Gå til innhold

Dere som er god på hverdags økonomi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble alene for litt siden og trenger gode råd ang økonomi og planlegging.

Jeg spiser helst kylling og fisk med masse grønnsaker, ris eller pasta og bruker alt for mye penger på frukt. Luksusproblem men er ikke typen som spiser hurtigmat, fiskepinner osv. Fiskekaker med høyt innhold av fisk koster gjerne rundt 70-85 kr for seks stykker...

Da går det heller i omelett med diverse rester av grønnsaker og bønner.

Jeg har datteren min annenhver uke. Hun er vanskelig i matveien men går mye vanilje yoghurt med havregryn, havregrøt osv til frokost og kvelds men lite middag.

Har utbetalt ca 27 000 i mnd, av dette går det ca 20 000 i husleie og faste utgifter.

Er blakk etter ca tre uker...

Mitt spørsmål til dere "hjemme økonomer" er: Hvor mye penger bør jeg klare meg på til mat i uka når jeg er alene og ukene hvor vi er en voksen og et barn?

Hvor mye bør jeg klare å sette av til utgifter som tv-lisens, bensin (helt avhengig av bilen for å få ting til å gå opp), årsavgift osv?

Ikke heng meg, jeg gjør så godt jeg kan :)

Anonymous poster hash: 5765a...b89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler du husleie 20000 I måneden? I såfall bytt leilighet!! Eller hus!!?? Mitt beste råd!

Anonymous poster hash: 9aaa0...b97

Skrevet

Betaler du husleie 20000 I måneden? I såfall bytt leilighet!! Eller hus!!?? Mitt beste råd!

Kan du ikke lese? 20000 til husleie og faste utgifter står det

Anonymous poster hash: 1c7fb...350

Skrevet

Ser nå at det var med faste utgifter. Hvor mye er husleia på? Synes du har store boutgifter til kun å ha en inntekt!

Skrevet

Godt tips: samle alle faste regninger (strøm, årsavgift, nrk-lisens, telefon osv), del beløpet sånn at du får pr mnd og så setter du av litt over den summen på en egen regningskonto. Husk å ta med litt til vedlikehold på bil også. Bensin må du gjøre på ca samme måte - gå igjennom kontoutskrift og se ca hvor mye du bruker i mnd. Vi har statoilkort for å gjøre det litt mer forutsigbart (oc bittelitt billigere).

Følg med på tilbud på mat (gubben har en app på telefonen som samler tilbudsaviser fra en hel del kjeder, kjempekjekk. Mattilbud heter den), og kjøp inn og frys ned. Vi sparer en hel del på matbudsjettet på den måten (dukker gjerne opp halv pris på kjøttdeig, ost og andre ting, da er det lurt å kjøpe noen kg og fryse ned).

Vet ikke hvor mye en voksen og "et halvt barn" bør ligge på i mnd, men det bør vel ikke bli veldig mange tusen.

Skrevet

Vær på utkikk etter mat på tilbud, halv pris pga dato.

Jeg tenker at du bør fint kunne klare deg på 500 - 700 kr i uka til mat når du er alene.

Skrevet

Takk for råd :) Jeg betaler 10 000 pr mnd i leie.

I byen jeg bor er det nesten umulig å komme under den summen for to soverom. 

Jeg er heldig som bor så "billig". Vet at denne byen er en av de dyreste å bo i i landet... 

En hybel ligger gjerne på 6-7 tusen. Helt sykt...

Ikke kan jeg flytte da jeg har datteren min 50%. Ellers hadde jeg gjort det.

Mange gode råd her. Tusen takk.

HI

Skrevet

Jeg ville tenkt at 3500 var et romslig dagligvarebudsjett for en voksen og et deltidsbarn.

Anonymous poster hash: 1ad79...984
Skrevet

Se over Internett og tlf abb og levrandørere om du kan spare noe der. Kjøp klær på tilbud, barnetøy til neste sommer er ofte salg nå. Samme med dresser på våren. Fryse er lurt, kjøp frukt og grønt på invandrer butikker. Fyll bensin da det er billig.

Anonymous poster hash: f5387...c6b

Skrevet

Jo en ting jeg glemte, barbebursdager glemmer altid jeg. Kjøp inn litt som du vet de liker så slipper du ut ned 3 eller 4 gaver som barnet skal i. Følg med på tilbud og bruk BR kort og samle bonus der.

Anonymous poster hash: f5387...c6b

Skrevet

HI her :)

En liten begynnelse/kladd:

Husleie/faste utgifter 19 000 kr

Trekk til annen konto til det som kommer i løpet av et år/buffer 2000 (er det mye pr mnd?) Tenker også på julegaver selv om det er halv skatt i desember)

Spare VPS 500 kr til ferie/kino/bursdager/fritid (for å ikke ha lett tilgang til pengene. Tar ei ukes tid å overføre)  

Mat/husholdning 4000 inkludert bensin (MAX 500 kr) 

Er det noe jeg har glemt? Har ikke bhg eller SFO.

Er da kommet til 25 500. Altså godt innenfor budsjettet.

Har dessverre et kredittkort jeg betaler 2000 på pr mnd. Det ekstra jeg event. sitter igjen med burde gå dit.

Jeg har allerede to jobber. En fulltid og den andre minimum tjue timer pr mnd så jeg ligger ikke på latsiden :)

Unnskyld eventuelle skrivefeil og dårlige formuleringer.

Skrevet

Takk for råd :) Jeg betaler 10 000 pr mnd i leie.

I byen jeg bor er det nesten umulig å komme under den summen for to soverom.

Jeg er heldig som bor så "billig". Vet at denne byen er en av de dyreste å bo i i landet...

En hybel ligger gjerne på 6-7 tusen. Helt sykt...

Ikke kan jeg flytte da jeg har datteren min 50%. Ellers hadde jeg gjort det.

Mange gode råd her. Tusen takk.

HI

Du har ikke mulighet til å kjøpe? Du kan betjene et ok lån for 10.000 i måneden. Og så er jo det positivt for skatten å eie.

Du sparer jo ikke noe penger på det, men det føles mer ok å betale penger for noe man eier enn til noen andre.

Hvis du bor i stavanger (sånn basert på leieprisen), så kan du trøste deg med at det er leietakers og kjøpers marked om svært kort tid. 😊

Anonymous poster hash: b41b8...d1d

Skrevet

Hva er disse resterende 10 000 du har i faste itgifter. Det var mye!

Anonymous poster hash: 53c8b...0f6

Skrevet

HI her :)

En liten begynnelse/kladd:

Husleie/faste utgifter 19 000 kr

Trekk til annen konto til det som kommer i løpet av et år/buffer 2000 (er det mye pr mnd?) Tenker også på julegaver selv om det er halv skatt i desember)

Spare VPS 500 kr til ferie/kino/bursdager/fritid (for å ikke ha lett tilgang til pengene. Tar ei ukes tid å overføre)  

Mat/husholdning 4000 inkludert bensin (MAX 500 kr) 

Er det noe jeg har glemt? Har ikke bhg eller SFO.

Er da kommet til 25 500. Altså godt innenfor budsjettet.

Har dessverre et kredittkort jeg betaler 2000 på pr mnd. Det ekstra jeg event. sitter igjen med burde gå dit.

Jeg har allerede to jobber. En fulltid og den andre minimum tjue timer pr mnd så jeg ligger ikke på latsiden :)

Unnskyld eventuelle skrivefeil og dårlige formuleringer.

Er det reelt med max 500 i bensin tror du? Synes det høres lite ut, Men det kommer jo an på hvor mye du kjører og hvor billig i drift bilen er

Skrevet

Lurer også på hva de resterende 10 000 i faste utgifter er. Enig i at det er mye. Her må noe kunne kuttes?

Anonymous poster hash: a0f14...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...