Gå til innhold

Inspirert av et annet innlegg : Sett deg inn i denne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du (Helene) er 7 år gammel, og på besøk hos din Morfar og hans kone Kristin. Der er også deres andre barnebarn. Kristins datter er der med sin datter Ida 7 år. Ida kaller de for Bestefar og Bestemor, mens du sier Bestefar/morfar/Besten e.l og Kristin.

Både Kristin og Bestefar behandler dere som sine barnebarn.

Tror du du ville tenkt over hvorfor Ida får kalle sin bestemors mann for Bestefar, mens du må kalle din bestefars kone for Kristin? Tror du det vil ha noen betydning for deg?

(Og du som nå svarer: Er du på noen som helst måte i/ kommer til å komme denne situasjonen, eller er du nøytral? )

Anonymous poster hash: 19f67...61e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke tenkt over. Jeg har fra jeg var liten vært vant til at barnebarna har forskjellig kallenavn på besteforeldrene uansett (bestemor/bestefar, mor/far, mormor/morfar, farfar/farmor, beste "sett inn fornavn" og besta "sett inn fornavn", mommo, moffa, babba osv), så dette ville bare blitt en variant av det.

Anonymous poster hash: e8631...904

Skrevet

Dette blir bare hypotetisk fra meg, men jeg ser for meg at det er flere faktorer som spiller inn mtp valg av navn til besteforeldre. Hva slags forhold Kristin har til mannen sine barn, hvor lenge de har vært sammen, HVORDAN de ble sammen (var far utro fx så sitter det kanskje lenger inne å få et nært forhold til (elskerinna/)stemora, hensyn til egen mor osv

Her er det delt. Jeg har 4 barn, 1+3

Nr1: foreldrene er bitre fiender (eller, mor hater far) etter utroskap som skjedde da ungene var i tenåra. Selv om det sikkert er 30 år siden så hater mora faren så dypt og intenst at det hadde blitt helvete på jord for oss alle om fars nye kone hadde fått et besteforeldrenavn. Vi snakker boikotting/sabotering av sammenkomster, drittslenging, tårer og trusler. Det var bare ikke verdt det. Så her er det farmor, bestefar og Kari. Da farmor til slutt fikk seg ny mann ble det farmor og Knut. Eldstemann har aldri tenkt noe over det da hennes søskenbarn også har samme navn på dem.

Nr2: Her har bf sine foreldre vært skilt siden han var 2 år, og ny stemor kom etterhvert inn i bildet. Hun var hjemmeværende mens hans far "bare" jobbet, så min eks var mye sammen med stemora. Hans foreldre hadde et godt samarbeid og det var en god tone mellom alle tre. Da vi fikk barn ble det naturlig å inkludere stemora hans. Mine 3 minste barn har da bestemor, og bestefar & Besta på farssiden..

Anonymous poster hash: 91038...d22

Skrevet

Men skal en Ikke sette barnet/barna i fokus? Er det ikke barnets/barnas beste en skal tenke på?

Jeg skjønner jo det at dersom du ikke har et ok forhold til din stemor/stefar, så ønsker du nok ikke at han/hun skal opptre som barnet/barnas besteforelder. MEN dersom du ønsker at ditt barn/dine barn skal bli behandlet av din stemor/stefar på lik linje som deres andre barnebarn, er det jo annerledes.

HI

Anonymous poster hash: 19f67...61e

Skrevet

Jeg kalte mormor og morfar for mormor og morfar. Kusina mi kalte den farmor og farfar. Min farfar sin kone het Elsa. Jeg kalte henne Elsa. Den andre kusinen min kalte henne farmor.

Har aldri tenkt over at det var merkelig. Sånn var det bare :)

Anonymous poster hash: d1617...217
Skrevet

Jeg kalte mormor og morfar for mormor og morfar. Kusina mi kalte den farmor og farfar. Min farfar sin kone het Elsa. Jeg kalte henne Elsa. Den andre kusinen min kalte henne farmor.

Har aldri tenkt over at det var merkelig. Sånn var det bare :)

ps. i vår familie blir alle behandlet likt uavhengig av tittler og familiebånd

Skrevet

Bestevenninna mi har alltid kalt besteforeldrene med navn. Det er hennes biologiske farmor og farfar. Det har ingenting med relasjonen å gjøre, det bare er sånn. Ser ikke problemet i eksempelet til hi. Er det det er det fordi voksnes overanalysering smitter over på barnet. Jeg er helt nøytral. Ingen steforeldre eller stebesteforeldre i mils omkrets her.

Anonymous poster hash: 2735a...b57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...