Gå til innhold

Må jeg feire jul med svigermor hvert eneste år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere feiret vi annenhver jul med mine foreldre og hans foreldre hjemme hos oss. 

Faren døde for 5 år siden. Etter dette har vi feiret sammen med svigermor fordi hun sier allerede i juli at hun "vil feire jul hos oss". Hun spør ikke, hun sier fra. Mannen har 3 søsken, men disse følger enten med til oss eller er hos sine svigerforeldre (det gjelder de to eldste, yngste har ikke egen familie).

Mine foreldre feirer med min bror annenhvert år. Året etter inviterer vi til oss, men de vil heller feire for seg selv enn å komme til oss når det er så mange andre der. De gjør ikke noe nummer ut av at vi ikke har feiret sammen de siste årene, men jeg vet de ville ha likt å feire hos oss om det bare var dem. 

Nå har jeg sagt til mannen at i år vil jeg feire med mine foreldre uten svigermor. Han syns ikke noe om det, særlig av omtanke for sin yngste søster fordi han er redd for at de to eldre søsknene da vil feire med svigerforeldrene sine og la mor og yngste søster sitte alene. Jeg sier at om de så blir alene de to så er jo det det samme som at mine foreldre sitter alene, men det er han ikke enig i fordi mine foreldre "hygger seg i eget selskap". Det er jo riktig, men vi må da kunne tenkte litt på oss selv også? Eller er jeg egoistisk?

Det er jo ikke til å skjule at feiring med svigermor er himla mye arbeid og høye utgifter. Mine foreldre bidrar, det gjør ikke svigermor. Mamma kommer med kaker og pinnekjøtt lillejulaften selv om vi skal feire med svigermor, fordi hun ikke vil at jeg skal slite meg ut.

Anonymous poster hash: ee9bb...81f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke orket feire med svigermor alltid. Hadde sagt at om det ikke blir annethvert år sammen med dine foreldre blir det heller ikke sammen med svigermor. 

Anonymous poster hash: 29227...6ba
Skrevet

Kan dere reise hjem til dine foreldre, i stedet for at de kommer til dere?

Anonymous poster hash: 150e2...e25

Skrevet

Kan dere reise hjem til dine foreldre, i stedet for at de kommer til dere?

Anonymous poster hash: 150e2...e25

Det kan vi, men ungene har mest lyst å være hjemme. Har tenkt på at det hadde vært enklere å "evakuere", men syns det blir litt feil å måtte gjøre det for å få feire jul med mine foreldre når vi helst vil være hjemme.

Hi

Skrevet

Nei, det behøver du ikke.......

Anonymous poster hash: 54f41...f20

Skrevet

Synes foreldrene dine også er sære. Gjør det noe at svigermoren og svigerinnen din er der?

Nei, du må ikke feire med svigermor. Men å avvise julegjester er det bare kjipinger som gjør.

Anonymous poster hash: 2203b...894

Skrevet

Synes foreldrene dine også er sære. Gjør det noe at svigermoren og svigerinnen din er der?

Nei, du må ikke feire med svigermor. Men å avvise julegjester er det bare kjipinger som gjør.Anonymous poster hash: 2203b...894

Ja, hvis de er kjipe mot seg selv

Ingen skal behøve å ofre jula hvert år

Anonymous poster hash: 54f41...f20

Skrevet

Nei, du må ikke feire med svigermor. Men å avvise julegjester er det bare kjipinger som gjør.

De sier de syns det blir mye folk og litt for hektisk. Da vil de heller være i ro og fred hjemme. Jeg forstår dem godt.

Hi

Skrevet

Seriøst, her styrer svigermor for mye. Hun kan ikke kreve å være hos dere. Be mannen snakke med sine søsken, og vær ærlig, dere skal jo ikke belastes med dama fordi ingen av hans søsken kan ha henne en julaften...

Si det som det er til til svigermor også. Man kan ikke ha slike forventninger som hun har.

Anonymous poster hash: 885a8...491

Skrevet

Ja, om mine svigermor hadde vært alene og ikke hatt noen å feire jul med, hadde jeg med glede feiret jul med henne hvert år.  Og om mine foreldre ikke ville komme fordi det ble så mange når svigermor var der, hadde jeg blitt dypt skuffet over dem og de kunne sitte der for seg selv.

Men jeg hadde også tatt det som en selvfølge at mannens søsken, om han hadde noen, også hadde tatt sin del.

Skrevet

For hektisk med to ekstra voksne?

Sikker på at de ikke syns det blir for hektisk med barna dine?

Anonymous poster hash: ba5bc...2b5

Skrevet

Her ville jeg lagt en plan. Og den går ut på følgende: Få mannen din til å høre med de to søsknene sine som har familie om at de inviterer moren til feiring sammen med dem. La henne feire hos dere hvert tredje år. Et til ene, et til den andre og tredje året hos dere. Minste søsken må bare følge på.

Og da må jo mannen være veldig klar og tydelig til de at sånn MÅ det gå an å gjøre det. Hvis mannen er av det puslete slaget ville jeg sørget for å være med på samtalen.

På denne måten slipper dere å si til svigermor at hun ikke er velkommen. Søsknene må forresten være litt forut at hun kommer til å protestere, så de må jo INSISTERE!

Lykke til :-)

Skrevet

Her hadde jeg samlet mannen og søsknene hans, og snakket med de om det, gjort det klart at det er på tide de deltar i dette, det kan ikke forventes at dere står for dette hvert eneste år :o

Anonymous poster hash: 8e460...f9f
Skrevet

De sier de syns det blir mye folk og litt for hektisk. Da vil de heller være i ro og fred hjemme. Jeg forstår dem godt.

Hi

Mannen har som jeg skrev 3 søsken. 2 av dem har samboer og barn. Det er alltid minst 2 av mannens søsken som da også feirer hos oss.

Hi

Skrevet

"I år ønsker vi å feire sammen med ****{hi's foreldre}, så i år passer det ikke at du/dere kommer på julaften. Jeg er sikker på at om du snakker med søsken1ellersøsken2, så kan du være der om julaften. Det er lenge siden vi har feira med **** og ønsker derfor å gjøre det i år. Kanskje kan vi sette opp en plan så vi har en fast rullering, det har vært et ønske for oss i alle fall.

Hi: evner mannen din å si det som det er til til sin mor? For forstår hun ikke dette, så mangler hun rett og slett vilje til å forstå.

Skrevet

Heilt ærleg: foreldra dine er smålege som ikkje vil feire hjå dykk berre fordi svigermor og svigerinne er der. Sjølvsagt bør alle som "sit åleine" om jul bli invitert!! Det er hjerterått å ikkje be enke og enslig søster, når dei ikkje har andre å komme til, og kanskje heller ikkje tiltak og ork tll å ordne til feiring sjølv.

Når det er sagt kunne også dei andre to søskena til mannen din bede svigermor til julefeiring. Kva med å ta det opp med dei? Event. presse mannen din til å ta det opp med dei?

Skrevet

Heilt ærleg: foreldra dine er smålege som ikkje vil feire hjå dykk berre fordi svigermor og svigerinne er der. Sjølvsagt bør alle som "sit åleine" om jul bli invitert!! Det er hjerterått å ikkje be enke og enslig søster, når dei ikkje har andre å komme til, og kanskje heller ikkje tiltak og ork tll å ordne til feiring sjølv.

Når det er sagt kunne også dei andre to søskena til mannen din bede svigermor til julefeiring. Kva med å ta det opp med dei? Event. presse mannen din til å ta det opp med dei?

snakk om å motsi seg selv!

Skrevet

For en tafatt mann du har, HI. Dette burde han klare å ta fatt i selv, eller vil han gjerne ha henne hos dere?

Anonymous poster hash: f7f87...9d9

Skrevet

?? Å? Forklar gjerne...

si sier svigermor vil sitte alene uten noen å dra til, samtidig som du sier hun kan jo være til mannens søsken...

Skrevet

?? Å? Forklar gjerne...

si sier svigermor vil sitte alene uten noen å dra til, samtidig som du sier hun kan jo være til mannens søsken...Anonymous poster hash: 885a8...491
du sier, skulle det stå

Skrevet

Skjønner deg godt HI. Høres ikke eettferdig ut at dete alltid har svigermor, og at din slekt blir fortrengt.

Mannen din må snakke med søsknene sine og få det til å gå på omgang. Det året søsteren hans skal ha det, kan jo hans søsken planlegge det slik at de kommer dit.

Det er også mulig å be gjestene om å ta med noe til middagen. Si at det blir litt mye på dere, kan du ta med kjøttkakene ferdig lagd evt riskrem etc.

Hos oss er vi annethvert år alene med god samvittighet. Svigermor er ingen favoritt, og jeg blir bare stresset av å ha henne i hus. Annethvert år innvilges hun audience i jula. Det deiligste er bare å være oss i nærmeste familie hjemme. Besteforeldrene bare akker og oyer og stønner over overfloden, så de er noen store gledesdrepere.

Anonymous poster hash: 414cf...256

Skrevet

?? Å? Forklar gjerne...

si sier svigermor vil sitte alene uten noen å dra til, samtidig som du sier hun kan jo være til mannens søsken...

Det er ikkje det eg seier. Per i dag er ikkje det å dra til søskena til mannen eit alternativ, av ein eller annan grunn. Av den grunn er alternativet for svigermor å sitje åleine. Dersom desse søskena kjem på banen og inviterer svigermor til jul hjå seg, vil ho ikkje bli sitjande åleine. Som sagt, per i dag så er ikkje dette realiteten, med den følgje at svigermor ikkje har nokon å komme til på julaften dersom HI ikkje inviterer ho til dei.

Skrevet

Svigermor er urimelig og barna hennes er tafatte.

Skrevet

?? Å? Forklar gjerne...

Løsningsorientert vil jeg si da..Nå var vel tanken her at de skal dele på svigermor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...