Gå til innhold

Skal jeg alltid ringe føden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid uke 29, hvia jeg opplever helseproblemer, skal jeg alltid ringe føden da eller er legevakta like bra? Tenker på helseplager som ikke er åpenbart gravidrelatert..

Anonymous poster hash: 126a0...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte du lage enda et?

Anonymous poster hash: 409de...edd

Skrevet

Måtte du lage enda et?Anonymous poster hash: 409de...edd

Enda et hva???

Skrevet

Hvis de ikke er gravid relatert ringer du vel fastlegen? Eventuelt legevakten hvis det ikke kan vente.

Anonymous poster hash: a31ad...f77

Skrevet

Du ringer jo bare føden hvis du får svangerskapsrelaterte problemer. Ellers er det fastlege/legevakt.

Anonymous poster hash: 0e7e8...89a

Skrevet

Hvis de ikke er gravid relatert ringer du vel fastlegen? Eventuelt legevakten hvis det ikke kan vente.Anonymous poster hash: a31ad...f77

Ja, tenkte på kveldstid :)

Skrevet

Du ringer jo bare føden hvis du får svangerskapsrelaterte problemer. Ellers er det fastlege/legevakt.Anonymous poster hash: 0e7e8...89a

Men mye er ikke åpenbart svangerskapsrelatert, f.eks magesmerte og hodepine vil jeg ofte klassifisere som ikke-svangerskapsrelatert. Men da gjør jeg det :)

Skrevet

Både magesmerter og hodesmerter kan da i høyeste grad være svangerskapsrelatert!

Sår hals og brukket arm er de vel derimot ikke så glade for å få telefoner om på føden.

Anonymous poster hash: 0a92f...f65

Skrevet

Ring legen, legen vil da kontakte føden om det er nødvendig. Jeg fikk synsforstyrrelser og ringte fastlegen, det var svangerskapsrelatert fant de ut til slutt etter å ha vært innlagt på nevrologisk avdeling i en uke. Hadde ingenting med føden å gjøre da fordi det var unødvendig. Var i uke 28-29.

Anonymous poster hash: c2fda...3cc

Skrevet

Både magesmerter og hodesmerter kan da i høyeste grad være svangerskapsrelatert!

Sår hals og brukket arm er de vel derimot ikke så glade for å få telefoner om på føden.Anonymous poster hash: 0a92f...f65

KAN være ja, men stort sett er det faktisk ikke det.

Skrevet

Jeg jobber på føden, og hovedregelen hos oss er at alt før uke 35 skal gå gjennom lege/legevakt. De kontakter så vakthavende gynekolog (altså vår gynekolog) ved behov. Så stort sett henviser vi til legevakt før uke 35, men hører selvfølgelig på problemstillingen, er det blødning i uke 33, eller rier når det nærmer seg 35 tar vi rett inn til oss. Ender jo uansett hos oss hvis det er svangerskapsrelatert, bare via legevakt.

Anonymous poster hash: 7897e...793

Skrevet

Jeg jobber på føden, og hovedregelen hos oss er at alt før uke 35 skal gå gjennom lege/legevakt. De kontakter så vakthavende gynekolog (altså vår gynekolog) ved behov. Så stort sett henviser vi til legevakt før uke 35, men hører selvfølgelig på problemstillingen, er det blødning i uke 33, eller rier når det nærmer seg 35 tar vi rett inn til oss. Ender jo uansett hos oss hvis det er svangerskapsrelatert, bare via legevakt.

Her er det ikke sånn. Jordmor sa til meg første gang jeg var der, i uke 19, at jeg aldri skulle på legevakta, men på sykehuset med svangerskapsrelaterte ting. Og jeg kan ikke skjønne at det kan være riktig å dra på legevakta med premature rier i uke 28,som du sier.

Anonymous poster hash: 2c206...c78

Skrevet

Legevakta tar kontakt med gynekolog som tar ei vurdering. Det er sikkert forskjellig fra sted til sted, og premature rier har jo endt hos oss selvfølgelig. Vi må jo også kontakte gynekologen for vurdering. Det handler jo om å fordele arbeidsoppgaver, og sånn er det her. Vi har ikke fødsler før uke 35, og ikke alle bor i nærheten av sykehuset, slik at hvis en som bor en time unna vil få raskere hjelp i uke 29 med vurdering v lege på stedet og helikoptertransport til riktig sykehus derfra. For eksempel.

Skrevet

Her er det ikke sånn. Jordmor sa til meg første gang jeg var der, i uke 19, at jeg aldri skulle på legevakta, men på sykehuset med svangerskapsrelaterte ting. Og jeg kan ikke skjønne at det kan være riktig å dra på legevakta med premature rier i uke 28,som du sier.

Anonymous poster hash: 2c206...c78

Premature rier er svangerskapsrelatert. Tror de fleste tom hadde ringt føden om de fikk rier uke 20 selvom ungen ikke kan reddes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...