Gå til innhold

Butikkansatte som tror du ikke har råd til å handle der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her opplevd det?

Jeg opplevde det anslå nylig. Var i en helt vanlig interiørbutikk som hadde salg på utemøbler. Jeg sto og kikket på en sittegruppe som var satt ned fra ca 12000 til 6000. Utstillingsmodellen var til salgs for litt under 3000 kr, men den prisen var det satt et stort kryss over, altså solgt. Så kommer en ansatt bort og spør om jeg har sett og forstått prisingen. Jeg svarer selvsagt ja, jeg måtte vært ganske tilbakestående for å ikke forstå det. Da fortsetter han å forklare at utstillingsmodellen er solgt blablabla. Ikke noe om møblenes kvaliteter eller egenskaper. Ikke noe om hvorfor den gruppen er et godt kjøp. Bare om at utstillingsmodellen er solgt. Så gikk han! Skulle virkelig ønske jeg hadde klart å komme på noe å si. Dagen før hadde jeg mottatt den nye stressless-sofaen til 30 000 kr og han trodde jeg ikke kunne betale 6000 kr for en sittegruppe på salg. Fy fader, den holdningen provoserte veldig. Jeg gikk selvsagt kledd litt slaskete, men likevel. Klærne var rene, bare litt type baggy bukser og en skjorte.

Flere som har opplevd det?

Anonymous poster hash: 238e7...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du overtolker! Siden det er salg regnet han sikkert med at alle var mest opptatt av pris.

Jeg kjøper MYE dyrt og er mye i dyre butikker. Kommer kledd i all slags rare klær og har aldri opplevd at jeg blir dømt ut fra det. Men det hender ofte at de ansatte ikke forstår mine behov og ønsker, men det skyldes helt andre ting.

Anonymous poster hash: 64ca0...450

Skrevet

Ehhhh......??

Kanskje han bare faktisk ville forsikre seg om at det den modellen du kikket på var solgt??

Anonymous poster hash: d15a5...57e

Skrevet

Mannen min går alltid i joggebukse og genser/ t-skjorte. Kom inn på bilbutikken og selgeren som kom bort var skikkelig hoven og sa: dette er nybilsavdelingen, kom så skal jeg vise deg våre bruktbiler. Mannen min svarte at han skal ikke ha noen bruktbil! Da ble selgeren blid med en gang og skulle vise han rundt m.m. På de nye bilene. Mannen min sa nei takk og gikk til en annen forhandler av samme merke. Sendte klage på selgeren i ettertid.

Anonymous poster hash: eda31...d5e

Skrevet

Ehhhh......??

Kanskje han bare faktisk ville forsikre seg om at det den modellen du kikket på var solgt??

Anonymous poster hash: d15a5...57e

Akkurat den jeg kikket på var solgt ja. Men de hadde jo akkurat samme på lager, men da var det ikke utstillingsmodell og ergo den dyreste av de to prisene.

Skrevet

Han trudde sikkert at du ville ha den billigste, hvem vil ikke ha den billigste? Trenger ikke bety at han ikke trodde at du ikke hadde rå til en dyrere.

Anonymous poster hash: 6cab1...de4

Skrevet

Man selger jo ikke ut utstillingsmodellen, dersom man skal fortsette med varen. Det er jo du som er rar som ikke skjønner dette, og i tillegg ikke forteller ham at du faktisk står der og tror at det er flere varer tilgjengelig.... Hva skjer med deg a? Mindreverdighetskomplekser?

Anonymous poster hash: 7d636...809

Skrevet

Jeg har opplevd det ja. Man merker det med en gang på betjeningen som bare overser deg. En gang skulle jeg handle padleutstyr til mannen min i bursdagsgave. Jeg ser ganske ung ut, så kanskje de trodde at jeg ikke hadde råd. Mens de hjalp andre i butikken som t.o.m kom etter meg, så ble jeg oversett. Til slutt gikk jeg bare.

I din situasjon så tror jeg rett og slett ikke han mente det slik, men tenkte kanskje at det var greit for deg å ikke bruke tid på å vurdere noe de ikke hadde mer?

Anonymous poster hash: 97857...755

Skrevet

De hadde varen inne! Les hva jeg skriver da! De hadde varen på lager. Utstillingsmodellen var solgt, men fikk ikke bli hentet før etter alle modeller på lager også var solgt. Jeg sto selvsagt ikke og vurderte en vare de ikke hadde lenger. Dette fortalte han meg forøvrig også ;-)

Skrevet

Ja. Jeg var ferdig utdannet tannlege da jeg var 24 år, og har alltid sett ung ut for alderen, så kunne lett gått for å være under 18 (ble mye fremvisning av legitimasjon). Tjente bra, og hadde akkurat kjøpt leilighet. Dro innom tannum i Oslo for å kjøpe solskjerming. Ble behandlet helt råttent av en overlegen og snerpete ekspeditrise, selv om jeg bare var høflig og imøtekommende selv. Hun ville ikke en gang svare på spørsmålene mine, bare avviste raskt med at varene jeg så på nok ikke var noe for oss. Endte med at vi handlet fra en butikk i Stockholm som førte det samme merket :)

Anonymous poster hash: f2081...66a

Skrevet

Man selger jo ikke ut utstillingsmodellen, dersom man skal fortsette med varen. Det er jo du som er rar som ikke skjønner dette, og i tillegg ikke forteller ham at du faktisk står der og tror at det er flere varer tilgjengelig.... Hva skjer med deg a? Mindreverdighetskomplekser?

Anonymous poster hash: 7d636...809

Utstillingen var solgt, til en meget lav pris, som det var kryss over. Hva synes du er vanskelig å forstå? Selgeren trodde ikke Hi ville ha råd til å betale 6000.

Går det ikke an å lese hi skikkelig?

Anonymous poster hash: 4ea95...54f

Skrevet

Du overtolker og fremstår usikker på deg selv. Innlegget virker meningsløst, men var kanskje mest for å få fortalt prisen på sofaen din?

Anonymous poster hash: 8056e...e63
Skrevet

Du overtolker ja. Var nok ikke det som var tilfellet her. Virker mer som du heller skulle ønske det tror jeg...

Anonymous poster hash: 1e550...13b

Skrevet

Det er enkelte butikker som tiltrekker seg folk med lavere inntekt enn andre. Og når det er halv pris på noe vil mange tiltrekkes pga prisen, og da sier det seg selv at dette mest sannsynlig er folk som ikke har lyst til å bruke allverdens penger på sofa.

Hvorfor bryr du seg så mye om hva han mener om hvor mye penger du har? Da tror jeg nok du bryr deg mer om andre folks inntekt enn det han gjør.

Tror også du overtolker.

Skrevet (endret)

Tja, det er vanskelig å vite helt hva selgeren mente her.  Mulig trodde han at du ikke hadde råd, eller så har det vært mange innom som ikke har forstått prisinga og blitt sure når de kommer til kassen og får beskjed om at møblene koster 6000,- og ikke 3000,- Generelt bør man være forsiktig med å dømme folk etter personlige tolkninger.   Det gjelder både kunder og selgere.

Når det er sagt, så har jeg opplevd å blitt totalt oversett i en butikk som jeg mer eller mindre tilfeldig stakk innom mens jeg egentlig var ute og gikk tur, uten makeup, hår som skulle vaskes etter turen og temmelig enkelt kledd, jeg fikk snaut nok svar på det jeg spurte om.  Mens samme person behandlet meg som en dronning noen dager senere da jeg dukket opp nysminket, pen på håret, høye heler og veldig ordentlig kledd.  Og det er vel ikke den eneste gangen sånne ting har skjedd, men akkurat da var det veldig påfallende.

Endret av Yellow Brick Road
Gjest Antarctica
Skrevet

Opplever det jevnlig. Syns ikke det er noe rart!

Jeg bruker veldig sjelden penger og driver ikke med shopping (i betydningen impulskjøp for kjøpingens skyld), og er dermed ingen aktiv kunde (kommer inn, blir stående, går ikke rundt og maser, lar de ansatte selv ta initiativ til å gjøre jobben sin). Går heller ikke i dyre klær/sko, framstår ikke som veldig interessert i å bruke penger. Men nettopp derfor bruker jeg jo dobbelt så mye når jeg først går inn i en butikk, da er det jo endelig kommet en anledning for meg til å skifte ut noe stort. Men det tror ikke betjeningen, de tror jeg kommer inn fordi det regner ute

Særlig skjer det når jeg kjøper elektronikk. Damer "skal" ikke ha greie på f eks lyd. De blir dermed automatisk geleidet til enkle, små enheter i veskestørrelse. Damer som ser ut som jeg (folk i klær fra bruktbutikken som ikke ber om unnskyldning for at de er til stede) blir heller ikke ansett for å ha penger, så de blir geleida til tilbudshylla. Må alltid forklare at nei, billigplirr er ikke noe for meg, jeg driver ikke med kjøp-og-kast-produkter.

Og ansatte i butikkene er ofte enten dårlig opplært eller blir dreid mot å selge store kvanta av visse varer heller enn å bruke lang tid på å selge kvalitetsvarer. Kalkylene er mindre på de dyre tingene, antar jeg?

Skrevet

Det er altfor vanlig at butikkansatte dømmer ut fra utseendet/påkledning om folk kjøper dyrt eller ikke.

En kompis av meg har alltid vært veldig bevisst dette. Han har en jobb hvor han alltid går i dress på jobb, høy lederstilling, tjener veldig bra. På fritiden er han veldig uformelt kledd. Han dro rett fra jobb for å kjøpe seg jeans og uformelle gensere/skjorter, fikk topp service i butikken (som er en dyr butikk). Et par dager etterpå hadde han på seg ene buksen han hadde kjøpt i butikken og en annen genser, litt slitte sko. Han gikk tilbake til samme butikk for å kjøpe flere plagg som han hadde tenkt i ettertid at han likevel ønsket. Denne gangen fikk han av samme butikkansatt ingen service, han ble tvert imot fortalt at det ikke var salg nå, så han fikk heller komme tilbake når salget startet.

Min kompis gikk uten å kjøpe noe, gikk neste dag tilbake i jobbantrekk (pen dress), samme butikkansatt skulle plutselig yte såååå god service. Kompisen min ba da om å få snakke med sjefen, fortalte hva som hadde skjedd og opplyste sjefen at han hadde handlet for siste gang der - og opplyste hvor mye han hadde kjøpt for et par-tre dager før og hvor mye han hadde tenkt å kjøpe for den dagen, men at han heller ville finne en annen butikk hvor de ansatte har mindre fordommer. Han har aldri handlet der igjen ;)

Jeg har mange ganger opplevd lignende ting, så det er egentlig ganske vanlig. De ganger jeg opplever det når jeg er kledd enklere, da går jeg sjelden tilbake dit. Gidder ikke når holdningen er slik. De som yter god service selv om man er enklere kledd og ser litt mer sliten ut, de får meg som fast kunde, også når jeg er velkledd og pyntet ;)

Når det gjelder His opplevelse... det er lett for oss å henge oss opp i detaljene i det hun skriver, og ut fra det så er det ikke opplagt hva denne selgeren mente og hadde av holdninger. Det som er vanskelig å formidle gjennom tekst er selgerens holdning, blikk, tonefall.... ting som for Hi tydelig viste at selgeren trodde at hun ikke kom til å kjøpe noe fordi det var for dyrt for henne. Uansett hvordan man tolker His innlegg så bør man kunne enes i at selgeren gjorde en dårlig jobb når han ikke en gang spurte Hi om hun var interessert i de møblene, eller om det var noe annet hun var på utkikk etter.

Altfor mange dårlige selgere rundt omkring. Men heldigvis mange gode og hyggelige også :)

Anonymous poster hash: c095e...aa2
Skrevet

Har opplevd det noen ganger ja. Jeg har lett for å få eksem i ansiktet, og bruker derfor nesten aldri sminke. Har eksem i hele hodebunnen, så kan ikke vaske det så ofte. Blir derfor ofte håret i hestehale. Og jeg finner veldig sjelden klær jeg liker, derfor går jeg vel ganske kjedelig kledd og. Men derfor går jeg inn i alle type klesbutikker, både de billige og de dyre. Skulle jeg finne en bluse jeg liker, så kjøper jeg den om den koster 1000 kr, eller 200 kr. Da jeg så sjelden finner det. Men i butikkene med litt dyrere klær, så ser de stort sett bare stygt på meg. Og overser meg.

Men i sommer ble jeg positivt overasket. Gikk inn i en sånn butikk, og hun ene i butikken var så koselig og hjelpsom. Hun fikk meg til å prøve noen kjoler jeg ellers aldri ville ha prøvd. Og jeg så faktisk fantastisk ut i de. Og kjøpte da en lang og kort kjole. Jeg var kjempeglad for hjelpen, og hun fikk et salg.

Anonymous poster hash: 9b02c...e41
Skrevet

Stressless-sofa.....?

Ja, det stemmer bok det. Finnes det altså. Google it!

Anonymous poster hash: 5bf41...ace

Skrevet

Han var sikkert bare lei av feiltolkning av priser og at alle vil ha utstillingen.

Tro meg det skjer OFTE i butikk, selv med utrolige enkle og klare priser... Og når det står at utstillingen er solgt, tolker mange det som at de fortsatt kan kjøpe den....

Anonymous poster hash: 3b41e...16e
Skrevet

Ei veninne av meg fann ut at ho skulle gjere nokre ærend på handlesenteret, medan ho var på veg heim frå barnehagejobben i regnjakke og joggebukse.  Der oppdaga ho ganske raskt at ho hadde følge av ein vektar på passe avstand.  Det var skikkeleg ekkelt, og det blei ikkje handling den dagen. 

Då eg var ung og nyutdanna ville eg bruke ei av dei første lønningane mine til å kjøpe eit godt speilreflekskamera, som eg hadde ynskt meg etter å ha hatt foto valgfag med eit lånt kamera.  Eg sa fram ærendet mitt, men dama i butikken ville heller vise meg alle dei flotte kompaktkamera dei hadde, som var mykje lettare å ta bilete med, og mindre kompliserte.  Eg prøvde å seie at det ikkje var det eg var ute etter, men då det ikkje glei inn forlet eg butikken temmeleg irritert! 

Anonymous poster hash: 40b42...024
Skrevet

Gidder ikke henge meg opp i det. Hadde det derimot bært en bilforurensing hadde jeg ALDRI gått dit igjen.

Anonymous poster hash: 75d4d...c75

Skrevet

Mamma sitter i rullestol. Hun opplever stadig nedlatende butikkpersonale. Nå sist skulle så hun en lekker dressjakke hun ville kjøpe til meg. Spurte om den ansatte kunne sjekke om de hadde den i størrelse M. Svaret hun fikk: Nei, for du har uansett ikke råd til den!

Anonymous poster hash: 1e6da...920

Skrevet

Mamma sitter i rullestol. Hun opplever stadig nedlatende butikkpersonale. Nå sist skulle så hun en lekker dressjakke hun ville kjøpe til meg. Spurte om den ansatte kunne sjekke om de hadde den i størrelse M. Svaret hun fikk: Nei, for du har uansett ikke råd til den!

Anonymous poster hash: 1e6da...920

What??!! Hva er problemet deres egentlig? Så utrolig frekt. Hadde jeg overhørt det der, så hadde jeg faktisk gitt den ansatte en overhaling og aldri handlet i den butikken igjen kjenner jeg. 

Anonymous poster hash: 5bf41...ace

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...