Gå til innhold

Tilvening i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille begynner på barnehagen på onsdag. Har hørt at man kan ringe bhg og spørre om man kan være der en time eller to med foreldre noen dager før, for å lette tilveningen. Hva synes dere, er det dumt å spørre?

Anonymous poster hash: ca069...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo litt sent nå... Om du ringer nå, bet du jo egentlig om å ta innkjøringen før og det bør du ha en god grunn for.

Anonymous poster hash: e21b3...01a

Skrevet

Klart dere må ta det gradvis. Hos oss er det sånn at dag 1 er man der ett par timer med barnet, dag 2 er man der litt, tar seg en liten tur ut og kommer igjen, dag 3 er en vanlig dag, men gjerne litt kortere om man kan.

Så kan det være veldig lurt at man snakker med de andre barna og leker litt med dem også på dag 1. Da viser man at de er kompiser hele hurven. 😉 Ser ofte at de små gjerne "sitter fast" på fanget til mamma/pappa og fort får litt følelse av at de andre barna, personale og lokalene er litt skumle. 😄😄

Skrevet

Klart da e ikkje dumt! Ring og spør.

Skrevet

Aaahh, nå skjønte jeg greia.

Tenker at tilvenning for dere er onsdag og torsdag. Nei, ingen vits i å komme litt dagene før det. Da får bare barnet to tilvenninger da, tenker jeg. Først venner barnet seg til at i barnehagen har jeg med mamma eller pappa og så en ny tilvenning uten mamma og pappa.

Og så blir det fort litt kluss for personalet og de andre barna om alle skal bruke en uke på tilvenning.

De nye barna skal jo bli kjent med de som jobber der, ikke en haug med foreldre. 😄😄

Skrevet

Ville tatt meg en tur i dag så barnet blir vant med uteområdet, og ringt i mrg for å spørre om å komme en tur i mrg om de har tid :)

Anonymous poster hash: c8403...138
Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du mener... Første dag ER jo å være der noen timer med foreldrene. Skal du spørre om å få begynne en dag tidligere da? Ville ikke gjort det. Man får en startdato og det må man forholde seg til, dersom det ikke er noe veldig spesielt.

Skrevet

Ingen begynner PÅ barnehagen. Man begynner i barnehagen.

Anonymous poster hash: ef241...31f

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke du skal. Har også en som skal starte nå, og tilvenning til barnehage går over de tre første dagene. Dere har rett på fri med lønn pga dette. Vi har fått veldig god info fra barnehagen om hva de forventer av oss foreldre i løpet av disse dagene, der det skjer en gradvis tilvenning. Har fex fått beskjed om at en av oss blir hos ham hele første dagen, at vi tar bleieskift ol.

Dere har sikkert også fått slik informasjon.

Skrevet

Ikkje alle har rett på fri me lønn.. Men mange får.

Trur ikkje da skade om di e der og kikke i dagane før heller. Ingenting som tilseier at tilvenninga bare kan skje di tre første dagane.

Skrevet

Vi brukte utplassen i barnehagen som lekeplass innimellom i sommerferien før min startet i bhg. Det var det en annen familie som gjorde også, og vips hadde gutten min en ynligsleke i barnehagen ("bilen" ute) og en liten kompis han iallefall hadde sett litt før. Ellers får man vel forholde seg til startdatoen man har fått fra barnehagen. De har innkjøring på nye barn hele tiden i august, så de har sikkert beregnet antall barn og primærkontakt og slikt. 

Skrevet

Trur ikkje da skade om di e der og kikke i dagane før heller. Ingenting som tilseier at tilvenninga bare kan skje di tre første dagane.

Fordi det kanskje ikke bare er dette ene barnet i verden? Det er tilvenning på andre barn i starten av uka hvis du har fått plass fra onsdag. Da er det ikke veldig bra for de andre som kanskje er der alene uten mamma første gang om det skal være ekstra voksne der og fly rundt.

Er det på storbarnsavdeling er det også tilvenning for de som kommer fra småbarn og skal bli trygge. Mange foreldre som kun ser sitt barn.

Men å leke ute i barnehagen i dag var et godt forslag 👍

Anonymous poster hash: 6572e...e44

Skrevet

Ja, jeg mente jo å leke ute i barnehagen etter stengetid ;-) Ellers blir det kaotisk. Eller i den feriestengte tiden, men den er vel over nå.

Skrevet

Fordi det kanskje ikke bare er dette ene barnet i verden? Det er tilvenning på andre barn i starten av uka hvis du har fått plass fra onsdag. Da er det ikke veldig bra for de andre som kanskje er der alene uten mamma første gang om det skal være ekstra voksne der og fly rundt.

Er det på storbarnsavdeling er det også tilvenning for de som kommer fra småbarn og skal bli trygge. Mange foreldre som kun ser sitt barn.

Men å leke ute i barnehagen i dag var et godt forslag Anonymous poster hash: 6572e...e44

Nei. Godt e no da at da finnes fleire ungar her..

Hadde ikkje vore problem i barnehagen min ska starta i iallefall. E bare 2 som starte i august. Resten komme seinare. Får ikkje oppmerksomheten hos bhg personell kanskje. Men desse 1åringane like no ofta å kikka på folk før di tilnærme seg. Bare da me å kikka på leikene som e der. Høyra på lydvolumet..

Men som du seie. Viss da e nåken som starte på mandag og e aleina for første gong på onsdag..så komme jo trådstartar sitt barn med sine foreldre for første gong den dagen.. Dessuten så "flyr" da voksne og barn rundt øve alt. Om da e foreldre eller personell e likegyldig for småttisane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...