Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Bor dere i en storby eller på etemindre sted. Hvordan er det egentlig å bo med barn i USA? Må man vokte barna sine som hauker, eller lever dere som de fleste her hjemme i bondelandet.. dvs at de fleste barna kommer seg til skolen på egen hånd, leker ute i gata, sover i telt i hagen... Gjør barna i USA dette? I gjennom media virker det jo som om det kryr av gale mennesker der.. Anonymous poster hash: 8fc6a...a41
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Nei.Barna lever ikke som i Norge. De er ikke ute alene. De tar buss til skolen. Skolene blir stengt når det snør fordi skolebussen ikke har vinterdekk. Barna er sjelden ute i friminuttene. Playdates er vanlig. De har overhodet ikke den samme friheten som norske barn har. Men, skoleundervisningen er mye bedre der. De lærer mye mer og det stilles større krav. Første klasse pensum der er som 3 klasse her. Idrett er stor der borte. Min mann har bodd i New York i 9 år og min søster bor der på 10 året nå og har to barn. Jeg hadde flyttet dit i går om jeg hadde hatt mulighet.
PeppaPig Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 What she said... I mitt skoledistrikt får ungene gå til og fra skolebussen alene da de starter 3rd grade. Min starter 1st grade så jeg må følge henne til/fra bussen. Hun leker ikke ute alene. Vi eller andre voksne er alltid tilstede. Playdates er det mye av. Skolen er fra 7.45 til 14.45 hver dag. Ofte er det sport eller annet som foregår i regi av skolen på ettermiddagene/kvelden. Vi lever ikke som man gjør i Norge i det hele tatt. Barnevernet dukker opp om du lar 10-åringen din gå alene til parken eller om du lar 9-åringen din være hjemme alene mens du er på butikken en time. Men vi liker oss her og flytter ikke tilbake til Norge før hvertfall begge ungene er ferdig på College.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Oooi, er det ikke vanlig at ungene er ute i friminuttene? Hva gjør de da? Husker vi ble tvunget ut uansett vær og klær for frisk luft er jo sunt:) Er ikke barna mye ute og leker? Ikke alene i hagen en gang? Ikke noe babyer som sover i vogner utenfor husveggen der borte? Hva med barselspermisjon? Når starter barna på skole/barnehage? Håper det er greit at jeg slengte på noen spørsmål i stede for å opprette egen tråd:) Beklager for at jeg kupper tråden litt HI! Forresten, er det uvanlig at man flytter for seg selv før college? Så på Teen mom at foreldrene får helt spader når tenåringene vil flytte for seg selv. Jeg syns det er litt rart, men så flyttet jeg på hybel som 15-åring. Hva syns dere er størst forskjell mellom Norge og USA? Og hva er største forskjellen når det gjelder oppdragelse? Anonymous poster hash: 0019b...b7a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Oooi, er det ikke vanlig at ungene er ute i friminuttene? Hva gjør de da? Husker vi ble tvunget ut uansett vær og klær for frisk luft er jo sunt:) Er ikke barna mye ute og leker? Ikke alene i hagen en gang? Ikke noe babyer som sover i vogner utenfor husveggen der borte? Hva med barselspermisjon? Når starter barna på skole/barnehage? Håper det er greit at jeg slengte på noen spørsmål i stede for å opprette egen tråd:) Beklager for at jeg kupper tråden litt HI! Forresten, er det uvanlig at man flytter for seg selv før college? Så på Teen mom at foreldrene får helt spader når tenåringene vil flytte for seg selv. Jeg syns det er litt rart, men så flyttet jeg på hybel som 15-åring. Hva syns dere er størst forskjell mellom Norge og USA? Og hva er største forskjellen når det gjelder oppdragelse? Anonymous poster hash: 0019b...b7a På skolen hvor min eldste går er de ute i friminuttene. Nei, babyer sover ikke ute uten at en voksen er der...men akkurat det der er veldig norskt og noe jeg aldri ville gjort i Norge...man forlater ikke en baby/lite barn sovende ute alene,,,,i egen hage eller ei. Barna starter ofte preschool som 3 åringer...men det er barnehage med pedagogisk innhold. De starter kindergarten (mer som 1 kl) som 5 åringer og 1st grade som 6 åringer. Barna har det godt i USA. Vi nordmenn tror at vi sitter på fasiten. Jeg blir faktisk sjokkert når jeg leser her inne at barn på 3,4,5 år er ute alene i nabolaget. Hjelper lite at det er såååå stille område etc. Jeg vurderer faktisk mange norske foreldre som uansvarlige og ikke minst naive. Barn har det som nevnt godt her. Annerledes enn norske barn, men skolen er bra, kunnskapsnivået er langt høyere enn i Norge og amerikanerne tør å stille krav til barna. Vi er mye ute med barna, det finnes mange fritidsaktiviteter for barn som krever å være utendørs etc. Anonymous poster hash: 0d3dd...fb9
PeppaPig Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Min er ute i friminuttene så lenge det ikke er over 40 varmegrader, og så lenge luftforurensingen ikke er på rødt. De er ute og leker alene i hagen, men får ikke gå andre steder uten en voksen. Det er for varmt og la babyene sove ute her. Når det i tillegg finnes giftige dyr (slanger, edderkopper o.l) så er det bedre at de sover inne. Barselpermisjon er vel ikke-eksisterende. Man har minimum 6 uker, noen arbeidsgivere gir 3 mnd, men den er som regel ulønnet. Pappaperm tror jeg de ikke har hørt om engang. Andremann her er 2mnd nå og mannen min måtte ta av feriedagene sine siden han ville ha en uke hjemme med oss. Eldste min startet preschool da hun var 3, og kindergarten (tilsvarende 1.klasse I Norge) da hun var 5. De fleste bor hjemme til de starter College, men noen velger å gå lokalt slik at de kan bo hjemme. College er dyrt, vi må sende to stykker på college og legger av penger til dette formålet hver måned. Jeg syns vi har bedre livskvalitet her enn det vi hadde hatt i Norge, men det er fordi vi tjener mye mer her enn det vi kunne gjort i Norge, og har derved råd til å leve veldig bra her. Janteloven har de ikke hørt om, og hvis noen gjør noe bra (f.eks i skolesammenheng) så er ikke folk redde for å påpeke dette (og avogtil belønne det) Det er forresten også store forskjeller mellom de ulike statene, jeg snakker kun om her jeg bor (sørstat).
Anonym bruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Jeg bor i USA jeg og, og er veldig enig med det de andre skriver her. Vi har akkurat hatt noen fra Norge her, og de hadde null disiplin og stilte ingen krav til barna sine. Vi ble sjokkerte, og de hevdet at det var fordi ungene var friere i Norge at de hang fra taklampa. Takke meg til USA. Anonymous poster hash: f4750...72c
Anonym bruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Min er ute i friminuttene så lenge det ikke er over 40 varmegrader, og så lenge luftforurensingen ikke er på rødt. De er ute og leker alene i hagen, men får ikke gå andre steder uten en voksen. Det er for varmt og la babyene sove ute her. Når det i tillegg finnes giftige dyr (slanger, edderkopper o.l) så er det bedre at de sover inne. Barselpermisjon er vel ikke-eksisterende. Man har minimum 6 uker, noen arbeidsgivere gir 3 mnd, men den er som regel ulønnet. Pappaperm tror jeg de ikke har hørt om engang. Andremann her er 2mnd nå og mannen min måtte ta av feriedagene sine siden han ville ha en uke hjemme med oss. Eldste min startet preschool da hun var 3, og kindergarten (tilsvarende 1.klasse I Norge) da hun var 5. De fleste bor hjemme til de starter College, men noen velger å gå lokalt slik at de kan bo hjemme. College er dyrt, vi må sende to stykker på college og legger av penger til dette formålet hver måned. Jeg syns vi har bedre livskvalitet her enn det vi hadde hatt i Norge, men det er fordi vi tjener mye mer her enn det vi kunne gjort i Norge, og har derved råd til å leve veldig bra her. Janteloven har de ikke hørt om, og hvis noen gjør noe bra (f.eks i skolesammenheng) så er ikke folk redde for å påpeke dette (og avogtil belønne det) Det er forresten også store forskjeller mellom de ulike statene, jeg snakker kun om her jeg bor (sørstat). Jeg bekrefter dette med janteloven. Det er virkelig det beste med å bo i USA. Janteloven eksisterer ikke. Folk er flink til å rose hverandre, det er lov å prate om seg selv og ting man har oppnådd. Et eksempel: denne bryllupsvideoen som nå verserer på nettet og i media hjemme om Maria som sang seg selv til alteret....fy så stygge og negative ting lirer av seg. Det ville ikke skjedd her. Eneste gang folk lirer av seg dritt her er om personer som har drept et uskyldig menneske, forgrepet seg på et lite barn osv osv.. Anonymous poster hash: 0d3dd...fb9
Anonym bruker Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Jeg bor i USA jeg og, og er veldig enig med det de andre skriver her. Vi har akkurat hatt noen fra Norge her, og de hadde null disiplin og stilte ingen krav til barna sine. Vi ble sjokkerte, og de hevdet at det var fordi ungene var friere i Norge at de hang fra taklampa. Takke meg til USA. Anonymous poster hash: f4750...72c Vel...jeg jobber nå på en elementary school...det er nok av udisiplinerte barn her og. Ikke glorifiserer amerikanske barn da Anonymous poster hash: 0d3dd...fb9
PeppaPig Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 Jeg bor i USA jeg og, og er veldig enig med det de andre skriver her. Vi har akkurat hatt noen fra Norge her, og de hadde null disiplin og stilte ingen krav til barna sine. Vi ble sjokkerte, og de hevdet at det var fordi ungene var friere i Norge at de hang fra taklampa. Takke meg til USA. Anonymous poster hash: f4750...72c Det har vel mer med foreldrenes mangel på oppdragelse å gjøre, enn at de var fra Norge? Udisiplinerte barn finner man i alle land og jeg tror ikke norske barn er mer udisiplinerte enn amerikanske barn.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Oooi, er det ikke vanlig at ungene er ute i friminuttene? Hva gjør de da? Husker vi ble tvunget ut uansett vær og klær for frisk luft er jo sunt:) Er ikke barna mye ute og leker? Ikke alene i hagen en gang? Ikke noe babyer som sover i vogner utenfor husveggen der borte? Hva med barselspermisjon? Når starter barna på skole/barnehage? Håper det er greit at jeg slengte på noen spørsmål i stede for å opprette egen tråd:) Beklager for at jeg kupper tråden litt HI! Forresten, er det uvanlig at man flytter for seg selv før college? Så på Teen mom at foreldrene får helt spader når tenåringene vil flytte for seg selv. Jeg syns det er litt rart, men så flyttet jeg på hybel som 15-åring. Hva syns dere er størst forskjell mellom Norge og USA? Og hva er største forskjellen når det gjelder oppdragelse? Anonymous poster hash: 0019b...b7a På skolen hvor min eldste går er de ute i friminuttene. Nei, babyer sover ikke ute uten at en voksen er der...men akkurat det der er veldig norskt og noe jeg aldri ville gjort i Norge...man forlater ikke en baby/lite barn sovende ute alene,,,,i egen hage eller ei. Barna starter ofte preschool som 3 åringer...men det er barnehage med pedagogisk innhold. De starter kindergarten (mer som 1 kl) som 5 åringer og 1st grade som 6 åringer. Barna har det godt i USA. Vi nordmenn tror at vi sitter på fasiten. Jeg blir faktisk sjokkert når jeg leser her inne at barn på 3,4,5 år er ute alene i nabolaget. Hjelper lite at det er såååå stille område etc. Jeg vurderer faktisk mange norske foreldre som uansvarlige og ikke minst naive. Barn har det som nevnt godt her. Annerledes enn norske barn, men skolen er bra, kunnskapsnivået er langt høyere enn i Norge og amerikanerne tør å stille krav til barna. Vi er mye ute med barna, det finnes mange fritidsaktiviteter for barn som krever å være utendørs etc. Anonymous poster hash: 0d3dd...fb9 De er ikke ute i friminuttet på vinteren fordi de ikke er kledd for det. Jentene går i skjørt/ kjole og knestrømper midt på vinteren. Søsteren min bor i en liten by på Long Island og en gang gikk vi og tok manikyr, barna hadde sovnet så vi lot de sove i vognen rett utenfor, var et stort vindu der, så vi satt og så rett på de. Da kom politiet og kjefter på oss.. En dansk mor ble arrestert av politiet i NY etter å ha satt vogna utenfor en cafe. Hun også satt ved vinduet og så rett på vognen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå