Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Dette diskuterte mannen min og jeg i går. Sønnen vår på 14 år har Tourettes syndrom, og på en joggetur sammen så pappaen at jeg ticset litt undervis. Det var en del plutselig veiving med armene, noen hopp, piruetter og liknende. Han lurer på om vi bør gi beskjed til sønnen vår om å prøve å holde igjen tics når han jogger (han klarer å holde igjen en del tics innimellom), mens jeg mener det burde unødvendig fordi alle voksne skjønner vel at det er tics. Mannen mener at det nok sikkert er mange som ikke en gang vet hva tics er og aldri har hørt om TS. Hva tenker dere? Vet du hva tics er? Hadde du reagert om du så en 14-åring på joggetur som plutselig gjorde noen slike bevegelser som jeg beskrev? Anonymous poster hash: fc82f...f87
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Vet hva det er. Hadde ikke tenkt noe over hva en 14 åring på joggetur gjorde. Altså; jeg hadde ikke fundert på om det var tics eller frivillige bevegelser, for meg ville det vært en ikke-sak. Anonymous poster hash: d4f28...eea
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Jeg vet hva tics er fordi jeg selv har et barn med tics, men tror ikke alle vet hva det er. Jeg tror for eksempel mange umiddelbart tenker på at man skriker stygge ting om man har Tourettes og ikke vet at det også dreier seg om en hel rekke andre tics. Jeg hadde nok ikke tenkt så mye over at en fjortenåring gjorde andre bevegelser når han jogget, og ser ingen grunn til å be ham kontrollere seg så lenge det ikke plager ham selv. Anonymous poster hash: 9b8db...902
Surogvanskelig Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror ikke alle vet hva det er. Har ei vennine som har det og hun får stadig kommentarer når vi er på kafé av tilfeldige folk om at hun må være gal. Hun holder igjen og får derfor ofte lange serier når vi setter oss ned.
Surogvanskelig Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror ikke alle vet hva det er. Har ei vennine som har det og hun får stadig kommentarer når vi er på kafé av tilfeldige folk om at hun må være gal. Hun holder igjen og får derfor ofte lange serier når vi setter oss ned. Men om det er riktig å be han holde igjen vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Jeg vet hva tics er fordi jeg selv har et barn med tics, men tror ikke alle vet hva det er. Jeg tror for eksempel mange umiddelbart tenker på at man skriker stygge ting om man har Tourettes og ikke vet at det også dreier seg om en hel rekke andre tics. Jeg hadde nok ikke tenkt så mye over at en fjortenåring gjorde andre bevegelser når han jogget, og ser ingen grunn til å be ham kontrollere seg så lenge det ikke plager ham selv. Anonymous poster hash: 9b8db...902 Ja, akkurat det har jeg merket også. Når vi opplyser om TS, kommer det nesten alltid spørsmål om det er sånn der de banner mye og sånt. Litt rat egentlig siden dette er veldig sjeldent også blant dem som har TS. Sønnen vår har ingen slike verbale tics. Men de fleste (alle?) jeg har snakket med så langt vet hva tics er og har hørt om TS. Men nå er også de fleste av mine bekjente mennesker som burde vite hva det også HI Anonymous poster hash: fc82f...f87
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #7 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror ikke alle vet hva det er. Har ei vennine som har det og hun får stadig kommentarer når vi er på kafé av tilfeldige folk om at hun må være gal. Hun holder igjen og får derfor ofte lange serier når vi setter oss ned. Men om det er riktig å be han holde igjen vet jeg ikke. Får hun virkelig kommentarer? Oi, det var overraskende å lese, og litt trist. Jeg håper jo at sønnen min skal slippe dette når han blir eldre. Så langt har han ikke fått noen kommentarer, bare litt blikk av og til, men så har han jo også vært barn og dermed kanskje sluppet unna med mer fordi folk har trodd det var lek. Det blir jo litt annerledes nå som han er tenåring.. HI Anonymous poster hash: fc82f...f87
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #8 Skrevet 14. august 2015 Lettere å skjønne at voksne har tics enn barn. Voksne gjør jo ikke slikt uten å ha det. Barn kan virke barnslige, uoppdragne el. Ikke så lett å vite hvilke barn som har tics og hvilke som bare ikke kan oppføre seg da. Greier man holde igjen tics så synes jeg jo en bør prøve det, ingen grunn til å ha tics om man ikke må vel? Hva skjer om han holder igjen? Trodde forøvrig tics var ufrivillig og dermed ikke kontrollerbare.. Anonymous poster hash: 1242e...f5d
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #9 Skrevet 14. august 2015 Jeg tenker bestandig positivt om ungdom som trener. Om jeg hadde sett noe av det du beskriver tror jeg bare jeg hadde tenkt at det var en person i godt humør som ikke er redd for å vise det. Anonymous poster hash: b60c1...9f0
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #10 Skrevet 14. august 2015 De som har mye tics kan vel øve på å holde dem i sjakk. Jeg er sykepleier og har selvsagt hørt om tics. Tror generelt mange har hørt om tics. Ikke sikkert barn vet hva det er. Anonymous poster hash: a92d4...9d4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #11 Skrevet 14. august 2015 Ja, det vet jeg. Gikk i klasse med en med Tourettes, samtidig som jeg har små tics selv. Hadde ikke reagert - enten det var veldig synlig at det var tics eller lignende bevegelser. Anonymous poster hash: 3b36a...bb6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Lettere å skjønne at voksne har tics enn barn. Voksne gjør jo ikke slikt uten å ha det. Barn kan virke barnslige, uoppdragne el. Ikke så lett å vite hvilke barn som har tics og hvilke som bare ikke kan oppføre seg da. Greier man holde igjen tics så synes jeg jo en bør prøve det, ingen grunn til å ha tics om man ikke må vel? Hva skjer om han holder igjen? Trodde forøvrig tics var ufrivillig og dermed ikke kontrollerbare.. Anonymous poster hash: 1242e...f5d Dette varierer nok litt fra person til person. Tics er ufrivillige bevegelser eller lyder ja, men noen klarer i større eller mindre grad å holde dem igjen en stund. Sønnen min kaller det for å samle opp. Han gjør dette en del på skolen for eksempel, og må da ticse i opp mot 40 minutter sammenhengende når han kommer hjem for å "få dem ut". Slik han beskriver det, er det som en irritasjon eller kløe i kroppen som blir mer og mer plagsom jo mer tid det går. Han bruker enorme mengder med energi på å holde igjen tics og er ofte helt utslitt etter en vanlig skoledag. For at vi skal forså det, så har han beskrevet det som om du klør intenst på nesen, men ikke får lov til å klø deg. Du kan la være, men det er veldig vanskelig fordi det klør så veldig, og du vet at det blir bedre om du bare får klødd deg. Tenk dg så at nesen fortsetter å klø og stjeler store deler av oppmerksomheten din fordi det er så plagsomt, men du kan/vil fortsatt ikke klø deg. Til slutt blir det nesten fysisk krevende å ikke gjøre det helt spontant. Jeg synes dette var en god forklaring og forstår det sev bedre nå. Ellers ser jeg den med barn og oppdragen/uoppdragen. Da får jeg bare håpe at folk flest klarer å la tvilen komme barn de ikke kjenner til gode, sånn at de ikke blir dømt på feil grunnlag. HI Anonymous poster hash: fc82f...f87
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 Lettere å skjønne at voksne har tics enn barn. Voksne gjør jo ikke slikt uten å ha det. Barn kan virke barnslige, uoppdragne el. Ikke så lett å vite hvilke barn som har tics og hvilke som bare ikke kan oppføre seg da. Greier man holde igjen tics så synes jeg jo en bør prøve det, ingen grunn til å ha tics om man ikke må vel? Hva skjer om han holder igjen? Trodde forøvrig tics var ufrivillig og dermed ikke kontrollerbare.. Anonymous poster hash: 1242e...f5d Dette varierer nok litt fra person til person. Tics er ufrivillige bevegelser eller lyder ja, men noen klarer i større eller mindre grad å holde dem igjen en stund. Sønnen min kaller det for å samle opp. Han gjør dette en del på skolen for eksempel, og må da ticse i opp mot 40 minutter sammenhengende når han kommer hjem for å "få dem ut". Slik han beskriver det, er det som en irritasjon eller kløe i kroppen som blir mer og mer plagsom jo mer tid det går. Han bruker enorme mengder med energi på å holde igjen tics og er ofte helt utslitt etter en vanlig skoledag. For at vi skal forså det, så har han beskrevet det som om du klør intenst på nesen, men ikke får lov til å klø deg. Du kan la være, men det er veldig vanskelig fordi det klør så veldig, og du vet at det blir bedre om du bare får klødd deg. Tenk dg så at nesen fortsetter å klø og stjeler store deler av oppmerksomheten din fordi det er så plagsomt, men du kan/vil fortsatt ikke klø deg. Til slutt blir det nesten fysisk krevende å ikke gjøre det helt spontant. Jeg synes dette var en god forklaring og forstår det sev bedre nå. Ellers ser jeg den med barn og oppdragen/uoppdragen. Da får jeg bare håpe at folk flest klarer å la tvilen komme barn de ikke kjenner til gode, sånn at de ikke blir dømt på feil grunnlag. HI Anonymous poster hash: fc82f...f87 Jeg svarte deg lengre opp, HI. Kan jeg spørre hva slags tics sønnen din har, når han fikk diagnosen og hvor lenge dere da hadde lagt merke til ticsene? Anonymous poster hash: 9b8db...902
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Jeg svarte deg lengre opp, HI. Kan jeg spørre hva slags tics sønnen din har, når han fikk diagnosen og hvor lenge dere da hadde lagt merke til ticsene? Anonymous poster hash: 9b8db...902 Det varier litt hvilke tics han har, men de som er noenlunde stabile er veiving/risting på armene, hopp, piruetter ol av de store ticsene (sammensatte motoriske tics). Ofte kombineres disse med de verbale ticsene som egentlig bare er lyder, litt sånn action-aktige lyder. Av mindre tics har han risting på ene hånden, gaping, skuldertrekk og å "tørke seg" under nesen. Han lager også noen lave "tcshhh"-lyder av og til. Han var 11 år da han fikk diagnosen, men vi hadde hatt mistanke en stund. Sånn i ettertid vet vi jo at han har gjort dette siden han var rundt 6-7 år, men den gangen trodde vi han lekte. Først da han ble 9-10 år og bevegelsene ble mer voldsomme, hyppigere og var så like skjønte vi at det måtte være noe mer. I tillegg har han litt andre vansker, for eksempel med konsentrasjon ol. HI Anonymous poster hash: fc82f...f87
valkyrien Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Trodde de fleste kjente til hva tics er. Kjenner flere som sliter med det, så jeg ville aldri tenkt over det en gang. MEn skjønner at voldsomme fysiske tics kan virke skremmende på noen, og at verbale kan oppfattes på mange måter. Hadde ikke bedt han om å holde tilbake annet enn ved situasjoner hvor det vil forstyrre veldig (som ved prøver/undervisning osv).
Roheryn Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Jeg har levd i den tro at de aller fleste vet hva tics/tourettes er, om ikke annet så i alle fall "Hollywood-utgaven". Det er jo et yndet tema i filmer... Og ut over det ville jeg ikke tenkt større over en fjortenåring som gjorde rare ting når han jogget - enten jeg tolket det som tics eller bare masse energi 😊 Synes ikke du skal be ham styre seg, regner med han kan svare på en informativ måte hvis noen spør - og ut over det er det like greit å drite i hva folk tenker 😊
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Jeg synes han skal få lov å være seg selv. Jeg tror ikke folk flest kjenner igjen tics når de ser det, men det er det nok en grunn til. Hvis flere lar de slippe ut, kan vi rundt lære mer om det og bli mer vant til det. Så må vi andre være flinke å lære barna våre til å forstå at vi er forskjellige og at vi ikke skal kalle noen gale selv om de oppfører seg litt annerledes Anonymous poster hash: 7b022...42a
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #18 Skrevet 14. august 2015 Vet godt hva ticks er, og ser ingen grunn til at sønnen din skal holde tilbake noe. Hadde jeg sett han på joggeturen, hadde jeg tenkt enten ticks, eller en veldig glad gutt. Eller ingenting. Det er plass til alle i samfunnet vårt! Anonymous poster hash: 4509a...376
Kjerringa med agurken Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Det er flere som ikke vet hva tics er (blant annet min egen svigerinne før sønnen min fikk konstatert det). Syns ikke at du skal være flau over det! Så lenge det ikke skader eller forstyrrer (veldig) andre så er det bare å la det være.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #20 Skrevet 14. august 2015 Jeg veit at man kan ha verbale tics, eller i ansiktet eller bevegelse i kroppen. (men det er kanskje de to første jeg forbinner med det). Hadde jeg sett noen jogge og tatt piruett ville jeg ikke tenkt på tics. Utover det ville jeg nok ikke tenkt så mye på det i hele tatt. Så, jeg ville ikke bedt min 14 åring om å kontrollere seg selv, om det hadde vært meg. Anonymous poster hash: 8bf07...8cb
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #21 Skrevet 14. august 2015 Det er flere som ikke vet hva tics er (blant annet min egen svigerinne før sønnen min fikk konstatert det). Syns ikke at du skal være flau over det! Så lenge det ikke skader eller forstyrrer (veldig) andre så er det bare å la det være. Jeg er abslutt ikke flau over det! Måtte bare få presisere dett og det er ikke mannen min heller. Vi er vel mer bekymret for gutten selv, hvordan han vil ta ev. kommentarer. Så langt har vi vært veldig heldig med at både venner, familie, trenere, lærere osv, alle er positive, så jeg er redd han er litt dårlig forberedt på en ev. negativ reaksjon. Vi har jo snakket om det, men det er noe helt annet å oppleve det. Men jeg tenker som flere andre her, så lenge det ikke plager ham selv, får han bare holde på. Og til en over her. Han "må" trene, ellers sover han ikke. Han har så utrolig mye energi i seg. Nå som han er 14 trener han 1-2 timer 5-6 dager i uken, så han er i svært godt form HI Anonymous poster hash: fc82f...f87
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #22 Skrevet 14. august 2015 Jeg vet hva det er, men jeg reagerer desverre når jeg ser det. Jeg skulle ønske jeg ikke reagerte, men det gjør jeg. Jeg gikk i klasse med en med diabetes og en med epelepsi, så vi var opplært til å reagere ved hver minste unormale bevegelse. Hun med epelepsi var hun vi var mest obs på siden hun hadde mest anfall. Så dette henger igjen enda. Jeg sier ikke noe, prøver å ikke titte osv, men jeg vil tro en ser det på meg at jeg setter meg i alarmberedskap. For min del håper jeg ingen holder igjen ticks rundt meg. Jeg har noen kunder på jobb som har det, når de stiller seg i min kasakø selv om jeg har lenger kø enn de andre tar jeg det som ett tegn på at jeg oppfører meg ganske naturlig rtoss hvor mange ticks de har eller får. Anonymous poster hash: 318cc...176
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå