Gå til innhold

Ang disse nymotens og spesielle navna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal få ei ny jente i klassen, hun har vært på besøk her hos oss noen ganger nå.

Hun har et meget spesielt navn, hvor uttalelsen ikke henger helt på grep med hvordan det skrives.

Det har tatt litt tid før jeg lærte meg det navnet. Jeg uttaler det slik det staves, og jenta må rette på meg... stakkars.

Jeg ber om unnskyldning hver gang da. Hun sier med en oppgitt tone at hun er vandt til det...

Huff, hun har maaange år med rettelse..

Anonymous poster hash: cd7ac...fe6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært litt gøy å få vite navnet da..

Skrevet

Ikke den skarpeste kniven i skuffen du, som ikke klarer å lære deg et annerledes navn?

Anonymous poster hash: bc7d3...0a0

Skrevet

Er litt enig med deg jeg. Slitsomt for barnet med et navn det må stave tusenvis av ganger gjennom hele livet. Snakker av erfaring.

Anonymous poster hash: 059a1...13c

Skrevet

Navnet skriver jeg da ikke her. Tror ikke det er mange som heter det, og ihvertfall ikke mange som staver det slik denne jenta gjør det.

Mulig jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen... men klarer meg fint jeg altså ;-)

Poenget var vel helst at det ikke alltid er like enkelt for disse barna som skal bære de utrolig tungvinte navnene.

Greit å tenke litt fremover når man velger navn til barna sine, det er tross alt de som skal leve med det.

Anonymous poster hash: cd7ac...fe6

Skrevet

Vel, jeg har et relativt vanlig navn men må likevel stave det rett som det er. Litt irriterende av og til ja, men ikke verdens undergang akkurat. Synes det kan være fint med litt spesielle navn :) Kjedelig når alle heter Emma og Sofie (ca halvparten av jentene i barnehagen inkluderer et av disse).

Anonymous poster hash: 352dd...025

Skrevet

Altså... Hvor tøft er det egentlig for noen å stave/fortelle uttalelsen av navnet sitt? Det er veldig vanlig og ikke noe du trenger å bekymre deg for..

Min venninne på barneskolen het Quynh (utenlandsk). Hun måtte både stave og uuttalte navnet sitt hele tiden. Kan ikke huske at noen stusset på det....

Anonymous poster hash: f64b1...efd

Skrevet

Næsj, er ikke noe stress å stave og forklare navnet sitt. Det som er stress er når enkelte IKKE klarer å få inn i nøtta si hva jeg heter, etter at jeg har forklart det gang på gang!

Anonymous poster hash: ce5bf...68c

Skrevet

Den eldste sønnen min har et navn som er litt i vinden for tiden. Men selv om det er blitt en vanlig navn så må vi/han alltid stave det.

Det skrives nemlig på 4 måter; Philip/Phillip, Filip/Fillip ;)

Anonymous poster hash: 31eca...1de

Skrevet

Jeg heter Ingrid. Må stave og rette på uttalen jeg og.

Anonymous poster hash: 05417...ba4

Skrevet

Som regel holder det jo å høre diktig uttale en gang, så det er nok ikke så ofte hun må gjenta det til samme person flere ganger.

Min venninne heter Kathrine og må stadig opplyse om at det skrives med k og h, tviler på at det er et stort problem for henne.

Anonymous poster hash: 72602...c6b

Skrevet

Jeg tok mannens navn da vi giftet oss, et navnet som alltid må staves, og likevel blir det som regel feil... Derfor har ungene enkle navn som ikke kan misforstås. Jeg ville aldri valgt et navn med vanskelig/unormalt stavemåte som fornavn. Etternavn blir noe annet føler jeg.

Anonymous poster hash: 4f2bb...583

Skrevet

Jeg heter Siv. Med enkel v. Det må jeg ofte presisere.

Men ser egentlig poenget ditt.

Anonymous poster hash: d032b...0cf

Skrevet

Jeg må også stave navnet mitt hele tiden. Heter Elena altså, og navnet blir hele tiden skrevet feil, enten med e til slutt, eller med h foran, eller begge deler. Og sier jeg at jeg heter "Elena" uten h, så ler de av at det er jo ikke noe "h" i "Elena". Utrolig slitsomt, og vurderer faktisk å slenge en "h" foran og bytte navn offentlig.

Anonymous poster hash: 1bc3d...7fb
Skrevet

Mannen min heter Thomas og må hele tiden presisere at det er med Th. I tillegg har vi et etternavn som må staves når andre skal skrive det, samt at veldig mange uttaler det feil. Det er ikke bare de med nymotens navn som må gjøre dette. Altså, ikke noe særlig argument dette med staving og uttale dersom man skal argumentere mot sånne navn synes nå jeg da. La folk kalle barna sine det de vil 😊😉😊

Anonymous poster hash: 991ae...ff2

Skrevet

Det virker som om en del mennesker er misunnelige på de som har klart å gi barna sine unike navn og dermed må finne på "vanskeligheter" for å rakke ned på disse.  

I det multikulturelle samfunnet vi lever i finnes der jo utrolig mange ulike og spesielle navn som er vanskelige å uttale og huske på.

Jeg synes dessuten at mange spesielle og sjeldne navn er svært enkle å skrive og si, i motsetning til alle de ulike variantene som mange ganske like navn kommer i. Dattera mi har et navn som hun er alene om i Norge, men det er veldig enkelt å si og skrive. 

Det finnes også mange med "vanlige" navn som stadig blir kalt feil ting, eller må stave navnet sitt. Et enkelt eksempel: Kristina, Christina, Kristine, Kristin, Kristi, Kristy. På arbeidsplassen min har vi hatt alle disse variantene og det er lett å glemme seg å si feil. 

Anonymous poster hash: b4924...8a5
Skrevet

Litt som mannen min. Han heter Nikolay men det uttales Rolf-Inge.

Anonymous poster hash: f47c3...1b1

Skrevet

Det virker som om en del mennesker er misunnelige på de som har klart å gi barna sine unike navn og dermed må finne på "vanskeligheter" for å rakke ned på disse.  

I det multikulturelle samfunnet vi lever i finnes der jo utrolig mange ulike og spesielle navn som er vanskelige å uttale og huske på.

Jeg synes dessuten at mange spesielle og sjeldne navn er svært enkle å skrive og si, i motsetning til alle de ulike variantene som mange ganske like navn kommer i. Dattera mi har et navn som hun er alene om i Norge, men det er veldig enkelt å si og skrive. 

Det finnes også mange med "vanlige" navn som stadig blir kalt feil ting, eller må stave navnet sitt. Et enkelt eksempel: Kristina, Christina, Kristine, Kristin, Kristi, Kristy. På arbeidsplassen min har vi hatt alle disse variantene og det er lett å glemme seg å si feil. 

Ikke misunnelig, men enkelte nymotens navn er ikke lenger noe spesielle, som Chrisander, Leander, Nathaniel, Mian, Emilian. Og så er det enkelte navn som høres ut som feil, som Elea og Adea, høres ut som Helena og Andrea som er uttalt feil/skrevet feil.

Skrevet

De navnene du her nevner er jo ikke så spesielle, de nærmer seg vel snart navnetoppen.

Jeg mener at folk må få kalle barna sine det de ønsker. Fritt frem. 

De som rakker ned på andres navnevalg ved å si at de er vanskelige å uttale, vanskelige å huske, lett for barna å bli ertet, er bare misunnelige og uten evne til å være kreative. 

Skrevet

Jeg synes folk skal få kalle barna sine det de vil, og synes det er flott at så mange mener det samme. Det værste jeg vet er når enkelte rakker ned på hva folk har kalt barna sine! Det sier litt om hvem de er og hva de står for. "Slike" har jeg ingenting til overs for.

Anonymous poster hash: 6ee4a...181
Skrevet

Ja stakkars deg, buhuuu

Skrevet

Ja stakkars deg, buhuuu

Hæh? Hvem snakker du til?

Anonymous poster hash: 72602...c6b

Skrevet

Men hvorfor klarer du ikke si det riktig?

Greit å si feil en gang men du har jo blitt fortalt hvordan det uttales.

Som i en annen tråd. Madeleine.

Jeg vil uttale det Madelén men om vedkommende sier det er Maddelæin så sier jeg da det etter å ha blitt fortalt det.

Anonymous poster hash: e53fc...e92

Skrevet

Greit nok med vanskelige navn men det teiteste er når foreldrene selv har stavet navnet feil, dvs de uttaler navnet slik vi er vant til å høre det men har valgt en stavemåte som ikke henger på greip. Eks Charina, Joacim eller Jannice (som de uttaler Jannike).

Anonymous poster hash: a04a0...7b6

Skrevet

Jeg vet hvordan det er når ingen klarte å si eller stave navnet mitt, heter Jacqueline med C. har blitt kalt jaskueline, shakulin, tsjakelin og jakkelin... enkelte har skrevet navnet som jeg har nevnt også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...