Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Har fått meg en veldig lite ok start på skoleåret. Litt bakgrunnsinfo, har ikke hatt medarbeidersamtale på tre år, har likevel tatt kontakt med nærmeste leder og på eget initiativ luftet ønsker for undervisningssituasjon. Når vi nå skal starte opp har jeg - mot mitt ønske - blitt fordelt på tre forskjellige trinn, samtidig som jeg skal være kontaktlærer på et av dem. Dette er stikk i strid med ønskene mine, og kommer til å bli kjempetravelt. Jeg har vært ansatt i flere år, fast stilling. Så til mitt spørsmål, står rektor og mellomledere fritt til å "disponere meg" som de vil, se bort fra mine ønsker og bruke meg til å "tette igjen hullene i kabalen sin", ikke ha medarbeidersamtaler og høre på mine ønsker etc.? Noen som kan noe konkret om dette, kan vise til lover og paragrafer etc.? Anonymous poster hash: cc702...124
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Har fått meg en veldig lite ok start på skoleåret. Litt bakgrunnsinfo, har ikke hatt medarbeidersamtale på tre år, har likevel tatt kontakt med nærmeste leder og på eget initiativ luftet ønsker for undervisningssituasjon. Når vi nå skal starte opp har jeg - mot mitt ønske - blitt fordelt på tre forskjellige trinn, samtidig som jeg skal være kontaktlærer på et av dem. Dette er stikk i strid med ønskene mine, og kommer til å bli kjempetravelt. Jeg har vært ansatt i flere år, fast stilling. Så til mitt spørsmål, står rektor og mellomledere fritt til å "disponere meg" som de vil, se bort fra mine ønsker og bruke meg til å "tette igjen hullene i kabalen sin", ikke ha medarbeidersamtaler og høre på mine ønsker etc.? Noen som kan noe konkret om dette, kan vise til lover og paragrafer etc.? Anonymous poster hash: cc702...124 Dette er forresten ungdomsskolen. HI Anonymous poster hash: cc702...124
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Dytt Anonymous poster hash: cc702...124
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Hei! Det er en veldig kjedelig situasjon når slikt oppstår, og rektor bør høre på deg og vurdere din situasjon. Når det er sagt, så kan rektor sette deg inn der han har behov for deg, selv om dette går mot dine egne ønsker, men som sagt tidligere - han bør høre på deg og dine ønsker, selv om han ikke kan innfri dem. Lykke til med skolestart!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Hei! Det er en veldig kjedelig situasjon når slikt oppstår, og rektor bør høre på deg og vurdere din situasjon. Når det er sagt, så kan rektor sette deg inn der han har behov for deg, selv om dette går mot dine egne ønsker, men som sagt tidligere - han bør høre på deg og dine ønsker, selv om han ikke kan innfri dem. Lykke til med skolestart! Takk for svar 😊 Vet du dette med sikkerhet? Finner nemlig i arbeidsmiljøloven paragraf 4-2 at man har rett på medbestemmelse og innflytelse over sin egen arbeidssituasjon. Men som sagt, bare famler i blinde her - vet ingenting. Skal ringe utdanningsforbundet i morgen, men hadde vært kjekt om det var noen med info/erfaring her inne 😊 HI Anonymous poster hash: cc702...124
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Hei igjen! Jeg dette er jeg rimelig sikker på. Jeg er HTV i Utdanningsforbundet, og jobbet med en tilsvarende situasjon forrige skoleår. Da sjekket jeg dette med fylket, og fikk dette svaret. Men det er jo i ytterste situasjon. De bør så langt det er mulig prøve å i møtekomme, i allefall noen av, ønskene dine. Du må be om en samtale med skoleleder, der du legger fram og begrunner ønskene dine, og be gjerne om at ATV blir med på samtalen om du ønsker støtte fra de. Ta kontakt med ATV i morgen, så tar han/hun kontakt med HTV om ATV ikke har oversikt :-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Din leder er forpliktet til å ha en medarbeidersamtale pr år. Dette er jeg helt sikker på.Det kan du bringe på banen enten til tillitvalgt eller verneombud og så må de ta dette videre og eventuelt også hjelpe med å presse ledelsen. Det bør skje raskt for nå er jo skolestarten rett om hjørnet. Ledelsen skal ta hensyn som du også viser til i arbeidsmiljøloven. Dersom du føler at ikke du har fått noen "ønsker" oppfylt, bør det trekkes frem. På min arbeidsplass (u.skolen) så blir vi bedt om å skrive ned ønsker før sommeren, og så prøver leder å få til mest mulig. Dersom andre tilsynelatende har fått mer gjennomslag for sine ønsker og det blir en veldig skjev fordeling bør verneombud og tillitsvalgt kunne se på det og ta det videre. De vil få kjennskap til hvorfor det er blitt som det er blitt og melde tilbake det som ikke er taushetsbelagt. Anonymous poster hash: 3c72e...0c5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Tusen takk for svar begge to! Ingen av de andre som er kontaktlærere på det trinnet jeg tilhører er blitt plassert på andre trinn. Noen faglærere er på to forskjellige trinn. Før sommerferien ble jeg forespeilet å være på to forskjellige trinn (noe jeg heller ikke ønsket, måtte også spørre om dette da jeg ikke fikk direkte beskjed men kun gjennom "jungeltelegrafen"). Når jeg nå kommer etter ferien har jeg blitt plassert på enda et trinn, uten å bli spurt eller informert på forhånd. Begrunnelsen er at få andre har det faget, men det er stor skole med mange nytilsatte, men har tydeligvis ikke prioritert å tilsette noen med det faget. Det er mellomledere som har tatt alle valg og avgjørelser - prøve å få dialog med dem først eller gå til rektor? HI Anonymous poster hash: cc702...124
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Det må jeg si jeg er usikker på, da vi ikke har mellomledere på skolene i kommunen hos oss. Jeg forholder meg direkte til rektor. Hør med ATV hva h*n mener. På en så stor skole burde det være mulig å unngå å måtte forholde seg til så mange ulike elever. Det gagner ikke elevene heller. Jeg håper dere finner en løsning på dette. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Det må jeg si jeg er usikker på, da vi ikke har mellomledere på skolene i kommunen hos oss. Jeg forholder meg direkte til rektor. Hør med ATV hva h*n mener. På en så stor skole burde det være mulig å unngå å måtte forholde seg til så mange ulike elever. Det gagner ikke elevene heller. Jeg håper dere finner en løsning på dette. Lykke til! :-) Tusen takk for innspill, råd og lykkeønskninger 😊 HI Anonymous poster hash: cc702...124
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå