Gå til innhold

Toåringen setter "alt" i halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om toårknger om får eple, knekkebrød, alt mulig sånt. Jeg kan faktisk ikke gi sånt!

Hun setter brød, banan og sånne ting i halsen tidvis. Kan ikke få bolle. Jeg må være skikkelig forsiktig!

Og er hele tiden nervøs når hun spiser annet enn minigrønnsaksbiter og minikjøttbiter. Det er ikke én gang aat jeg har måtte kaste henne fremover og hjelpe med å få ut, eller grave ut med fingeren i halsen :( det er vel ikke normalt? Har jo åpenbart fått trening i å spise mye forskjellig, men tør ikke mer nå.

Etter sist episode, fikk jeg mareritt etterpå da jeg sov der jeg våknet og gispet og hadde hjertebank.

Flere med "sånne barn"?

Anonymous poster hash: 59e33...555

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å gi store biter eller ikke dele opp?

Her har det ikke vært noe som har satt seg i halsen etter vi sluttet å dele opp. Da var hun kun året, men hun har hatt mye bedre kontroll når hun har styrt mengden inn i munnen selv.

Anonymous poster hash: 84e39...75f

Skrevet

Vet ikke om det henger sammen, men kan også finne på å putte ting ute i munnen, veldig "babyete" oppførsel sånn sett..... Utviklingen er normal ellers, babler og løper rundt

Anonymous poster hash: 5a513...a01

Skrevet

Har du forsøkt å gi store biter eller ikke dele opp?

Her har det ikke vært noe som har satt seg i halsen etter vi sluttet å dele opp. Da var hun kun året, men hun har hatt mye bedre kontroll når hun har styrt mengden inn i munnen selv.Anonymous poster hash: 84e39...75f

Ja..

Skrevet

Min venninne har et barn med reflux, og mente at refluxbarn ofte satte ting i halsen... Hennes barn har alltid satt ting i halsen, helt fra han fikk mm til ordentlig mat... Han er 2 nå, og ting er blitt bedre. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at det er hold i det hun sier, men noe å tenke på? 

Har du tatt barnet til legen? Kanskje har hun store mandler eller noe annet?

Anonymous poster hash: 7996c...8ed
Skrevet

Min venninne har et barn med reflux, og mente at refluxbarn ofte satte ting i halsen... Hennes barn har alltid satt ting i halsen, helt fra han fikk mm til ordentlig mat... Han er 2 nå, og ting er blitt bedre. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at det er hold i det hun sier, men noe å tenke på? Har du tatt barnet til legen? Kanskje har hun store mandler eller noe annet? Anonymous poster hash: 7996c...8ed

Kan be legen sjelle halsen. Reflux, kanskje... Men hun gulper ikke! Aldri.

Det er bare det å ikke tygge godt nok eller velge riktige biter før det svelges.......

Er større enn gjennomsnittet og lengde- og vektmessig. (15kg og 95 cm)

Gråter ikke mye "uten grunn"

Skrevet

Min var slik frem til nå i vinter, ca 3 år. Alt måtte gies i små biter og gjerne myk mat om du skjønner. Han har reflux og har hatt mye slim som samlet seg i halsen pga mye tett nese.

Får nexium og plutselig i våres så ble han en annen type. All mat sklir ned ned på høykant😊

Ta turen til lege og bli henvist til en barnelege, event ønh.

Skrevet

Stille reflux, da gulper de ikke helt opp, kan være vanskelig å se om man ikke vet om det.

Anonymous poster hash: 3ef57...7c2

Skrevet

Har du ikke tatt opp dette med lege før? Noe er galt. Mi på 8 mnd er lik, så skal ta det opp med lege og få henvisning.

Anonymous poster hash: 9fa7f...737

Skrevet

Sjekk at ikke mandlene er forstørret. Det var problemet til min gutt.

Skrevet

Huff, jeg føler sånn med deg. Vi hadde samme problem med ene datteren vår som nå er 6 år. Ene gangen gikk det skikkelig ille. Problemet her var at når hun fikk i halsen så slo tydeligvis ikke brekningsrefleksen ordentlig inn. Mat kom hverken opp eller ned. Som sagt gikk det ille en gang. Vi fikk ikke fjerna maten som blokkerte. Vanlig førstehjelp hjalp ikke. Så ble hun brått slapp i armene mine. I ren desperasjon stakk jeg hele hånda mi ned i halsen på henne. Fikk da liv i henne igjen, men det kom blod og hun hadde unormal pust. Inn på sykehuset hvor hun ble lagt inn til observasjon osv. Der viste det seg at hun hadde trangt spiserør.

Dette er nå en del år siden, men alle episodene sitter fremdeles i oss. Vi hopper til, full i angst, hvis et av barna hoster for eksempel. Min samboer er fremdeles overhysterisk når det gjelder mat, selv om han vet at lillesøsken ikke setter i halsen. Hender han må gå ut av rommet hvis jeg gir lillebror vanlig mat som storesøster pleide å få i halsen. Han liker ikke å være alene med barna når de spiser. Det er ganske kjipt for han.

Anbefaler deg sterkt å få henne til ønh lege. Det er kanskje polypper eller mandler som gjør det trangt nedi der og da kan jo operasjon løse problemet :-)

Skrevet

Ok, får ta en tur til legen :) hvis det ikke er noe fysisk galt, så kan jeg vel spørre her igjen ;)

Skrevet

Har hørt om norn som har problemer med ting de setter fast u halsen.husker ukke hva det heter..dra t legen å få undersøkt barnet.men jeg har ei på litt over ett år.hun har satt ting i halsen.men hosta det opp lett noen få ganger.men det lønnet seg å ikke dele opp ting.bedre med halve epler osv..Da er det litt lettere for de å spise

Anonymous poster hash: e29b8...865

Skrevet

Mannen min har trangt svelg. Var flere ganger med luftambulanse som liten pga problematikken. Sliter den dag i dag om han glemmer seg. Ikke lenge siden vi var på sykehuset pga en bit som satt fast i halsen. Pga egne opplevelser får han panikk når 2åringen setter noe vrangt.

Anonymous poster hash: 1fff0...103

Skrevet

Har fått legetime. Så får vi se. ..men vet ikke helt hva jeg bør be legen undersøke. Om jeg bør be om henvisning til ønh?

Skrevet

Har fått legetime. Så får vi se. ..men vet ikke helt hva jeg bør be legen undersøke. Om jeg bør be om henvisning til ønh?

Hi her forresten

Skriver på mob nå. Aner ikke hvorfor abkoden ER endra

Skrevet

Min eldste var sånn frem til rundt tre år - han hadde reflux...

Anonymous poster hash: c4d03...dbb
Skrevet

Kan også skyldes for store mandler, som en annen her skriver.

Anonymous poster hash: 7d9bd...870

Skrevet

Hvordan finner de ut som det er "reflux"?

Skrevet

Du må aldri!! grave ned i halsen med fingeren din, da kan du skyve det enda lenger ned i svelget og gjør vondt verre.

Anonymous poster hash: 69730...3c9

Skrevet

Du må aldri!! grave ned i halsen med fingeren din, da kan du skyve det enda lenger ned i svelget og gjør vondt verre. Anonymous poster hash: 69730...3c9

Ja, så merkelig at ungen har overlevd da. Skjerp deg og hold deg til tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...