Gå til innhold

Er dette passende konsekvens for "trassete" 11-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ville ikke legge seg. Bare satt seg ned ved pulten og nektet!

Konsekvens: får ikke lov til å leke ute med kompiser og telefonen blir inndradd i 4 dager! Ok/ikke ok?

Anonymous poster hash: f5f96...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ok! For en merkelig konsekvens...

Og hvorfor trassen elleveåringen? Kan du ikke bare si god natt og gå ut fra rommet hans, så legger han seg sikkert etterhvert.

Anonymous poster hash: 87da9...c3f

Skrevet (endret)

Høres litt voldsomt ut og ikke i sammenheng med "forseelsen" i mine ører....

Endret av gresskar
Skrevet

Litt streng straff i mine øyne. Er det ikke ferie ennå da?

Skrevet

En konsekvens ja, men noe som samsvarer med handlingene. Tidligere innetid feks, eller vekke han tidlig slik at han forstår at det er viktig med nok søvn. 

Anonymous poster hash: 0d6a4...a6d
Skrevet

Ikke lov å leke ute?

Anonymous poster hash: 09f7d...945

Skrevet

Herregud er dette en spøk?

Nå som det er ferie legger jeg meg ofte tidligere enn 11-åringen. Så lenge hun er på rommet sitt så får hun ta seg ut. Jeg sier god natt, snakkes i morgen. Men nå sitter hun ikke til langst på natt da.. Hun er kveldstrøtt.

Anonymous poster hash: 49aaf...38f

Skrevet

Hvorfor ville han ikke legge seg?

Her hadde eneste konsekvens blitt å bil vekket i morgen klokka 07.00 og måttet tåle å være trøtt.

Anonymous poster hash: c47b3...006

Skrevet

Herlighet, hvordan har du tenkt å straffe han den dagen han virkelig gjør noe galt?

Å ikke få leke ute er en konsekvens jeg aldri ville brukt, skal han sitte inne i 4 dager uten å bruke kroppen og få frisk luft i det hele tatt? Unger skal være ute, og du skal være glad du har en 11-åring som vil være ute (i disse spillegale tider mener jeg, hvor ungdom sitter altfor mye rolig og inne).

Uten telefon i 4 dager for å nekte å legge seg høres også helt vannvittig ut, altfor strengt.

Jeg har en 11 og en 14 åring selv, og jeg prøver nå snu døgnet litt etter ferien. Det jeg gjør er da å vekke de om morgenen og få de til å stå opp, så blir de litt trøtte om kvelden. Hadde en av dem nektet å legge seg når jeg ba de gå til sengs i stad hadde jeg lukket døren og lagt meg selv, men sørget for at det eneste de hadde på rommet til å sysselsette seg med var en bok. Ingen skjermer eller internettilgang før i morgen (de får ikke sitte på skjerm hele natten, men vil de sitte våkne på rommet og stirre ut i luften eller lese en bok skal de da bare få gjøre det ;) )

Anonymous poster hash: 7d478...34f
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det var voldsom straff for en filleting. Skru av Internett, fjern skjermer - for i kveld. Vil 11-åringen sitte ved pulten sin og glo, lese, skrive, tegne, bygge Lego - you name it, så vær så god. Reveljen går kl 07 i morgen og da er det vær så god å stå opp. Da straffer 11-åringen bare seg selv. 😁

Skrevet

Det høres fullstendig spinnvilt ut. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg klart å straffe barna på en slik måte.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette er en straff, ikke en konsekvens. Konsekvensen av å ikke legge seg er å bli veldig trøtt.

Skrevet

Tusen takk for svar! Diskusjon med samboer som ikke er spesielt flink til dette med konsekvenser! Så jeg er enig med dere..;)

Før i uka fikk 5-åringen en ukes sykkelforbud fordi han ødela noe på sykkelen til søstera (fiksbart, men likevel...).

Anonymous poster hash: 81a17...71a

Skrevet

Tusen takk for svar! Diskusjon med samboer som ikke er spesielt flink til dette med konsekvenser! Så jeg er enig med dere.. ;)

Før i uka fikk 5-åringen en ukes sykkelforbud fordi han ødela noe på sykkelen til søstera (fiksbart, men likevel...).

Huff har samme problemet med mannen min med 4-åringen, bare at han overdriver enda verre. F.eks. ingen barne-tv, ipad, sykkel osv på både en og to uker om han ikke kommer umiddelbart om han skal legge seg eller vi skal noe sted.

Eller om vi er på lekeland og skal hjem: "Hvis du ikke kommer ned fra sklia og går og tar på deg skoene NÅ, så drar vi ALDRI på lekeland igjen. Det har jo forsåvidt sammenheng med "forbrytelsen" da, men både mannen og ungen vet jo at det ikke kommer til å bli gjennomført...

Anonymous poster hash: ee325...883

Skrevet

Tusen takk for svar! Diskusjon med samboer som ikke er spesielt flink til dette med konsekvenser! Så jeg er enig med dere.. ;)

Huff har samme problemet med mannen min med 4-åringen, bare at han overdriver enda verre. F.eks. ingen barne-tv, ipad, sykkel osv på både en og to uker om han ikke kommer umiddelbart om han skal legge seg eller vi skal noe sted.

Eller om vi er på lekeland og skal hjem: "Hvis du ikke kommer ned fra sklia og går og tar på deg skoene NÅ, så drar vi ALDRI på lekeland igjen. Det har jo forsåvidt sammenheng med "forbrytelsen" da, men både mannen og ungen vet jo at det ikke kommer til å bli gjennomført...

Her er det lørdagssnopen som alltid henger i en tynn tråd! "Nå spiser du opp middagen din ellers blir det ingen lørdagssnop!" (På en mandag...) Det blir jo alltid til at de får lørdagssnop uansett. Er uansett en uting å tvinge barna til å spise opp når de er mett.

Ordene alltid og aldri blir brukt litt for ofte her..

Skrevet

Lurer på hva du skal gi mannen til din jul?

....send han på foreldreveiledningskurs...dette er jo bare spinnvillt!!

Skrevet

Her er det lørdagssnopen som alltid henger i en tynn tråd! "Nå spiser du opp middagen din ellers blir det ingen lørdagssnop!" (På en mandag...) Det blir jo alltid til at de får lørdagssnop uansett. Er uansett en uting å tvinge barna til å spise opp når de er mett.

Ja det med maten har heldigvis mannen min skjønt, ettersom han har slitt med overvekt hele livet... Men lørdagsgodtet blir truet med her også rett som det er, selv om han vet veldig godt at han kommer til å gi det uansett. Han synes det er så grusomt å ikke gi ungen lørdagsgodt, så DET klarer han bare ikke å gjennomføre... Ungen er 4 år og vet ikke når det er lørdag engang. :P

Også dette med å ta vekk ting i en og to uker, også hører barnet fortsatt ikke, og da skal han liksom bli enda strengere og sier "OK, da blir det FEM uker!" Prøver å forklare ham at gutten aner ikke hvor lenge en uke er, men det er visst ikke så lett å forstå...

Skrevet

Lurer på hva du skal gi mannen til din jul?

....send han på foreldreveiledningskurs...dette er jo bare spinnvillt!!

Jepp...

Skrevet

2 uker?? Det er jo en evighet i livet til en 4-åring.

Bruk kjærlighet og forståelse! Ikke tvang og raseri!

Anonymous poster hash: f771c...4a4

Skrevet

2 uker?? Det er jo en evighet i livet til en 4-åring.

Bruk kjærlighet og forståelse! Ikke tvang og raseri!

Anonymous poster hash: f771c...4a4

Tror det er mannen hennes du må si det til...

Skrevet

Ja det med maten har heldigvis mannen min skjønt, ettersom han har slitt med overvekt hele livet... Men lørdagsgodtet blir truet med her også rett som det er, selv om han vet veldig godt at han kommer til å gi det uansett. Han synes det er så grusomt å ikke gi ungen lørdagsgodt, så DET klarer han bare ikke å gjennomføre... Ungen er 4 år og vet ikke når det er lørdag engang. :P

Også dette med å ta vekk ting i en og to uker, også hører barnet fortsatt ikke, og da skal han liksom bli enda strengere og sier "OK, da blir det FEM uker!" Prøver å forklare ham at gutten aner ikke hvor lenge en uke er, men det er visst ikke så lett å forstå...

Hadde det ikke gått sånn ut over ungene hadde hele greia blitt litt komisk...

Skrevet

Syns det kommer litt an på, jeg da..

Hvis dette er et igjentagende problem, at han stadig trasser og/eller ikke gjør som han får beskjed om så kan det faktisk være greit å bare sette ned foten tilslutt. Kanskje han da begynner å høre.

Men om dette var en engangshendelse så syns jeg det ble litt voldsomt.

Jeg har to gutter som har begynt å styre noe voldsomt når de legger seg. "Skal bare", krangler litt, slåss litt, hvisker og tisker.

De legger seg kl 20, og for hver gang det blir bråk når de skal legge seg så trekker jeg et kvarter av leggetiden dagen etter. En kveld måtte de legge seg kl 19, dagen før hadde jeg snakket til dem 4 ganger hvor jeg ga beskjed om at jeg trekker et kvarter. DA tok de hintet, og nå er det bare "vanlig" fjas (ingen krangling/slåssing) :P

Anonymous poster hash: 8bd8e...427

Skrevet

Syns det kommer litt an på, jeg da..

Hvis dette er et igjentagende problem, at han stadig trasser og/eller ikke gjør som han får beskjed om så kan det faktisk være greit å bare sette ned foten tilslutt. Kanskje han da begynner å høre.

Men om dette var en engangshendelse så syns jeg det ble litt voldsomt.

Jeg har to gutter som har begynt å styre noe voldsomt når de legger seg. "Skal bare", krangler litt, slåss litt, hvisker og tisker.

De legger seg kl 20, og for hver gang det blir bråk når de skal legge seg så trekker jeg et kvarter av leggetiden dagen etter. En kveld måtte de legge seg kl 19, dagen før hadde jeg snakket til dem 4 ganger hvor jeg ga beskjed om at jeg trekker et kvarter. DA tok de hintet, og nå er det bare "vanlig" fjas (ingen krangling/slåssing) :P

Anonymous poster hash: 8bd8e...427

Dette er en skikkelig godgutt som omtrent aldri motsier foreldrene sine! Han har begynt litt nå i det siste, ser at han sjekker hvor langt han kan tøye strikken, svarer oss litt småfrekt osv, men han er for det meste en veldig grei gutt! Han har nettopp fått en ny venn som han lekte mye ute med sist uke,han kom inn og fortalte alle planene sine for morgendagen. Så det virket som om far prøvde å skremme ham i seng ved å nekte ham å leke ute i morgen! Jeg syns det var direkte ondskapsfult, nle jeg sa til ham også... Heldigvis snudde situasjonen da jeg forklarte HVORFOR han måtte legge seg nå. Det er en ting far også glemmer! Han ber de gjøre noe og forklarer aldri hvorfor! Tror han prøver å oppdra en gjeng roboter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...