Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Gutt på 8 som skal begynne i 3klasse. Jeg er hjemme i permisjon.. Har ei søster på 10. Jeg har aagt opp plassen hans, men utifra det mange skriver her så føler jeg meg som den dårlige mora nå. Er jeg virkelig det? Trodde det var helt normalt før jeg begynte å lese trådene her inne.... Anonymous poster hash: 6ca66...f2e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Spørsmålet er jo hva vennene hans skal, om 90% av guttene i klassen går på sfo så han blir gående i skjørtekanten din uten å ha noen å leke med om ettermiddagene synes jeg faktisk det er feil å ta han ut. Men om de er flere som har sluttet så han kan møte venner i nabolaget etter skolen er det helt ok. Har selv en datter som skal opp i 3.klasse nå. Da de gikk i 1.klasse var det en av 15 jenter som ikke gikk på sfo, alle var der og lekte etter skolen. Nå er det 5-6 av 15 som har sluttet, min datter skal ha halv plass så hun får noen dager med lek på sfo og noen dager hun går hjem til meg (jeg er ufør og hjemme) Anonymous poster hash: 4bf0e...d15
Mamma_til_2 Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Ikke tenk på hva alle de andre gjør, jeg syns det er teit at foreldre som er hjemme har barn I sfo og betaler masse penger når barnet kunne få komme hjem og slappe av, det er mye som skjer på sfo bråk og støy, barn som går på skolen trenger og litt avslapping slik at de klarer og lære. Min jente har vært 2 mnd i sfo og det var i 1 kl.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 I løpet av 3.klasse pleier de fleste her jeg bor å slutte på sfo. Så det er ikke der jeg tenker behovet er størst. Men i 1. Og 2. Klasse hvor man er i en løsrivelsesfase, og kan gjøre mer og mer selv syns jeg det er nyttig med sfo. Anonymous poster hash: 355c3...2c6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 Ikke tenk på hva alle de andre gjør, jeg syns det er teit at foreldre som er hjemme har barn I sfo og betaler masse penger når barnet kunne få komme hjem og slappe av, det er mye som skjer på sfo bråk og støy, barn som går på skolen trenger og litt avslapping slik at de klarer og lære. Min jente har vært 2 mnd i sfo og det var i 1 kl. Barn liker som regel å være aktive og sosiale. Det er kipt å gå hjemover på skoleveien alene om alle kompisene har det gøy på Sfo. Det er faktisk ikke det samme å sitte inne med mamma. Ungene gleder seg, snakker om hva som har skjedd på Sfo, får felles opplevelser, og snakker om dager som tur, grillfest, karneval, vanndag osv. Ingen er dårlige foreldre selv om barna ikke går på Sfo. Men om flertallet sv kompiser/gutter i klassen går på Sfo tar du fra barnet en viktig sosial arena. Da er det på Sfo leken foregår. Hos oss gikk "alle" på Sfo. De lekte og var sosiale. Så var det hjem til middag og mange likte være hjemme på ettermiddagen. Dersom per (som ikke gikk på Sfo ringte) var vår gutt sliten av lek og skole så ville ikke ha besøk. Mor til per klagde ofte på at ingen gutter ville være med han på ettermiddagene. Anonymous poster hash: 3c61d...c05
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Helt enig med Mamma til 2. De er med venner på skolen må da være mulig være med søsken og evt en forelder resten? Latterlig hvordan familier får minimalt med tid sammen. Ingen 7 åring trenger 8 timer med venner og 4 med mor/ far/ søsken. Mange som synes barna sine er slitsomme tror jeg... Anonymous poster hash: 61bae...6bc
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 Slappe av er et begrep fra voksenverdenen altså. Det er selvfølgelig forskjell på barn og noen har behov for mer stilletid og alenetid enn andre, men stort sett elsker da barn aktivitet, lek og å være med venner. Ene sønnen mi f.eks, etter å ha sittet rolig og lært hele dagen kribler det jo i kroppen etter å være i aktivitet. Han må ut, sykle, løpe, spenne ball og være med venner. Jeg kan da ikke tvinge han til å være hjemme å ha familietid rett etter skolen, da er det kompiser og aktivitet som gjelder. I hans klasse sluttet over halvparten av guttene på sfo i løpet av 2.klasse, så det gjorde han også. Da var de mange som lekte i gatene på ettermiddagene. Bare kom hjem og slang sekken inn i gangen og løp ut for å leke. Nå skal lillesøster opp i 3.klasse og der er over halvparten av jentene fremdeles på sfo, også hennes to beste venninner. Så hun beholder halv plass. Ja, vi følger saueflokken litt her, ikke fordi "ungene er slitsomme", men fordi de ønsker og har behov for å være sosiale og være der vennene er. Anonymous poster hash: 4bf0e...d15
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 Slapp av. Du er helt sikkert ikke en dårlig mor. Men når det er sagt har jeg inntrykk av at det varierer veldig fra sted til sted her i landet hvor stor andel av barna som går på SFO (eller aktivitetsskole som det heter her i Oslo). Her hos oss i Oslo går de aller fleste ut 4. klasse. Aktivitetsskolen har så mange gode aktiviteter, at det jo er mye mer attraktivt å være der enn å gå hjem for å være alene hjemme. Venner jeg har i andre deler av landet forteller at de fleste slutter etter andre klasse - og noen steder er det ikke noe spennende å være på SFO. Hva som er best kommer an på hva vennene gjør og hva slags tilbud de faktisk har på SFO. Anonymous poster hash: 551f9...6b2
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Jeg er også i permisjon dette året, min eldste begynner i 4 klasse nå og jeg har også en 3-åring i bhg. 9åringen skal dette siste året ha halv plass på AKS (sfo). Han har godt av sosialiseringen (har Asperger) så et par timer etter skoletid er bare bra for ham. 3 åringen har selvsagt full plass i bhg. Hadde ALDRI klart å holde ham i full aktivitet hjemme med baby.. Gjør akkurat det som passer for dere! Anonymous poster hash: 73b51...4e3
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Jeg skjønner ikke helt dette med at barna skal sosialiseres hele dagen. Vi har hatt kun 60% bhg for gutten vår, og ingen SFO. Vi får mange spm om vi ikke synes vi tar fra gutten vår tid med venner og lek. Men vet du, her kan vi også leke hjemme og gjøre masse kjekke ting sammen med familien. Noen dager hjemme er helt topp. Andre dager kan han kjede seg litt. Min oppfatning er at har ikke har vondt av å kjede seg litt. Slik er voksenlivet også. Man kan godt kjede seg litt. Gutten min er aldri så kreativ som når han kjeder seg. Finner på nye ting og opplever at han koser seg. Ser på tid med familien som verdifull! Har ikke dårlig samvittighet for dette. Hva får vi til slutt om barna alltid skal stimuleres? Slappe av er et voksenbegrep er det noen som sier. Vel, her slapper ikke gutten av fordi om han er hjemme. Det er full fart hele tiden. Noen ganger har han også med seg venner hjem etter skolen. Det er kjempestat. Krever litt mer av oss foreldre, men det er bare kjekt. For min del er tid med familien kjempeviktig, så HI, dette valget er det DU som tar utfra hvordan du og sønnen din vil ha det. Ingen andre! Anonymous poster hash: e3d0f...afb
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 Er i samme situasjon som deg, og gutten min fikk velge. Han har nå fri mandager og onsdager, og er på Sfo resten fordi vennene er der. Om han vil ha fri en fredag, så går han bare hjem alene 😊 Anonymous poster hash: 2a481...44d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Mellomste sønnen min begynte i 1.klasse når lillebror ble født, så jeg valgte å ha SFO 3 dager i uka, for hans del. For min del var det greit å ha han hjemme, og ikke minst med tanke på å spare litt penger. Men jeg så jo etterhvert at vi begge hadde godt av det Det er litt kjedelig å hver eneste dag skulle måtte være hjemme til 12.30 hvis man f.eks må handle, vil ut med noen venninner osv. Og greit å slippe å "drasse med seg" storebror til lege og helsesøster i enninga. Sønnen selv, han ville jo gå på SFO hver eneste dag, frem til det stengte. Men jeg henta han aldri senere enn 14.30, og da var han sur og ville være lenger Når han begynte i 2.klasse har han full SFO siden vi jobber, men han stortrives. Skulle han vært hjemme til alle kompisene kom hjem fra SFO hadde han jo knapt fått lekt med de. Anonymous poster hash: 93bbd...86b
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Da jeg var i permisjon sa jeg også opp SFO-plassen. Kan bruke de pengene til mange morsommere ting, og hvis barnet savner vennene, er det jo bare å gjøre avtaler om at han får ta med seg et ar av SFO-kompisene hjem en gang eller to i uka. Så lenge kompisenes foreldre er enige og syns det er OK å hente barna sine hos deg i stedet, så er det jo vinn-vinn.
Elsker livet Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Her er sfo mer som barnehagen bare med minimalt av organiserte aktiviteter. Ser ikke at de går glipp av noe av særlig verdi. De kommer hjem, spiser, gjør lekser, gjør oppgaver de har her hjemme og er ladet opp til ettermiddagsaktiviteter eller vennebesøk, eller bare være hjemme.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Samme situasjon her. Gutten skal opp i 3. klasse, jeg er i permisjon. Han har hatt 60 % en stund, det var greit på vinteren, men når vår og sommer kom så ville han egentlig være der full tid. Da fikk de ta i bruk ballbingen igjen. Han elsker fotball, å er veldig sosial. Alle andre kompiser er der, da betaler jeg det det koster så lenge han selv vil. Men er han sliten eller vil avslutte sfo går han hjem/vi avslutter sfo. Ser ikke noe galt i det. Han syns da ikke det er så gøy å komme hjem til middagslaging og en baby som sitter på fanget mitt stort sett hele dagen. Men jeg tipper han vil avslutte sfo i løpet av 3. klasse. Så jeg syns ikke man skal få pes hverken den ene eller andre veien. Hvorfor skal man det?? Man velger det som passer barna sine best. Anonymous poster hash: add1e...86d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Ser ikke problemet med å droppe SFO. Sosial kan han være uansett. Kan ha med seg noen kompiser hjem osv. Du trenger ikke å bekymre deg, de er masse sosiale i friminutt og på skolen ellers så det er null problem! Stort sett er SFO også bare oppbevaring... Hilsen 5. klasse lærer! Anonymous poster hash: f8868...2f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå