Gå til innhold

Tips pga vektøkning av medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i mai på en medisin som øker matlysten og søtsuget, og har gått opp ca 7 kg pga det :( Veide fra før av ca 15 kg for mye så det er ikke noe gøy, og det er det jo ikke uansett, jeg kan ikke slutte på medisin fordi da blir jeg sengeliggende, er heller ingen andre alternativer.

Tips til hvordan jeg kan stå i mot den økte matlysten og søtsuget? Jeg drikker mye vann og det hjelper litt, men drikker jeg etter kl 18 så sover jeg knapt pga dogåing "hele" natta. Hva er mettende som et mellommåltid? Jeg blir ikke mett av et eple eller en yoghurt.

Anonymous poster hash: c3efe...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt medisiner! Det finnes så og si alltid alternativer. Det der er ikke lett i det hele tatt 😔

Anonymous poster hash: 47629...8c9

Skrevet

Her og nå er det ingen alternativer sier legen min.

Skrevet

Jeg går også på medisiner som øker matlysten veldig. Jeg tar dem om kvelden, så det er som regel verst i timene etter det. Pleier å kutte opp brokkoli, gulrøtter og kålrabi før søtsuget virkelig slår til. Har også bakt kake som jeg har i fryseren som er 112 kcal stykket. Jeg føler ikke at jeg får gjort noe med suget etter mat og søtt, så jeg må heller gjøre noe med tilgjengeligheten på mat etter det. Rå grønnsaker er veldig kalorifattig. Har hørt at man forbrenner mer enn man spiser om man spiser gulrøtter og kålrabi :P Innimellom kan det være jeg har en liten sjokolade liggende f.eks, der jeg legger kaloriene inn i det daglige kostholdet. 

Har prøvd flere typer medisiner, men felles for dem alle er at jeg får skikkelig cravings. Har også prøvd krom, men det funket ikke. Har heldigvis hatt relativt stabil vekt de siste årene, selv om ikke suget har blitt noe bedre =)

Anonymous poster hash: 646ec...eca
Skrevet

Jeg går også på medisiner som øker matlysten veldig. Jeg tar dem om kvelden, så det er som regel verst i timene etter det. Pleier å kutte opp brokkoli, gulrøtter og kålrabi før søtsuget virkelig slår til. Har også bakt kake som jeg har i fryseren som er 112 kcal stykket. Jeg føler ikke at jeg får gjort noe med suget etter mat og søtt, så jeg må heller gjøre noe med tilgjengeligheten på mat etter det. Rå grønnsaker er veldig kalorifattig. Har hørt at man forbrenner mer enn man spiser om man spiser gulrøtter og kålrabi :P Innimellom kan det være jeg har en liten sjokolade liggende f.eks, der jeg legger kaloriene inn i det daglige kostholdet. Har prøvd flere typer medisiner, men felles for dem alle er at jeg får skikkelig cravings. Har også prøvd krom, men det funket ikke. Har heldigvis hatt relativt stabil vekt de siste årene, selv om ikke suget har blitt noe bedre =) Anonymous poster hash: 646ec...eca

Tusen takk :) Jeg har prøvd å ta medisinen på kvelden og da fikk jeg ikke sove, den har en oppkvikkende effekt og, noe jeg ikke viste på forhånd.

Er kanskje vanskelig å bli kvitt suget, men lurt å ha annen mat tilgjengelig. Og heøst null snop :)

Skrevet

Prednisolon!?

Huff, er nok bare å holde ut sulten. Tren isteden? Strikk?

Anonymous poster hash: ab402...336

Skrevet

Prednisolon!?

Huff, er nok bare å holde ut sulten. Tren isteden? Strikk? Anonymous poster hash: ab402...336

Ugh ja.. Jeg gikk på prednisolon i fjor - gikk faktisk ned i vekt! Fikk ellers alle bivirkninger i boken med det resultat at jeg mistet all matlyst.. Etterpå derimot kom alle kiloene tilbake + noen til Og til #2 nei, det er ikke alltid slik at man kan "velge" vekk medisiner pga slikt, det er jo en grunn til at man tar de.

Anonymous poster hash: ebd3b...d51

Skrevet

Går på prednisolon og hater det. Har lagt på meg mellom 10 og 15 kg etter jeg begynte på de. Men hva gjør man ikke for å være smertefri? Så nå må jeg bite tennene sammen og begynne å trene de av meg (+ de ca 35 kg ekstra jeg hadde fra før)

Skrevet

Jeg går også på medisiner som øker matlysten veldig. Jeg tar dem om kvelden, så det er som regel verst i timene etter det. Pleier å kutte opp brokkoli, gulrøtter og kålrabi før søtsuget virkelig slår til. Har også bakt kake som jeg har i fryseren som er 112 kcal stykket. Jeg føler ikke at jeg får gjort noe med suget etter mat og søtt, så jeg må heller gjøre noe med tilgjengeligheten på mat etter det. Rå grønnsaker er veldig kalorifattig. Har hørt at man forbrenner mer enn man spiser om man spiser gulrøtter og kålrabi :P Innimellom kan det være jeg har en liten sjokolade liggende f.eks, der jeg legger kaloriene inn i det daglige kostholdet. Har prøvd flere typer medisiner, men felles for dem alle er at jeg får skikkelig cravings. Har også prøvd krom, men det funket ikke. Har heldigvis hatt relativt stabil vekt de siste årene, selv om ikke suget har blitt noe bedre =) Anonymous poster hash: 646ec...eca

Tusen takk :) Jeg har prøvd å ta medisinen på kvelden og da fikk jeg ikke sove, den har en oppkvikkende effekt og, noe jeg ikke viste på forhånd.

Er kanskje vanskelig å bli kvitt suget, men lurt å ha annen mat tilgjengelig. Og heøst null snop :)

Aah, jeg blir sløv av medisinene, så da er det jo litt enklere for meg. Glemte å nevne at jeg innimellom kjøper en slikkepinn eller noe - den varer halve kvelden, men ikke holder ikke såå mye kalorier. 

Er også ganske viktig for at grønnsakene er kuttet opp. Såå tiltak å kutte grønnsaker istedenfor å bare åpne en emballasje med noe usunt. Og minst mulig snop i hus, ja! ;)

Håper du finner ut av det, med noen knep for å unngå de største kaloriinntakene =) 

Anonymous poster hash: 646ec...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...