Gå til innhold

Hvordan takle og løse disse søvnproblemene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en toåring som sovner 20 og våkner 04. Det er alt for lite søvn for henne. Dette har pågått 1 til 2 uker nå. Er sliten i bhg og sur osv. Det ødelegger også for oss voksne selvsagt. Hvordan kan vi løse dette?

Anonymous poster hash: 779fa...17c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en toåring som sovner 20 og våkner 04. Det er alt for lite søvn for henne. Dette har pågått 1 til 2 uker nå. Er sliten i bhg og sur osv. Det ødelegger også for oss voksne selvsagt. Hvordan kan vi løse dette?

Mine har også våknet tidlig i perioder. Jeg har da lagt meg inn til barnet og sagt at det ikke er morgen og at vi må sove litt til. Blir ofte hyl og protester, men de har alltid sovnet igjen innen et par timer. Står dere opp kl 04 med barnet? Hvordan er dagsøvnen?

Anonymous poster hash: 7b561...b90

Skrevet

Mine har også våknet tidlig i perioder. Jeg har da lagt meg inn til barnet og sagt at det ikke er morgen og at vi må sove litt til. Blir ofte hyl og protester, men de har alltid sovnet igjen innen et par timer. Står dere opp kl 04 med barnet? Hvordan er dagsøvnen?

Anonymous poster hash: 7b561...b90

Nei, selvsagt ikke, står opp tidligst 06 (helst 0730, søvnmessig for ungen, i ferien sov hun bra og var uthvilt. Tåler hin ikke bhg???)

Sover 1 time om dagen, men dagsøvnen har vært dårlig og...... stress i bhg? :(

Har måtte kutte ned på søvn i bhg før ferien. Er forvirra

Skrevet

Hvordan har dere løst det så langt ? Eller prøvd å løse det? Kan det være at dere har kommet inn i en dårlig vane og trenger å snu det tilbake. Klokken fire er fremdeles natt for de fleste, men man kan jo også si at det er veldig grytidlig morgen. Våkner han morgenfrisk og klar til å stå opp? Da skjønner jeg at det kan være vanskelig å få han til å legge seg til å sove igjen.

Skrevet

Hvordan har dere løst det så langt ? Eller prøvd å løse det? Kan det være at dere har kommet inn i en dårlig vane og trenger å snu det tilbake. Klokken fire er fremdeles natt for de fleste, men man kan jo også si at det er veldig grytidlig morgen. Våkner han morgenfrisk og klar til å stå opp? Da skjønner jeg at det kan være vanskelig å få han til å legge seg til å sove igjen.

Går inn, sier "nå må du sove, det er natta", gir en smokk om den har falt ut. Roper og vil stå opp.... men HVIS vi står opp er det enda verre oppførsel. Hun er utslitt. Jeg orker ikke mer heller, dette har vært et problem siden fødselen. Det gir seg liksom aldri, kommer gode og dårlige perioder.... har vært mye i kontakt med helsesøster uten hell. Hun er like forferdet og har ikke flere råd

Skrevet

Første vår var litt sånn. Løsningen ble å ligge på madrass inne på rommet. Venne han gradvis av med det når søvnenvar bedre og han sov godt fra siste tann var ute. Andre har det vært mye styr med også, men etter han fikk astmamedisin og øredren har han sovet godt. Jo senere han legger seg, jo tidligere våkner han.

Ettersom det var bedre i ferien kan det være separasjonsangst som kommer tilbake? De kan jo få det tilbake ved jevne mellomrom. Hun bruker kvelden og natten til å væte nær dere når hun ikke ken på dagtid (IKKE ment som kritikk, eg har selv hatt mine bhg fra ett år)

Overtrøtt? Legge henne veldig tidlig? Det kan være at hun vil sove lengre om du får henne til å sovne tidligere - men drt er lettere sagt enn gjort, jeg vet...

Kan hun plages med noe? Yngste vår var til fastlege, ØNH, legevakt, helsesøster, men fikk ikke astmadiagnose (fordi jeg foreslo det..) før han var to år. Sov mye tyngre etter dette og våknet ikke lengre når vi listet oss forbi rommet hans..

Det er jo forskjellig hva man tenker med barn og søvn. Noen mener de må lære og foreldrene sette hardt mot hard, andre at det er viktig med nærheten hele døgnet. Du må gjøre det du føler er riktig. Hvis det er sistnevnte du heller mot kan jeg anbefale boka Sove uten gråt.

Håper det ordner seg, det er virkelig helt forferdelig når det står på, både for foreldre og barn..

Anonymous poster hash: dcd03...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...