Gå til innhold

Hvor kommer lukten av gammel dame fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de siste tre-fire årene har det sneket seg inn den typiske lukten av gammel dame, både hos moren min og svigermor.

Mamma er 75, svigermor 81.

Men hva kommer den av? Svigermoren min hadde jo vært gammel en stund før denne lukten satte seg i leiligheten.

Anonymous poster hash: 32e21...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det lukter gammelt hos noen av de eldre jeg pleier å være hos. Også min mor. Hva det er som lukter vet jeg ikke, for de er renslige folk og hus og hjem er rent og pent ellers.

Skrevet

Åhhhh som jeg skulle ha gitt mye for å lukten igjen av mormor :)

Men har kanskje med hormonelle forandringer å gjøre? Mormor vasket seg hver dag til The bitter end, så dårlig hygiene var det ikke :)

Skrevet

I de siste tre-fire årene har det sneket seg inn den typiske lukten av gammel dame, både hos moren min og svigermor.

Mamma er 75, svigermor 81.

Men hva kommer den av? Svigermoren min hadde jo vært gammel en stund før denne lukten satte seg i leiligheten.Anonymous poster hash: 32e21...5df

Den kommer fra gamle damer...

Mamma har også snev av det, hun er 70 og dusjer hver dag. Men hun driver og sparer på matvarer (vokste opp med rasjonering) og har dårlig utskiftning i kjøleskapet.

Anonymous poster hash: e6598...8f3

Skrevet

"Sebum brytes ned.

Det hevder et team med japanske hudforskere som i 2001 presenterte en studie basert på forskning som viser at så tidlig som i starten av 40-årene vil menneskers kroppslukt endre seg gradvis. Etter fylte 40 vil en persons kroppslukt inneholde en høyere konsentrasjon av 2-noneal, et stoff som har en ubehagelig, fettete, gresskledd lukt som vi så kjærlig kaller " gammalmanns-lukt".

Talgkjertler i huden skiller ut sebum - en fet kombinasjon av lipider som hjelper å holde på fuktigheten. Sebumet som produseres blir brutt ned av bakterier på overflaten av huden, noe som bidrar til kroppslukt og kan være forsterket av hormonelle endringer og stress.

Hos yngre mennesker forsvarer hudens naturlige antioksidant denne prosessen gjennom å hindre at disse fettsyre-nedbrytningselementene oksideres av luften og endres til andre kjemikalier .

Eldre hud har færre antioksidanter. Dette, sammen med hormonelle endringer som øker lipid-produksjonen med talgkjertler, betyr at mer av de frie fettsyrene vil gjennomgå oksidasjon.

Resultatet er en opphopning av oksiderte stoffer, deriblant såkalt nonenal.

Jo eldre vi blir, jo mer nonenal produserer vi. Og fordi nonenal er en liten, flyktig forbindelse, kan den finnes i luften rundt huden, absorbert i klær, puter og sofaputer.

Luktesansen svekkes også hele tiden gjennom livet, noe som gjør oss mindre klar over at dette skjer med kroppen."

Anonymous poster hash: c8a4b...a43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...