Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til å beregne mat. Noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det meste oppgis jo i porsjoner, men siden vi er en matglad familie har vi en tendens til å spise for mye om det er godt. Hvor mange porsjoner trenger jeg beregne på to voksene og tre barn? Barna er i alder 5-9 år. På forhånd takk for hjelp :)

Anonymous poster hash: 732e7...658

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager du til fire voksne så burde det være nok, da vil dere trolig ha rester også. Det er ikke bra å stadig ha "tendens ti lå spise for mye om det er godt", lurt å ikke gjøre det til normalen i hvert fall.

Anonymous poster hash: 03b38...77c
Skrevet

Lager du til fire voksne så burde det være nok, da vil dere trolig ha rester også. Det er ikke bra å stadig ha "tendens ti lå spise for mye om det er godt", lurt å ikke gjøre det til normalen i hvert fall.

Ja, takk, men hvor mange porsjoner pr person er vanlig?

Skrevet

Ja, takk, men hvor mange porsjoner pr person er vanlig?

En porsjon pr person er vanlig.

Anonymous poster hash: 8d3fd...12b

Skrevet

En porsjon, selvsagt.

Vi er alle glad i mat, men de fleste må jo begrense seg for det...

Anonymous poster hash: cfe5b...ee6

Skrevet

En porsjon, selvsagt.

Vi er alle glad i mat, men de fleste må jo begrense seg for det...

Enig i det, men når jeg kjøper og lager mat til 4 porsjoner får jeg bare klager :( Alle er sultne🙈 Ingen tykke så langt... Derfor trodde jeg kanskje jeg var helt på jordet, men da er det jo greit! Jeg lager bare mer salat/grønnsaker, så holder de nok snart fred :)

Skrevet

Hvis alle er slanke er det jo ikke noe problem :) Grønnsaker kan man uansett spise ubegrenset av, ville pøst på med det. Og f.eks. bær med vaniljekesam til dessert.

Skrevet

Hvis alle er slanke er det jo ikke noe problem :) Grønnsaker kan man uansett spise ubegrenset av, ville pøst på med det. Og f.eks. bær med vaniljekesam til dessert.

Neida, men jeg ser ikke poenget i å bruke hauger av penger på mat om det ikke er behov heller :) Så til hverdags blir det som jeg har gjort før, men med enda mer grøntfor, også får de bare klage i vei. 40 år forstår du, så regner med et par av oss fort kan endre kroppsfasong om vi ikke er flinke ;)

Skrevet

En porsjon er ca en knyttneve med mat - eller passe til en person. Problemet er bare at noen oppskrifter bruker den ene definisjonen, mens noen bruker den andre :P feks en del posemat bruker første, og jeg tror matprat.no også bruker den.

Anonymous poster hash: d61f0...662

Skrevet

Vi er også to voksne og tre barn, et av dem tenåring. Det holder ikke med fire porsjoner her, lager et sted mellom fem og seks tenker jeg. 

Skrevet

Kommer jo litt an på hvordan man spiser ellers i døgnet også, min 14-åring er et middagsmenneske og spiser mye middag. Han spiser lite til frokost og lunsj, men mye til middag. Totalinntaket på dagen er helt passe, han er aktiv og sjank som en mynde, men spiser mye mer enn en middagsporsjon.

Anonymous poster hash: 297be...5a7

Skrevet

En porsjon mat vil jo variere om du er en mann på 90 kg eller en liten dame på 50 kg. Og om barna vokser mye i perioder spiser de jo som en voksen. Er jo ikke meningen at man skal spise mer når man er mett hver dag, bare fordi det er godt. Men hvis familien klager over at det er lite mat så er de vel fortsatt sultne?

Anonymous poster hash: b1fed...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...