Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Etter en slankeoperasjon jeg tok for snart 2 år siden, har jeg nå utviklet fibromyalgi 😔 Har startet opp på medisiner idag og håper at de hjelper på smertene! Skal ta imot all tilbud om behandling jeg kan! Det eneste jeg vil er å komme meg tilbake på jobben og fungere både der og hjemme. Kommer ikke til å si dette til mange ettersom jeg vet at fibromyalgi blir sett på som latmannsdiagnosen, og det stemplet skal ihvertfall ikke jeg ha på meg! Noen her som har denne diagnosen og som har kommet seg ut i jobb igjen og som fungerer både hjemme med barn og på jobb? Anonymous poster hash: 710b9...a5d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Vil jeg gjerne høre om også, har en venninne som har lest seg opp på FM for så å bli ufør, så om noen kan motbevise at det går an å jobbe, så er jeg all ears!! Anonymous poster hash: 0dd1c...11f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Er dette som er så ødeleggende for oss som faktisk har det!! At andre lyver på seg det for å slippe å jobbe! HI Anonymous poster hash: 710b9...a5d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Jeg har diagnosen fibromyalgi. Jobber 100 % som veileder på nav. Ja det er tungt, jeg er avhengig av smertestillende og av trening for å kunne fungere. Har to barn. Anonymous poster hash: 80aa4...009
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Jeg har hatt fibromyalgi i mange mange år og har alltid jobbet. Diagnosen kommer i mange grader og det er samtidig stor forskjell på hvordan man takler kroniske smerter så man skal være forsiktig med å dømme noen. Men for meg har det å holde seg normalvektig og å trene holdt sykdommen i sjakk. Anbefaler trening med fysioterapeut til å begynne med, det tar tid å bygge opp styrke med en kropp hvor restitusjonstiden etter trening er veldig vond. Kanskje må du begynne med psykomotorisk fysioterapi og/eller terapitrening i varmt basseng, men sakte men sikkert blir du sterkere og kroppen tåler mer. Anbefaler også å ta en behandling hos naprapat hver andre til tredje måned, da sørger du for at muskelknuter og låsninger ikke legger sten til byrden. Anonymous poster hash: eff0f...c27
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Jeg tok gbp for 5 år siden og har nå fått fibro og kronisk migrene. Alle stempler meg som lat. Jeg er totalt knekt, sykemeldt og ødelagt. Vil jobbe, ikke gå hjemme. Anonymous poster hash: 842be...737
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Er dette som er så ødeleggende for oss som faktisk har det!! At andre lyver på seg det for å slippe å jobbe! HIAnonymous poster hash: 710b9...a5d #2 her. Det jeg skrev er ikke skrevet for å provosere... Jeg har bevis for at min venninne har blitt ufør på falskt grunnlag altså. Anonymous poster hash: 0dd1c...11f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Jeg har sjøgrens. Cirka samme symptomer og smerter som fibromyalgi. "Hadde" fibromyalgi før jeg fikk riktig diagnose. Jeg fungerer stort sett greit hjemme og på jobb. Noen dårlige dager innimellom. Medisin og smertestillende holder det meste i sjakk. Tar hensyn til dagsform i tillegg, så slipper jeg så mange dårlige dager. Anonymous poster hash: d9644...a31
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Nei var ikke direkte svar til deg 😊 men til venninnen din som lyver om det for å slippe å jobbe 😉 HI Anonymous poster hash: 710b9...a5d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Er dette som er så ødeleggende for oss som faktisk har det!! At andre lyver på seg det for å slippe å jobbe! HIAnonymous poster hash: 710b9...a5d #2 her. Det jeg skrev er ikke skrevet for å provosere... Jeg har bevis for at min venninne har blitt ufør på falskt grunnlag altså. Anonymous poster hash: 0dd1c...11f Hva slags bevis? Anonymous poster hash: 036fd...46b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 Hva slags medisiner skal du begynne på? Jeg har hatt veldig god nytte av psykomotorisk fysioterapi. Anonymous poster hash: 140bc...1e8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Vil jeg gjerne høre om også, har en venninne som har lest seg opp på FM for så å bli ufør, så om noen kan motbevise at det går an å jobbe, så er jeg all ears!! Anonymous poster hash: 0dd1c...11f Mener du at hun faker? Anonymous poster hash: 78370...108
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Er dette som er så ødeleggende for oss som faktisk har det!! At andre lyver på seg det for å slippe å jobbe! HIAnonymous poster hash: 710b9...a5d #2 her.Det jeg skrev er ikke skrevet for å provosere... Jeg har bevis for at min venninne har blitt ufør på falskt grunnlag altså. Anonymous poster hash: 0dd1c...11f Hva slags bevis?Anonymous poster hash: 036fd...46b begynte med en liten skade i en hand. Ble sm for dette... Det er tre år siden, den handa har nå gjort henne ufør... Hun har to andre venninner me FM, disse vet jeg har det altså, mens venninna mi kopierer deres smerter og symptomer. Den ene sa hun hadde sterke smerter i ørene og sa til vår venninne at det var pga FM... To dager senere hadde vår venninne samme smerter og kunne fortelle meg det var pga FM. Ble paff da hun forsto d ikke var FM-relatert, for hun hadde allerede ordnet legetime for å fortelle legen om sitt nye symptom. Som den gode skuespiller, har hun lyvd seg gjennom systemet. Det tok jo oss rundt 2 1/2 år å forstå at hun ikke faltisk var syk... For syk for alle tiltak nav har ordnet med, men har full oppussingsevne når det kommer til eget hus. Det er pussa opp fra topp til tå. Malte senest huset sitt i sommer... Det er mye jeg kunne skrevet, men flere eksempler vil gjøre henne gjenkjennelig. Anonymous poster hash: 0dd1c...11f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #14 Skrevet 10. august 2015 Skal starte på sarotex 10 mg og så skal jeg øke hver uke til jeg kommer opp i 50 mg og så skal vi se hvilken styrke som funker best 😊 HI Anonymous poster hash: 710b9...a5d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #15 Skrevet 10. august 2015 Hi, blir du fulgt nøye (!) opp med tanke på alle vitaminer og mineraler etter slankeoperasjonen din? Dessverre kan legene generelt altfor lite om akkurat dette, og det finnes mye litteratur internasjonalt som viser at mange slankeopererte får mangel av en eller flere mineraler og vitaminer. Norske leger sjekker sjelden alle, heller ikke etter slankeoperasjoner - men de sier ofte at "alt ser fint ut", uten at de egentlig har sjekket alt. Vitamin- og/eller mineralmangel kan bl.a. gi mange samme symptomer som fibromyalgi gir, og medisiner for smertene vil da ikke fungere (dvs. det tar jo smerten til å begynne med) siden det ikke gjør noe med årsaken til problemene. Det beste for å teste mineralene er om du får legen til å sende inn fullblodprøver til utlandet. Du må betale det selv, men det gir et riktigere bilde for mange mineraler enn det vanlige serumblodprøver hos legen gir. Bare i denne tråden er det jo to som har fått "fibromyalgi" etter slankeoperasjon, men det er ikke sikkert det er riktig diagnose for dere. Jeg skriver ikke dette som kritikk, tror dere på plagene og smertene, men skriver dette fordi dere virkelig bør få sjekket om dere kan ha mangler eller ubalanser som gir dere de symptomene dere har! Som sagt, vanlig serum blodprøver gir ikke riktig bilde av mineralene, så be legen om å sende fullblodprøve til utlandet. Anonymous poster hash: 56391...2d2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #16 Skrevet 10. august 2015 En ting til - de aller fleste av mine pasienter som har fibromyalgi er i jobb, full tid eller deltid Felles for dem har vært at de må være svært konsekvente med sitt kosthold (flere spiste ting de ikke forstod de reagerte på) og trening, samt være bevisst stress og stressmestring. Anonymous poster hash: 56391...2d2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #17 Skrevet 10. august 2015 Mener ikke å kuppe tråden til HI her. Men må bare komentere henne som har en veninde som faker seg til uføretrygd. Er det virkelig mulig å gå igjennom det norske sykemeldings og nav systemet, med arbeids avklaring, arbeidsutprøving, arbeidsptprøving, rehabilitering, habilitering, ia, osv, og bli vedtatt 100% arbeidsufør pga en hånd, og/eller fibromyalgi..... jeg trodde slike ting tok mye lenger tid å avklare. Jeg har bla en bekjent med fibro. Det er 4 år siden hun er disgnostisert hos reumatolog. Hun at 3 opphold ved muritun bak seg, har vert sykemeldt iv1 år, har gått 3 år, på arbeidsavklarings penger. Har blitt sagt opp fra eass i melomtiden, har vert op arbeidsutprøving i butikk, i kjosk, i vernet bedrift, i barnehage, på gartneri, som drosjesjåfør. Og det er stadig vek møter og dialogmøter og gudene vet hva de kales med nav, leger, og jeg vet ikke hva. Og ikke en gang på disse 4 årene har nav sagtvat hun skal uføretrygdes...... ...syes det er merkelig om noen blir 100 % uføretrygdet etter 3 år pga ev skadet hånd og fibromyalgi. Og når hun da i tilegg faktisk har faket det, da blir jeg sint, for min veninde er faktisk såpass dårlig og fungerer jo ikke i noen som helst jobb, hun burde kanskje fått mulighet til kanskje 50 % ufør, men nei da, hun SKAL jobbe sier nav, og så skal noen fake seg til uføretrygd i løpet av 3 år.....ved å lyve om en vonv arm og fibro.???????? Anonymous poster hash: 842be...737
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #18 Skrevet 10. august 2015 Jeg er slankeoperert i ålesund for 5 år siden. Er svert godt oppfulgt mtp bp og full sjekk ang vitamin og mineral mangler osv. Får tilsent en blodprøverekvisisjon en gang i året som er svært full i kryss, og det tappes masse og de sjekker massevis. Er det lave verdier følger fastlegen op med tette kontroller og vi får verdiene back on track Reumatologen mener jeg har hatt fm lenge men jeg gikk ikke til legen ed alle vondtene mine, da jeg regnet med å få beskjed om at de nok kom av at jeg car for tjukk. Skuffelsen har vert stor da smertene ike forsvant i takt med kiloene, snarere tvert imot. Anonymous poster hash: 842be...737
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #19 Skrevet 10. august 2015 Jeg har fm og er i arbeid. Har som regel en periode med sykemelding på vinterstid, da er kroppen på sitt verste. Ellers klarer jeg meg fint på jobb. Men(!) det krever at jeg må senke kravene til hvordan det ser ut hjemme. Jeg kan ikke holde huset strøkent, da knyter alt seg, migrenen blir verre og kroppen blir generelt uvenn med meg. Jeg må også trene ukentlig og holde meg normalvektig. Fibromyalgi er ikke synonymt med ufør, langt ifra. Jeg vet det finnes forskjellige grader av fm, men mye handler om prioriteringer, mener jeg. Prioriter helse og familie, så jobb. Husarbeid, oppussing venner ++ kommer lenger ned på lista. Anonymous poster hash: e1ae5...ec1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå