Gå til innhold

Ptsd. De dere kjenner eller du som har det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er årsaken til at du/de fikk diagnosen?

Og hva er symptomene?

Anonymous poster hash: 75d68...0ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk det etter en grov voldtekt. Er noen år siden nå så har lagt det bak meg og er frisk igjen nå, men slet veldig med angst, depresjon, redsel for å gå ut, kjente lukten av han uten videre, drømte om det, hørte stemmen hans selvom han ikke var i nærheten osv.

Anonymous poster hash: d8aca...5d5
Skrevet

Kjenner to

Nr1 misbrukt på alle måter av mor og stefar(grunnen)

Symptomene:angst,mangler empati,sosialt fraværende++++

Nr2 vokst opp med syk mor og fraværende far(grunn)

Symptomer:sosial angst,mye og uforklarlige fysiske smerter

Skrevet

Er nå frisk igjen, hadde diagnosen i rundt et halvt år, men har nok sikkert hatt ptsd en lengre periode enn det. Mange får denne diagnosen for en kortere periode, mens hos noen blir den langvarende/kronisk.

Her var det et traumatisk svangerskap, med mange vanskelige hendelser underveis, en vanskelig fødsel og tung barseltid. Det strakk seg over 9mnd ca. Begynte å komme litt ovenpå igjen før et nytt svangerskap endte i dødfødsel i uke 21, påfulgt av lengre sykehusopphold for barnet som kom til verden året før. Begynte i behandling hos psykolog og gikk vel ca 1 gang i uken over litt mer enn 6mnd. Da begynte endelig verden å bli lysere, og ting mindre tungt.

For meg var alt tungt, tårene spratt lett, jeg hadde mareritt om at jeg mistet mine nære og kjære i alvorlige ulykker, våknet å gråt. Jeg var sliten hele tiden, trengte hjelp til å ta meg av barnet vårt, mindre fokus på hus og heim, orket ikke besøk og slet med å holde hodet over vann. Brukte alt av krefter på timene jeg var med barnet vårt. Til slutt dro vi på en lengre utenlandstur for å komme bort fra alt her hjemme, bare fokusere på oss, og gjøre kjekke ting. Det røk med rimelig mye penger, men det var så utrolig verdt det. Den turen var utrolig viktig for min helse, og for oss som familie.

Anonymous poster hash: bc1e9...7ab
Skrevet

Jeg har vel "light-versjonen", altså mer en tilpasningsforstyrrelse.
Det har kommet ifb med min eks, altså barnefar. Han mishandlet meg psykisk i mange år, og også noe fysisk. Han var også null tess som far. Han er det mest manipulerende mennesket jeg har møtt og han "stalker" oss. Nylig flyttet han inn i samme område som oss. Dette gir meg enormt stress og hele saken er så belastende at jeg noen ganger bare ser mørkt. Det går utover konsentrasjon (prøver å studere) og psyke. Er sliten og sover dårlig. Ser annerledes på livet Føler jeg lever i tåke. Min psykolog kaller det for unntakstilstand så lenge han er i livet vårt. Jeg håper det går over en dag.

Anonymous poster hash: b7b2c...8c9
Skrevet

Jeg ble utsatt for en gruppevoldtekt da jeg var svært ung. Da jeg senere i livet mistet et nært familiemedlem under dramatiske omstendigheter slo PTSD føttene under meg.

Blackouts, minner trigget av lukt/lyd, anfall med oppkast, besvimelser, aggresjon, depressive episoder og utmattehet preget hverdagen.

Kognitiv terapi har hjulpet meg. Jeg regnes idag som frisk.

Anonymous poster hash: 2e529...0e9

Skrevet

Grov mobbing på barneskolen og ungdomsskolen. Som gikk på at jeg var misfoster, de sa jeg burde ta livet mitt, for jeg hadde ingenting å leve for. Ble jaget i gangene i friminuttene, blei spytta på,sparka og slått. Gikk glipp av flere år på skolen, da jeg gikk inn i en svært dyp depresjon og fikk sterk sosial angst. Har gått i terapi i snart 20 år, tror aldri minnene vil forvinne. 

Anonymous poster hash: daa37...781
Skrevet

Meg siste anonym, glemte å skrive symptomer. Har dødsangst, deprimert, ser svart på alt, klarer ikke gjennomføre noe, sosialangst. Har også slitt med spiseforstyrrelser. 

Anonymous poster hash: daa37...781
Skrevet

Årsaken til at jeg fikk diagnosen var jo at jeg hadde symptomene. Årsaken til symptomene er gjennomgående, grov omsorgssvikt hele oppveksten, både fysisk og emosjonelt.

Symptomtrykket er betydelig redusert etter noen år i terapi, samt medisinering. Jeg har fremdeles flashbacks i noen situasjoner, kan dissosiere, har en del psykosomatiske smerter og muskeltensjoner, bruker mye krefter på å forutsi og kontrollere omgivelsene mine. Men jeg fungerer per i dag greit både sosialt og arbeidsmessig, selv om jeg har en del høyere sykefravær enn normalen.

Anonymous poster hash: 45ded...726
Skrevet

Hadde PTSD i 6 år. Regnes som kurert i dag, 2 år siden. Kan oppleve perioder der jeg får symptomer igjen. Utløses gjerne av noe vanskelig.

Fikk det etter drapsforsøk og bortføring.

Symptomene: depresjon, angst, flashbacks, hypnagogia, parasomnia, overfølsomhet for lyder, agressjon, raseriutbrudd, paranoiditet, selvmordstanker, selvskading (sekundært).

Skrevet

Det er egentlig ganske få som får diagnosen PTSD.

Man kan gjerne ha PTSD-symptomer. Men selve PTSD-diagnosen gis bare i de alvorligste tilfellene, og det er ganske tøffe kriterier man skal oppfylle før diagnosen settes.

Selv om det selvfølgelig finnes grader av PTSD (og man bruker ulike scala når diagnosen settes), så opererer man egentlig ikke med en PTSD "light"

Anonymous poster hash: 637c6...8ee
Skrevet

Kjenner to

Nr1 misbrukt på alle måter av mor og stefar(grunnen)

Symptomene:angst,mangler empati,sosialt fraværende++++

Nr2 vokst opp med syk mor og fraværende far(grunn)

Symptomer:sosial angst,mye og uforklarlige fysiske smerter

Dette er bare en brøkdel av symptomene på PTSD. Diagnosen pleier dessuten å kunne fjernes etter en 1- 4 år etter traumet.

Hos dem som da eventuelt sliter, så er det i tilfelle gjerne andre diagnoser som overtar som f.eks. angst.

Anonymous poster hash: e035e...717

Skrevet

Det er egentlig ganske få som får diagnosen PTSD.

Man kan gjerne ha PTSD-symptomer. Men selve PTSD-diagnosen gis bare i de alvorligste tilfellene, og det er ganske tøffe kriterier man skal oppfylle før diagnosen settes.

Selv om det selvfølgelig finnes grader av PTSD (og man bruker ulike scala når diagnosen settes), så opererer man egentlig ikke med en PTSD "light"

Anonymous poster hash: 637c6...8ee

Ikke nødvendigvis.

Diagnosen gis både til dem som har vært i trafikkulykker, de som sliter etter mobbing osv.

Anonymous poster hash: e035e...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...