Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Ser mange blir irritert på de som kommenterer skrivefeil. Skjønner selvfølgelig at det har noe å gjøre med måten det blir kommentert på. Hvordan ville du sagt ifra på en hyggelig måte at noen skrev feil? Ville du sagt ifra i det hele tatt? Selv er jeg bare glad for å bli rettet på da jeg ønsker å skrive riktig. Om man ikke sier ifra vil jo folk bare fortsette å skrive feil? Er det greit? Anonymous poster hash: 90162...fe4
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Jeg har som en del av jobben min å kommentere andres skrivefeil, men jeg pleier normalt ikke å gjøre det utenom jobb. Her inne gjør jeg det bare hvis vedkommende spør, eller skrivefeilen(e) er veldig feil. Som hun som klarte å dele skrittellerklokke opp i tre ord. Da sier jeg alltid i fra på en høflig måte og forklarer gjerne regelen bak også. Jeg legger gjerne til at jeg ikke mener å være frekk, og jeg skriver det aldri på noen provoserende eller mobbende måte. Ellers er jeg enig med deg. Folk burde tåle å bli rettet på dersom måten dette gjøres på er fin. Spesielt her inne. Grunnen er ganske enkel at alle(?) her inne har barn, eller barn underveis, og derfor på et tidspunkt vil bli ansvarlig for å følge opp skolearbeid. Selv om det er lærerne sin oppgave å lære barna rettskriving, er det vår oppgave som foreldre å være såpas engasjert i skolearbeidet at vi i det minste forsøker å rette opp i egne feil. Spesielt når noen da er vennlig nok til å ville lære bort noe. Anonymous poster hash: cf6de...acf
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Nei, det gjør jeg aldri. Ville du rettet på en som har talefeil? Anonymous poster hash: 567e9...a51
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 Så lenge det som er skrevet skal sendes til en offentlig instans, retter jeg ikke på dette.Her inne ser jeg absolutt ikke grunn for å rette på folk. Noen slurver og noen har skrivevansker. Det at noen hele tiden må rette kan være avgjørende om vedkommende tør å sende et spørsmål eller ikke, hvis de vet at folk heller henger seg opp i skrivefeil enn teksten. På jobb korrigeres alt av skrivefeil, men det er en del av jobben min. Selv er jeg veldig opptatt av å skrive korrekt, selv om der sniker seg inn trykkleifer hos meg også Anonymous poster hash: 07335...909
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 Så lenge det som er skrevet skal sendes til en offentlig instans, retter jeg ikke på dette. Her inne ser jeg absolutt ikke grunn for å rette på folk. Noen slurver og noen har skrivevansker. Det at noen hele tiden må rette kan være avgjørende om vedkommende tør å sende et spørsmål eller ikke, hvis de vet at folk heller henger seg opp i skrivefeil enn teksten. På jobb korrigeres alt av skrivefeil, men det er en del av jobben min. Selv er jeg veldig opptatt av å skrive korrekt, selv om der sniker seg inn trykkleifer hos meg også Anonymous poster hash: 07335...909 Jada, så trykkfeilen. Så lenge det som er skrevet IKKE skal sendes til en offentlig instans - selvfølgelig Anonymous poster hash: 07335...909
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Nei, det gjør jeg aldri. Ville du rettet på en som har talefeil? Anonymous poster hash: 567e9...a51 Er ikke det noe helt, helt annet? Talefeil krever at man er logoped for å rette på det. Så da er det lite poeng i å be folk slutte å stamme eller lespe. Skrivefeil kan du rette opp i selv, så snart du har fått riktig info. Det er ikke noe man må være spesialist for å hjelpe til med.
Salomine Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 Personlig syns jeg ikke det passer seg å rette på skrivefeil her inne. Så lenge man forstår hva som menes, ser jeg ingen grunn til det. Dette er ikke et forum for rettskriving. Jeg har enda til gode å se noen her inne, som skriver helt korrekt norsk. Meg selv inkludert.(Så sant det ikke er veldig korte innlegg da.) Til dere som føler dere forpliktet til å rette skrivefeil her......Når dere f.eks. får brev i posten, offentlige eller private, sender dere dem da tilbake til avsender med røde streker og kommentarer om ordene som er feil. Jeg opplever iallefall ofte feil i brev jeg får. Jeg synes også det er forstyrrende dersom jeg leser en interessant tråd her, og så blir avbrutt av kommentarer om rettskriving.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 Personlig syns jeg ikke det passer seg å rette på skrivefeil her inne. Så lenge man forstår hva som menes, ser jeg ingen grunn til det. Dette er ikke et forum for rettskriving. Jeg har enda til gode å se noen her inne, som skriver helt korrekt norsk. Meg selv inkludert.(Så sant det ikke er veldig korte innlegg da.) Til dere som føler dere forpliktet til å rette skrivefeil her......Når dere f.eks. får brev i posten, offentlige eller private, sender dere dem da tilbake til avsender med røde streker og kommentarer om ordene som er feil. Jeg opplever iallefall ofte feil i brev jeg får. Jeg synes også det er forstyrrende dersom jeg leser en interessant tråd her, og så blir avbrutt av kommentarer om rettskriving. Haha, jeg har faktisk en kollega som gjør dette! Da hun skulle selge leiligheten sin og fikk prospektet av megler (et utkast tror jeg), tok hun det med hjem og streket under alle skrivefeil med rød penn før hun leverte det tilbake. Hun ville ikke ha noe av at hennes leilighet skulle selges medet prospekt fullt i skrivefeil. Synes det var litt kult gjort jeg da Men jeg synes også at skremmende få ser ut for å betrakte seg selv om rollemodeller her inne når det kommer til rettskriving. Anonymous poster hash: cf6de...acf
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Personlig syns jeg ikke det passer seg å rette på skrivefeil her inne. Så lenge man forstår hva som menes, ser jeg ingen grunn til det. Dette er ikke et forum for rettskriving. Jeg har enda til gode å se noen her inne, som skriver helt korrekt norsk. Meg selv inkludert.(Så sant det ikke er veldig korte innlegg da.)Til dere som føler dere forpliktet til å rette skrivefeil her......Når dere f.eks. får brev i posten, offentlige eller private, sender dere dem da tilbake til avsender med røde streker og kommentarer om ordene som er feil. Jeg opplever iallefall ofte feil i brev jeg får.Jeg synes også det er forstyrrende dersom jeg leser en interessant tråd her, og så blir avbrutt av kommentarer om rettskriving.Haha, jeg har faktisk en kollega som gjør dette! Da hun skulle selge leiligheten sin og fikk prospektet av megler (et utkast tror jeg), tok hun det med hjem og streket under alle skrivefeil med rød penn før hun leverte det tilbake. Hun ville ikke ha noe av at hennes leilighet skulle selges medet prospekt fullt i skrivefeil. Synes det var litt kult gjort jeg da Men jeg synes også at skremmende få ser ut for å betrakte seg selv om rollemodeller her inne når det kommer til rettskriving. Anonymous poster hash: cf6de...acf Skjønte ikke det siste der, bør flere betrakte seg som rollemodeller?
Rosepus™ Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Jeg kommenterer ikke skrivefeil. Noen kupper jo hele tråder med spydigheter om andres skrivefeil.. Tragisk og så innmari unødvendig!! Man vet ikke hvorfor skrivefeilene er der, og for meg blir det å hetse om man skal korrigere andre slik. Likevel blir jeg ikke irritert om noen retter på meg, om de gjør det på en fin måte. Andre går jo inn for å håne, og man kan lure på om hva som er agendaet for å svare sånn. Det tar fokus bort fra det som er tema i tråden. Like viktig som det å skrive rett, er det å faktisk svare på spørsmålet HI har. Hjelper lite å ha et svar som er helt tipptopp når det kommer til rettskriving, om man ikke svarer på spørsmålet. Og det er forskjell på et innlegg man lager her inne, og det å skrive et brev til en offentlig instans eller skrive brev i jobbsammenheng. Har man ikke noe fint å si, så kan man heller holde sine meninger for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 Nei, det gjør jeg aldri. Ville du rettet på en som har talefeil? Anonymous poster hash: 567e9...a51 Er ikke det noe helt, helt annet? Talefeil krever at man er logoped for å rette på det. Så da er det lite poeng i å be folk slutte å stamme eller lespe. Skrivefeil kan du rette opp i selv, så snart du har fått riktig info. Det er ikke noe man må være spesialist for å hjelpe til med. men da får de som hetser andre stå fram med nick da! Om man skal kunne rette på talefeil sier du at man må være logoped. Ja vettu, da synes jeg den som korrigerer her inne bør være lærere! Og de bør stå fram som det også, med nick. Satt på spissen, forstår du hva jeg mener? Så mange som korrigerer skrivefeil uten at det har relevans for det hi søker en mening om eller spør på. Anonymous poster hash: 3a2a4...fea
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Jeg er en av de som har mange skrivefeil. En stund kvidde jeg meg for å skrive her inne pga. nedlatende kommentarer fra rettskrivingspolitiet. Nå velger jeg å bare overse slike kommentarer. Jeg bruker faktisk ganske mye tid på hvert innlegg jeg skriver, men jeg er bare ikke så flink til rettskriving. Det er sårende, når en har prøvd så godt en kan og en hele tiden blir rettet på. Anonymous poster hash: 618b2...66e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Jeg er en av de som har mange skrivefeil. En stund kvidde jeg meg for å skrive her inne pga. nedlatende kommentarer fra rettskrivingspolitiet. Nå velger jeg å bare overse slike kommentarer. Jeg bruker faktisk ganske mye tid på hvert innlegg jeg skriver, men jeg er bare ikke så flink til rettskriving. Det er sårende, når en har prøvd så godt en kan og en hele tiden blir rettet på. Anonymous poster hash: 618b2...66e ikke bry deg, du. Skriv som du bruker. Vet du, i den neste tråden jeg ser noen korrigere skivefeil på en ufin måte, skal jeg jaggu legge sjela mi i å legge inn så mange feil som mulig i mitt eget svar. På pur faen! For det pirkes på pur faen også! Oppfordrer andre til å gjøre det samme! Anonymous poster hash: 3a2a4...fea
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Nei, det gjør jeg aldri. Ville du rettet på en som har talefeil? Anonymous poster hash: 567e9...a51 Er ikke det noe helt, helt annet? Talefeil krever at man er logoped for å rette på det. Så da er det lite poeng i å be folk slutte å stamme eller lespe. Skrivefeil kan du rette opp i selv, så snart du har fått riktig info. Det er ikke noe man må være spesialist for å hjelpe til med. men da får de som hetser andre stå fram med nick da! Om man skal kunne rette på talefeil sier du at man må være logoped. Ja vettu, da synes jeg den som korrigerer her inne bør være lærere! Og de bør stå fram som det også, med nick. Satt på spissen, forstår du hva jeg mener? Så mange som korrigerer skrivefeil uten at det har relevans for det hi søker en mening om eller spør på. Anonymous poster hash: 3a2a4...fea Det tar ofte fokus fra selve saken, det er i alle fall sant. (Glemmer ikke tråden som til slutt utelukkende handlet om man kunne si at man er "på campingvogn" eller "i campingvogn" når man snakker om selve campingferien.) Og noen begynner jo å mase om helt likegyldige feil bare for å ha noe å sjikanere folk med, særlig når de slipper opp for argumenter. Men når det er sagt: andre steder, dvs ikke så mye her på forumet, men når jeg ser feil i aviser og sånt, da krøller jeg tærne. Har også gjort som den damen som ble nevnt over, sendt en trykksak tilbake med rettelser og klage til redaktøren. Det er useriøst å sende ting i trykken uten korrekturlesning. Journalister skal i alle fall være rollemodeller mht språkbruk, og når de slipper igjennom for mye skrot, har det en normativ effekt. Jeg er nemlig ikke enig i at man "må" være lærer for å rette på en feil. ALLE i Norge bør beherske skriftlig norsk hvis de ikke har en veldig god grunn til å ikke beherske det.
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Jeg er en av de som har mange skrivefeil. En stund kvidde jeg meg for å skrive her inne pga. nedlatende kommentarer fra rettskrivingspolitiet. Nå velger jeg å bare overse slike kommentarer. Jeg bruker faktisk ganske mye tid på hvert innlegg jeg skriver, men jeg er bare ikke så flink til rettskriving. Det er sårende, når en har prøvd så godt en kan og en hele tiden blir rettet på. Anonymous poster hash: 618b2...66e Du skriver da glimrende?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Personlig syns jeg ikke det passer seg å rette på skrivefeil her inne. Så lenge man forstår hva som menes, ser jeg ingen grunn til det. Dette er ikke et forum for rettskriving. Jeg har enda til gode å se noen her inne, som skriver helt korrekt norsk. Meg selv inkludert.(Så sant det ikke er veldig korte innlegg da.)Til dere som føler dere forpliktet til å rette skrivefeil her......Når dere f.eks. får brev i posten, offentlige eller private, sender dere dem da tilbake til avsender med røde streker og kommentarer om ordene som er feil. Jeg opplever iallefall ofte feil i brev jeg får.Jeg synes også det er forstyrrende dersom jeg leser en interessant tråd her, og så blir avbrutt av kommentarer om rettskriving.Haha, jeg har faktisk en kollega som gjør dette! Da hun skulle selge leiligheten sin og fikk prospektet av megler (et utkast tror jeg), tok hun det med hjem og streket under alle skrivefeil med rød penn før hun leverte det tilbake. Hun ville ikke ha noe av at hennes leilighet skulle selges medet prospekt fullt i skrivefeil. Synes det var litt kult gjort jeg da Men jeg synes også at skremmende få ser ut for å betrakte seg selv om rollemodeller her inne når det kommer til rettskriving. Anonymous poster hash: cf6de...acf Skjønte ikke det siste der, bør flere betrakte seg som rollemodeller? Jeg mener bare at mange ser ut for å være veldig nøye med å være gode rollemodeller på mye, men når det kommer til språket, så stopper det. Man kan ikke rettskriving, det er ikke noen vits å øve, alle forstår jo hva en mener, hvorfor gidde å bry seg ... osv. Det er rett og slett den slappe, unnvikende og unnskyldningen holdningen jeg vil til livs. Jeg vil at man som voksen og forelder også skal ha et større fokus på å være en god rollemodell i skolesammenheng. Det gjelder da også å kanskje øve og finpusse litt på egen rettskriving slik at det man selv skriver, som barna skal lese, er korrekt. Anonymous poster hash: cf6de...acf
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Personlig syns jeg ikke det passer seg å rette på skrivefeil her inne. Så lenge man forstår hva som menes, ser jeg ingen grunn til det. Dette er ikke et forum for rettskriving. Jeg har enda til gode å se noen her inne, som skriver helt korrekt norsk. Meg selv inkludert.(Så sant det ikke er veldig korte innlegg da.)Til dere som føler dere forpliktet til å rette skrivefeil her......Når dere f.eks. får brev i posten, offentlige eller private, sender dere dem da tilbake til avsender med røde streker og kommentarer om ordene som er feil. Jeg opplever iallefall ofte feil i brev jeg får.Jeg synes også det er forstyrrende dersom jeg leser en interessant tråd her, og så blir avbrutt av kommentarer om rettskriving.Haha, jeg har faktisk en kollega som gjør dette! Da hun skulle selge leiligheten sin og fikk prospektet av megler (et utkast tror jeg), tok hun det med hjem og streket under alle skrivefeil med rød penn før hun leverte det tilbake. Hun ville ikke ha noe av at hennes leilighet skulle selges medet prospekt fullt i skrivefeil. Synes det var litt kult gjort jeg da Men jeg synes også at skremmende få ser ut for å betrakte seg selv om rollemodeller her inne når det kommer til rettskriving. Anonymous poster hash: cf6de...acf Skjønte ikke det siste der, bør flere betrakte seg som rollemodeller? Jeg mener bare at mange ser ut for å være veldig nøye med å være gode rollemodeller på mye, men når det kommer til språket, så stopper det. Man kan ikke rettskriving, det er ikke noen vits å øve, alle forstår jo hva en mener, hvorfor gidde å bry seg ... osv. Det er rett og slett den slappe, unnvikende og unnskyldningen holdningen jeg vil til livs. Jeg vil at man som voksen og forelder også skal ha et større fokus på å være en god rollemodell i skolesammenheng. Det gjelder da også å kanskje øve og finpusse litt på egen rettskriving slik at det man selv skriver, som barna skal lese, er korrekt. Anonymous poster hash: cf6de...acf Å ha et godt språk har i alle fall mistet litt fokus, ja. Når folk får seg til å si: "Spiller det noen rolle hvordan jeg skriver, så lenge folk skjønner hva jeg mener", da er det gått litt over stag. Hvem skal sørge for at norsk språk overlever, hvis de som selv bruker det gir blanke?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 Nei, det gjør jeg aldri. Ville du rettet på en som har talefeil? Anonymous poster hash: 567e9...a51 Er ikke det noe helt, helt annet? Talefeil krever at man er logoped for å rette på det. Så da er det lite poeng i å be folk slutte å stamme eller lespe. Skrivefeil kan du rette opp i selv, så snart du har fått riktig info. Det er ikke noe man må være spesialist for å hjelpe til med. men da får de som hetser andre stå fram med nick da! Om man skal kunne rette på talefeil sier du at man må være logoped. Ja vettu, da synes jeg den som korrigerer her inne bør være lærere! Og de bør stå fram som det også, med nick. Satt på spissen, forstår du hva jeg mener? Så mange som korrigerer skrivefeil uten at det har relevans for det hi søker en mening om eller spør på. Anonymous poster hash: 3a2a4...fea Det tar ofte fokus fra selve saken, det er i alle fall sant. (Glemmer ikke tråden som til slutt utelukkende handlet om man kunne si at man er "på campingvogn" eller "i campingvogn" når man snakker om selve campingferien.) Og noen begynner jo å mase om helt likegyldige feil bare for å ha noe å sjikanere folk med, særlig når de slipper opp for argumenter. Men når det er sagt: andre steder, dvs ikke så mye her på forumet, men når jeg ser feil i aviser og sånt, da krøller jeg tærne. Har også gjort som den damen som ble nevnt over, sendt en trykksak tilbake med rettelser og klage til redaktøren. Det er useriøst å sende ting i trykken uten korrekturlesning. Journalister skal i alle fall være rollemodeller mht språkbruk, og når de slipper igjennom for mye skrot, har det en normativ effekt. Jeg er nemlig ikke enig i at man "må" være lærer for å rette på en feil. ALLE i Norge bør beherske skriftlig norsk hvis de ikke har en veldig god grunn til å ikke beherske det. vil kommentere det siste du skrev der. Det er jo nettopp det. Vi vet ikke grunnen til at noen ikke skriver prikkfritt, og det har heller ikke relevans for innlegget. Folk med skrivefeil bør få skrive uten å bli kommentert og korrigert av andre. De som skriver skal ikke måtte unnskylde seg eller forklare til oss andre hva som gjør at de skriver som de gjør. Anonymous poster hash: 3a2a4...fea
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 Nei, det gjør jeg aldri. Ville du rettet på en som har talefeil? Anonymous poster hash: 567e9...a51 Er ikke det noe helt, helt annet? Talefeil krever at man er logoped for å rette på det. Så da er det lite poeng i å be folk slutte å stamme eller lespe. Skrivefeil kan du rette opp i selv, så snart du har fått riktig info. Det er ikke noe man må være spesialist for å hjelpe til med. men da får de som hetser andre stå fram med nick da! Om man skal kunne rette på talefeil sier du at man må være logoped. Ja vettu, da synes jeg den som korrigerer her inne bør være lærere! Og de bør stå fram som det også, med nick. Satt på spissen, forstår du hva jeg mener? Så mange som korrigerer skrivefeil uten at det har relevans for det hi søker en mening om eller spør på. Anonymous poster hash: 3a2a4...fea Det tar ofte fokus fra selve saken, det er i alle fall sant. (Glemmer ikke tråden som til slutt utelukkende handlet om man kunne si at man er "på campingvogn" eller "i campingvogn" når man snakker om selve campingferien.) Og noen begynner jo å mase om helt likegyldige feil bare for å ha noe å sjikanere folk med, særlig når de slipper opp for argumenter. Men når det er sagt: andre steder, dvs ikke så mye her på forumet, men når jeg ser feil i aviser og sånt, da krøller jeg tærne. Har også gjort som den damen som ble nevnt over, sendt en trykksak tilbake med rettelser og klage til redaktøren. Det er useriøst å sende ting i trykken uten korrekturlesning. Journalister skal i alle fall være rollemodeller mht språkbruk, og når de slipper igjennom for mye skrot, har det en normativ effekt. Jeg er nemlig ikke enig i at man "må" være lærer for å rette på en feil. ALLE i Norge bør beherske skriftlig norsk hvis de ikke har en veldig god grunn til å ikke beherske det. vil kommentere det siste du skrev der. Det er jo nettopp det. Vi vet ikke grunnen til at noen ikke skriver prikkfritt, og det har heller ikke relevans for innlegget. Folk med skrivefeil bør få skrive uten å bli kommentert og korrigert av andre. De som skriver skal ikke måtte unnskylde seg eller forklare til oss andre hva som gjør at de skriver som de gjør. Anonymous poster hash: 3a2a4...fea Nettopp derfor er dette forumet ikke akkurat stedet for å ta de kampene - MEN: ingen skal måtte være lærer for å kunne skrive rett. Og med det volumet man ser her av vaklende skriving: tror du virkelig det er opp mot 50% dysleksi/fremmedspråklighet/analfabetisme blant dem som poster her? Tror du ikke det er som i befolkningen ellers, dvs maks 10%? I så fall slurver de øvrige, og gjemmer seg bak "ingen har rett til å rette på meg"...
SickMyDuck Skrevet 13. august 2015 #20 Skrevet 13. august 2015 Personlig syns jeg ikke det passer seg å rette på skrivefeil her inne. Så lenge man forstår hva som menes, ser jeg ingen grunn til det. Dette er ikke et forum for rettskriving. Jeg har enda til gode å se noen her inne, som skriver helt korrekt norsk. Meg selv inkludert.(Så sant det ikke er veldig korte innlegg da.)Til dere som føler dere forpliktet til å rette skrivefeil her......Når dere f.eks. får brev i posten, offentlige eller private, sender dere dem da tilbake til avsender med røde streker og kommentarer om ordene som er feil. Jeg opplever iallefall ofte feil i brev jeg får.Jeg synes også det er forstyrrende dersom jeg leser en interessant tråd her, og så blir avbrutt av kommentarer om rettskriving.Haha, jeg har faktisk en kollega som gjør dette! Da hun skulle selge leiligheten sin og fikk prospektet av megler (et utkast tror jeg), tok hun det med hjem og streket under alle skrivefeil med rød penn før hun leverte det tilbake. Hun ville ikke ha noe av at hennes leilighet skulle selges medet prospekt fullt i skrivefeil. Synes det var litt kult gjort jeg da Men jeg synes også at skremmende få ser ut for å betrakte seg selv om rollemodeller her inne når det kommer til rettskriving. Anonymous poster hash: cf6de...acf Skjønte ikke det siste der, bør flere betrakte seg som rollemodeller? Jeg mener bare at mange ser ut for å være veldig nøye med å være gode rollemodeller på mye, men når det kommer til språket, så stopper det. Man kan ikke rettskriving, det er ikke noen vits å øve, alle forstår jo hva en mener, hvorfor gidde å bry seg ... osv. Det er rett og slett den slappe, unnvikende og unnskyldningen holdningen jeg vil til livs. Jeg vil at man som voksen og forelder også skal ha et større fokus på å være en god rollemodell i skolesammenheng. Det gjelder da også å kanskje øve og finpusse litt på egen rettskriving slik at det man selv skriver, som barna skal lese, er korrekt. Anonymous poster hash: cf6de...acf Å ha et godt språk har i alle fall mistet litt fokus, ja. Når folk får seg til å si: "Spiller det noen rolle hvordan jeg skriver, så lenge folk skjønner hva jeg mener", da er det gått litt over stag. Hvem skal sørge for at norsk språk overlever, hvis de som selv bruker det gir blanke? Akkurat dette er utrolig viktig. Hadde flere tatt til seg det du skriver her hadde vi kanskje sluppet de forferdelige hvem farge, hvordan bil innleggene. For de som skriver slik har jo lært seg unoter en plass.
SuperFries Skrevet 13. august 2015 #21 Skrevet 13. august 2015 Jeg retter på skrivefeil fordi det irriterer meg grenseløst. Folk får ta det som de vil. Vil de bli irriterte, så blir de det. Men kanskje noen lærer?
Gjest elisa bt Skrevet 13. august 2015 #22 Skrevet 13. august 2015 Jeg har dysleksi. Jeg har alltid jobbet mye med skriftspråket mitt, og blir stadig bedre, men helt feilfri kommer jeg nok aldri til å bli. I de aller fleste sammenhenger blir jeg glad for at folk tipser meg om ord jeg skriver feil, da vet jeg hva jeg skal ta tak i. Men på mange nettforum, dette inkludert, liker jeg ikke rettingen, fordi den ofte er nedlatende, og gjerne fører til at trådene sporer av. Nå er det for all del ikke alle som retter som er nedlatende, men når en har begynt å kommentere skrivefeil, er det gjerne flere som henger seg på, Selv om den første som retter er konstruktiv og høflig, åpner dette gjerne for en flom av mindre seriøse rettere. Det oppleves vertfall slik for meg, men det kan jo hende at disse kommentarene hadde kommet uansett om den første ikke hadde vært der. Så har jeg et hjertesukk til alle som retter. Det er utrolig frustrerende når noen har rettet på et ord en gang, og så forventer at det for alltid skal være perfekt, for nå har jeg jo blitt fortalt hvordan det skal skrives. For mange av oss som sliter med rettskrivning er det ikke sånn at vi plutselig kan et ord, bare fordi noen har fortalt oss hvordan det skal staves korrekt. For meg, og mange med meg, må ordene vi ikke kan pugges, og det tar tid. Det er også begrenset hvor mange enkeltord man kan jobbe med på en gang, derfor kan det godt hende jeg prioriterer vekk å pugge på det ordet som blir kommentert, rett og slett fordi jeg ikke har kapasitet til det akkurat da. Hvis man først skal rette i et nettforum, så mener jeg man bør ta seg tid til å svare på det tråden handler om først. Et innlegg som bare retter skrivefeil, og ikke tar for seg trådens tema, er mye mer forstyrrende, enn et som gjør begge deler. Det er også mye sjeldnere at innleggene oppleves nedlatende, når den som skriver først tar seg tid til å si noe om det Hi lurer på i utgangspunktet. Fra tid til anen dukker det opp meninger om at språket vårt, kanskje særlig skriftspråket, er i forfall. For de av oss som har levd noen år, er det også tydelig at vi i dag omgir oss med mange flere dårlig skrevne tekster enn vi gjorde tidligere. Men jeg er slett ikke sikker på at dette betyr at skrivekompetansen har gått ned i befolkningen generelt. Etter internnetts inntog er det mye vanligere å kommunisere skriftlig. Tidligere var alt som ble skrevet og publisert gjennom en mye mer omstendelig prosess, i redaksjonen i avis, magasin eller forlag. Nå kan hvem som helst publisere en blogg, alle har anledning til å skrive på nettforum, facebook osv. Det betyr at det er mange flere som skriver tekster som når ut til mange, og at mye av det vi leser ikke har vært gjennom korrektur. Jeg tenker at det er viktig å huske på at mange av de som ytrer seg skriftlig i dag, rett og slett ikke hadde kommet til med en skriftlig tekst før Internett. Det er dermed ikke gitt at befolkningen som helhet skriver dårligere, det kan godt være at det bare er sånn at de som skriver dårligere synes bedre nå, fordi de faktisk kommer til. Dersom vi skal kreve perfekt, eller tilnærmet perfekt skriftspråk, for å ytre seg skriftlig, vil vi samtidig ekskludere en del mennesker fra samfunnsdebatten. Er det egentlig det vi ønsker? Selv om jeg gjerne skulle sett at alle var i stand til å skrive riktig, så mener jeg at det viktigste tross alt er at man klarer å skrive godt nok til å kunne delta. Det er mye viktigere for meg å kunne gjøre meg forstått, enn å huske hvor mange k'er og t'er det skal være i akkurat.
soleia Skrevet 13. august 2015 #23 Skrevet 13. august 2015 Eg rettar når andre, feks på jobb, bed meg om å sjå over noko dei har skrive. Men ellers gjer eg ikkje det. Eg hadde sjølv mange raude strekar i skrivebøkene mine på skulen, men har aldri opplevd å bli retta på her inne. Det lønnar seg nok å skrive nynorsk Eg irriterar meg av og til over grove skrivefeil på forumet, men klarar så vidt å halde meg frå å kommentere. Synes slike skrivefeilavsporingar er ganske irriterande.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå