Gå til innhold

Hvordan få baby til å sove?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er andremann, og hun er nå 8 uker gammel. Jeg fullammer. 

Førstemann sovnet til puppen frem til 3 månedersalder. Husker vi innførte rutiner etter det, men hun var ganske "rutinert" fra før, av seg selv. 

Andremann ØNSKER å sovne til puppen, men ender opp med å kave, kave, og brekke seg (av og til gulper hun heftig også). Jeg blir utrolig sår, hun blir irritert (og overtrøtt). Virker som om hun sovner av utmattelse til slutt. Tro meg, det er skikkelig kaving. Skulle hun sovne et øyeblikk, er det nettopp det; bare et øyeblikk, før hun er på'n igjen med kavingen, helt til hun endelig roer seg nok ned til å sovne. Etter utallige brekninger, kanskje et par heftige runder med gulping som krever både tøyskift fra topp til tå, sofa/seng som må vaskes... Jeg er flink til å rape henne, så er ikke derfor hun gulper. Hun har bare full mage.

Det gjelder ikke ved alle soveøktene hennes, mest om kvelden, men av og til ellers også. Vet det er normalt at de kan være urolige på kvelden, men dette handler om å sove, ikke mageknip... 

Hun er veldig våken av seg. Helt fra dag 1 har hun hatt korte, få soveøkter. Ingen døgnrytme overhodet. Enkelte ganger sover hun knappe 8-10 timer fordelt utover døgnet. Blid og fornøyd jente.

Har litt problemer ellers også, hun vil, som de fleste babyer, kun sove oppå meg. Helst til puppen, eller om jeg står oppreist. Hun kan til nød vugges i søvn, men våkner da enda fortere. Dette gjør det vanskelig for meg - jeg har en aktiv toåring her hjemme også. Så babyen får enda kortere soveøkter fordi jeg må legge henne fra meg støtt og stadig... Hvordan løser andre dette? 

Til nå har hun styrt døgnet som hun vil, som jo en to måneder gammel baby bør gjøre, men nå kjenner jeg at jeg snart møter veggen. Jeg får ALDRI sove. Toåringen sover ikke på dagtid, babyen sover knapt dag eller natt. 

Hun tar IKKE smokk. Alle typer er prøvd, fra Mam til disse smokkene som etterligner ekte bryst med rund tupp... 

Gi meg råd, tips... Fortell meg bare at det blir bedre snart!

Hilsen rådvill, fortvilet, stuptrøtt andregangsmamma

Anonymous poster hash: a9df4...f36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaen klarer ikke roe henne overhodet, så jeg får minimalt med avlastning, om det skulle bli et spørsmål.

Skrevet

Jeg rullet min dønn inn I babydyna si mens jeg hadde han på fanget. Da var det lettere å legge han fra seg for han lå allerede trygt, varmt og godt

Skrevet

Jeg pumper og gir min på flaske - på den måten får han i seg masse melk uten å måtte jobbe så mye for det og dermed sover han godt, er f.eks. kun oppe én gang om natten med ham. Når han har økedager pumper jeg ekstra mye, også når han får flaske om natten. Vet jo ikke om dette går for deg siden din ikke vil ta smokk, men min vil heller ikke ta smokk altså. Men flaske med masse god melk går bra. På den måten kan mannen din også gi babyen deres mat og dermed klare å roe henne også.

Skrevet

Bæresjal.

For mye formelk hos deg? (Søk på ammehjelpen.no)

Kanskje hun trenger mer ro? Ikke lett med en toåring, men tenker på kvelden - inn på mørkt kjølig rom.

Burde hatt mange råd, for jeg har prøvd mye med mine to. Sovet veldig mye oppstykket de siste årene.. Syns ikke noe hjalp, måtte bare gå over og jeg lurer ofte på om småbarnstida kunne vært et bedre minne med mme...

Anonymous poster hash: a9291...32a

Skrevet

Dyne er forsøkt, våkner like fort som om jeg skulle vugget henne i søvn i f.eks vogna. Ca 10 min på det meste, sover hun. 

Jeg klarer ikke pumpe eller håndmelke ut noe særlig. Baby legger fint på seg, så tenker jeg har nok melk... Kan jo evnt prøve mme for å se om jeg tar feil ang. melkemengden. Om hun tar flaske da... 

Har tenkt tanken om for mye formelk, men hvorfor er hun bare slik av og til da? Det er ikke alle symptomene som stemmer heller, og ingenting stemmer på meg.

Prøver å gi mye ro (selvfølgelig meget vanskelig med toåringen hjemme), og om kvelden ammer jeg henne oppe i senga på mørkt og kjølig rom. Det er likedan der, dessverre (men da sovner hun til slutt, det gjør hun ikke i f.eks stua, da bare skriker og skriker hun). Kan ikke gå fra henne der heller uten at hun våkner, til tross for at vi ammer liggende... Så ofte får jeg verken tisset, pusset tenner eller stelt meg i det hele tatt for natten. Det er skikkelig deprimerende, faktisk...

Bruker manducaen hver dag. Hun liker den ikke så godt fordi jeg da "tvinger" henne i søvn hele tiden. Hun kan finne på å skrike som besatt og virkelig spenne fra seg når hun er i den og hun ikke vil sove. Har derfor ikke lyst til å bruke penger på bæresjal, da jeg ikke tror det vil være bedre. Hun sover jo helt klart mer i manducaen enn noe som helst annet sted (unntatt puppen), men det innebærer at jeg står og går med henne konstant. Det blir litt slitsomt i lengden! Hva kan et bæresjal "tilby" som ikke manduca kan?

Skrevet

Kan det være reflux? Siden hun gulper en del og er urolig når hun spiser. Ikke alle babyer sovner med brystet, tror at min aldri gjorde det. Og har hun reflux så kanskje det påvirker søvnen og. Jeg bare gjetter her, kanskje du kan google reflux og lese om symptomer.

Du prøver ellers å få henne til å sovne på andre måter? F.eks trille tur, legge i vuggen, bæresele osv? Min sovnet på dagen kun i vogna.

Anonymous poster hash: 77a6b...852

Skrevet

Så nå at du har manducan. Jeg vet ikke hva det er men et bæresjal gir iallefall kroppskontakt med mor og barn. Men ikke sikkert at det er bedre enn manducan.

Anonymous poster hash: 77a6b...852

Skrevet

Kan hun ha låsning? Som gjør at hun sover lett, og våkner kjapt. Og siden hun ikke trives i bæresjalet da hun blir låst kan være fordi det er ubehagelig. Jeg tenkte også på refluks siden du sier hun gulper mye, min første var sånn og våknet lett og måtte ammes i søvn igjen fordi melken var lindrende. Skal sies at min hadde låsning også..

Skrevet

Jeg vet ikke om hun har reflux eller låsning... Kan høre på helsestasjonen neste gang de har åpen dag der (de har også fysioterapeut tilstede da). Jeg hadde tenkt å sjekke ut om hun hadde låsning for noen uker siden, men som det vimsehuet jeg er blitt, er det gått helt i glemmeboka! 

Har lest endel om stille reflux i dag, og følte det stemte temmelig greit.

Skrevet

Har du forsøkt å dysse henne i søvn med hvit lyd? Her fungerer det hver gang det er problemer med å roe ned og sovne.

Jeg går på youtube på mobilen og spiller av videoer med shushing med fullt volum. Støvsuger-, tørketrommel- og hårfønerlyd funker også bra  :sukk: 

Skrevet

Det funker av og til ;) Hender hun sovner mens jeg støvsuger eller når jeg lager mat (kjøkkenvifta). I dag sovnet hun mens jeg dusjet (vifta var også på). Men det funker ikke hver gang, og hun sover aldri lenge på den måten heller. 

Skrevet

Førstemann sovnet til puppen frem til 3 månedersalder. Husker vi innførte rutiner etter det, men hun var ganske "rutinert" fra før, av seg selv.

Andremann ØNSKER å sovne til puppen, men ender opp med å kave, kave, og brekke seg (av og til gulper hun heftig også). Jeg blir utrolig sår, hun blir irritert (og overtrøtt). Virker som om hun sovner av utmattelse til slutt. Tro meg, det er skikkelig kaving. Skulle hun sovne et øyeblikk, er det nettopp det; bare et øyeblikk, før hun er på'n igjen med kavingen, helt til hun endelig roer seg nok ned til å sovne. Etter utallige brekninger, kanskje et par heftige runder med gulping som krever både tøyskift fra topp til tå, sofa/seng som må vaskes... Jeg er flink til å rape henne, så er ikke derfor hun gulper. Hun har bare full mage.

Det gjelder ikke ved alle soveøktene hennes, mest om kvelden, men av og til ellers også. Vet det er normalt at de kan være urolige på kvelden, men dette handler om å sove, ikke mageknip...

Hun er veldig våken av seg. Helt fra dag 1 har hun hatt korte, få soveøkter. Ingen døgnrytme overhodet. Enkelte ganger sover hun knappe 8-10 timer fordelt utover døgnet. Blid og fornøyd jente.

Har litt problemer ellers også, hun vil, som de fleste babyer, kun sove oppå meg. Helst til puppen, eller om jeg står oppreist. Hun kan til nød vugges i søvn, men våkner da enda fortere. Dette gjør det vanskelig for meg - jeg har en aktiv toåring her hjemme også. Så babyen får enda kortere soveøkter fordi jeg må legge henne fra meg støtt og stadig... Hvordan løser andre dette?

Til nå har hun styrt døgnet som hun vil, som jo en to måneder gammel baby bør gjøre, men nå kjenner jeg at jeg snart møter veggen. Jeg får ALDRI sove. Toåringen sover ikke på dagtid, babyen sover knapt dag eller natt.

Hun tar IKKE smokk. Alle typer er prøvd, fra Mam til disse smokkene som etterligner ekte bryst med rund tupp...

Du skriver kaving. Jeg tenker luftsmerter og det er dråper og få på apotek. Vist det ikkje hjelper knekk føttene opp mot magen og ned igjen. Gjenta dette kan sette igang magen.

Anonymous poster hash: f9072...e0b

Skrevet

Du skriver kaving. Jeg tenker luftsmerter og det er dråper og få på apotek. Vist det ikkje hjelper knekk føttene opp mot magen og ned igjen. Gjenta dette kan sette igang magen.

Anonymous poster hash: f9072...e0b

Vi har forsøkt Minifom, om det er det du tenker på. Hjalp ikke i det hele tatt...Gjør ofte slike bevegelser med beina som du nevner, samt sykkelbevegelser og massering av mage... Hender det kommer litt luft og bæsj, men slutter ikke kave av den grunn :(

Skrevet

Første jeg tenkte var reflux eller låsing. Hs gjør ingenting med låsing! Ta kontakt med manuellterapeut idag, få time. Er det ingenting er jo det supert. Er det noe trenger man sjelden mer enn 1-2 timer hos manuellterapeut. Dere kan være fiks ferdig iløpet av neste uke, det er ingenting å vente med! ☺

Her hadde mi antydninger til kiss/kidd men det gikk over av seg selv. Men glad jeg likevel dro til manuellterapeut som kunne fortelle meg at alt var ok ☺

Anonymous poster hash: 598d5...f91

Skrevet

I bæresjalet sitter/ligger de ofte bedre og du kan feste det mens barnet sover oppå deg. Har hun reflux finnes det en del ting du kan gjøre - søk på nett. Da bør du ikke amme ofte og amme henne i søvn... Det vil uansett ta tid før du får sjekket det ut med lege og evnt fått noe for det (ikke lett). Låsninger sjekker du fort, bare å ringe en som har dette som fagfelt.

Anonymous poster hash: a9291...32a

Skrevet

Jeg skal ta kontakt med en manuellterapeut. Husker vi var hos ei med første (alt var fint heldigvis, hun var (og er) bare et generelt sutrete barn), men hun hadde god erfaring med spedbarn. 

Skal lese mer om reflux så fort jeg får tid - litt hektisk her hjemme med nyfødt og (syk) toåring, hvor ingen av dem sover! 

Skrevet

Baby kaver nok mest sannsynlig fordi hun er overtrøtt, men ikke klarer å finne søvnen selv. Vil på det sterkeste anbefale deg å lese boka "healthy sleep habits, happy child". Og fortsett å jobbe med smokken, ikke gi deg! Mine barn tok først smokken etter 12 uker, og da kun mam sin nyfødtsmokk (0-2 mnd). Gullungen er mest sannsynlig fordi hun overspiser når hun prøver å roe seg selv ved puppen (snakker av erfaring).

Innfør faste leggerutiner, med stell, amming, og vis at det er natta ved å prøve å legge henne på et mørkt og svalt rom. Ikke snakk med baby. Viktig at innsovningsforholdene er de samme når hun legges som når hun våkner, da baby har mange oppvåkninger i løpet av natta (gjelder også dagsøvn). Dvs hvis du feks bysser eller triller baby i søvn, vil hun antagelig våkne ganske kjapt når du legger henne fra deg eller stopper vogna. Hun vil da trenge å bysses/trilles videre for å kunne sovne igjen. Og superviktig at hun ikke er overtrøtt når hun legges, da får hun vanskelig for å sovne og sover dårligere. Ikke bør redd for å legge baby mellom 18 og 19, hun våkner ikke nødvendigvis tidligere av den grunn. Dette var mine beste tips, håper det er til hjelp! Husk at det blir bedre 😉

Anonymous poster hash: a8b6a...16d

Skrevet

Jeg ville bestilt time hos manuellterapeut så fort som mulig, alltid lurt å sjekke og evt utelukke låsninger.

Jeg synes også det kan høres ut som du har for mye melk, ville prøvd intervallamming, les om det på ammehjelpen.no :)

Lykke til!

Skrevet

Åhh. Da der kunne eg ha skrive for et år si.. Trudde ikkje eg sku holda ut. I og me at mannen ikkje klarte roa han så fekk eg ikkje avlastning i da heila. Som du seie. Da å pussa tenne, tissa. Og iallefall dusja va blitt et frynsegode som sjelden va meg forunt. Når eg sku tissa blei mannen lettare panisk og ba meg skynda meg..

Har desverre ingen trøst å komma me. Bare vil fortella at du komme te klara da, sjøl om da føles forferdelig nett nå.

Da eg angra mest på. Sett i ettertid. E at eg ikkje ga beskjed til dei i omgangskretsen om å ikkje bombardera meg me ko flinke deiras ungar va te sova. Når da går mnd på mnd og ein høyre kvar dag ko godt andre sine ungar sove og ko lett dei meine da burde ver å få min unge te sova.. Da va kjempetungt! 4andre som fekk samtidig og alle sov godt både dag og natt. Da gjorde at da blei endo tyngre å holda ut!

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...