Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til de med svangerskapsdiabetes, eller for kan noe om emnet: Hvilke målinger ble du anbefalt å ligge på fastende/2 timer etter måltid?

Anonymous poster hash: 61d9e...6bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke ha over 7, men helst ligger på maks 6. Hvis du har flere målinger på over 7 så er det en indikasjon på at du må ha behandling for svangerskapsdiabetesen.

Anonymous poster hash: 43842...b77
Skrevet

Ikke over 8 en time etter mat, fikk jeg beskjed om på sykehuset. De sa det var feil å måle to timer etter... (som jeg hadde gjort fram til da)

Fastende sa hun ikke noe om, men der ligger jeg på ca 4-5, og det var visst fint. Tror i alle fall ikke du skal over 7 fastende.

Skrevet

Takk for svar! Det er omtrent likt det jeg har fått hørt før av andre leger og lest meg til. Har hatt fine målinger med alt mellom 4-6, noe jeg forrige gang fikk beskjed om var perfekt. Nå fikk jeg ny lege (indremedisiner), og hun vil ha meg på insulin fordi hun mente det lå aaaalt for høyt på fastende.

Skrevet

Ikke over 8 en time etter mat, fikk jeg beskjed om på sykehuset. De sa det var feil å måle to timer etter... (som jeg hadde gjort fram til da)

Fastende sa hun ikke noe om, men der ligger jeg på ca 4-5, og det var visst fint. Tror i alle fall ikke du skal over 7 fastende.

Her var det forskjellig info. Jeg fikk dette i 2010 og fikk da beskjed om det jeg skrev over, og det var av en spesialist på sykehuset. Hun sa at man skulle måle 2 timer etter da blodsukkeret når en topp etter 2 timer. Men selvfølgelig mulig det har forandret seg siden jeg hadde det. Hmmm...ikke rart det ikke er så enkelt å følge med når det er så mye motstridende informasjon.  

Skrevet

Takk for svar! Det er omtrent likt det jeg har fått hørt før av andre leger og lest meg til. Har hatt fine målinger med alt mellom 4-6, noe jeg forrige gang fikk beskjed om var perfekt. Nå fikk jeg ny lege (indremedisiner), og hun vil ha meg på insulin fordi hun mente det lå aaaalt for høyt på fastende.

Nå er dette 5 år tilbake i tid og informasjonen kan ha forandret seg. Mitt langtidsblodsukker lå på 5,6 når jeg fikk stadfestet diabetes (glukosebelastning pga mor som hadde svangerskapdiabetes) og det var ikke unormalt høyt. Etter at jeg fikk det stadfestet var langtidsblodsukkeret aldri høyere enn 5,3.

Skrevet

Her var det forskjellig info. Jeg fikk dette i 2010 og fikk da beskjed om det jeg skrev over, og det var av en spesialist på sykehuset. Hun sa at man skulle måle 2 timer etter da blodsukkeret når en topp etter 2 timer. Men selvfølgelig mulig det har forandret seg siden jeg hadde det. Hmmm...ikke rart det ikke er så enkelt å følge med når det er så mye motstridende informasjon.

Min info er fire uker gammel ellerno, hun sa også noe om den "toppen" etter to timer, men at man allikevel vil måle etter en time mens det enda er på vei opp og da skal det være maks 8. Kanskje det har noe med hvor raskt det skal stige å gjøre?

Ikke vet jeg, jeg gjør bare som jeg får beskjed om 😛 men ligger jevnt over på mellom 6,5 og 7 en time etter mat, og det står omtalt som "velregulert" i journalen 😛

Skrevet

Min info er fire uker gammel ellerno, hun sa også noe om den "toppen" etter to timer, men at man allikevel vil måle etter en time mens det enda er på vei opp og da skal det være maks 8. Kanskje det har noe med hvor raskt det skal stige å gjøre?

Ikke vet jeg, jeg gjør bare som jeg får beskjed om men ligger jevnt over på mellom 6,5 og 7 en time etter mat, og det står omtalt som "velregulert" i journalen

Da er din info betraktelig nyere enn min, og den er nok da etter dagens standard korrekt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...