun får nok en diagnose i løpet av høsten, sannsynligvis add eller adhd, må bare utelukke forskjellige først. Det du forteller høres veldig kjent ut...

Anonymous poster hash: 01db8...9a4

Skrevet

Min datter har ingen diagnose ennå, men hun hatt vært under utredning siden hun var fem år. Først ppt i flere år på rad, og bup i et år nå. Hun får nok en diagnose i løpet av høsten, sannsynligvis add eller adhd, må bare utelukke forskjellige først. Det du forteller høres veldig kjent ut...

Anonymous poster hash: 01db8...9a4

Oi, så langtekkelig. PPT kom inn i bildet i vår, med utredning bare en mnd. etter henvendelse. BUP har brukt august nå til å utrede, siden de ville få fortgang i saken pga. skolen. Sånn sett må jeg si at jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen fra de utenforstående. Hinderet hos oss har vært skolen, som nå samarbeider bra. 

Håper dere får svar snart. Er jo greit å vite bedre hvordan man skal tilrettelegge :) 

HI 

Anonymous poster hash: 61b0c...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...