Gå til innhold

Har jeg lov å jobbe i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber 100%. Har ferieuke, men ble ringt til i morges. Jeg bor nærmest, måtte komme på jobb. Ikke pålagt altså, men føler ansvar😉 hvordan blir dette nå? Har krav på 100 % overtid? Skal få igjen feriedagen men også betalt? Jeg vet man egentlig ikke skal jobbe i ferien og jeg ville ikke. Er en liten plass og jeg vet ingen andre hadde rukket å komme til morgenstell. Hmm.. Noen som vet?

Anonymous poster hash: 76d3e...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke jobbe i ferien.. Synes du burde få 100% for dagen.

Anonymous poster hash: cea7b...e68

Skrevet

Du får igjen feriedagen, og det er "alt". Hvorfor i all verden skal du ha lønn i tillegg? Det gir jo ingen mening....

Anonymous poster hash: 965e9...859

Skrevet

Du får igjen feriedagen, og det er "alt". Hvorfor i all verden skal du ha lønn i tillegg? Det gir jo ingen mening....

Anonymous poster hash: 965e9...859

Hun skal jo ha lønn når hun jobber, det er jo rimelig selvsagt. Men om hun skal ha en "ekstra" utbetaling eller ikke kommer jo an på om hun er på fastlønn eller ikke. 

Anonymous poster hash: 53efa...c42

Skrevet

Du krever at du MÅTTE komme på jobb, men at du ikke ble pålagt......

Hva betyr egentlig det? Hvis du ikke ble pålagt, så måtte du faktisk ikke komme. Du kunne fint sagt nei!

Personlig synes jeg det er en uting å ringe etter noen som har feire, men mkndre det faktisk ikke er snakk om at personen MÅ komme, dvs at man har vurdert andre alternativer son ikke reelle eller ikke har andre personer å spørre. I så henseende kan man faktisk si at når man ringer etter en som har feire, så er det snakk om at personen MÅ komme med mindre det foreligger svært vektige unner til at denne ikke kan (ikke er hjemme etc).

Sjekk tariffavtalen din. Jeg vil tro du har rett på overtidsbetaling ved tilkalling på feriedag.

Man kan også argumentere med at tilbakekalling av ferie bare skal brukes i ytterste konsekvens når det er snakk om nød, uforutsette hendelser, liv og helse. Normal sykdom hos personalet regnes faktisk ikke som en uforutsett hendelse da det forventes at arbeidsgiver har bemannet slik at man kan være syk uten at noen må tilbakekalles fra ferie av den grunn!

Anonymous poster hash: 6ab6e...38c

Skrevet

Arbeidsgivar har ikkje lov te ta deg inn i ferien. Då må da ver sånn at bedrifta går i dass uten deg. Eksempelvis konkurs. Du kan kreve heile ferien tebake fordi detta "ødelegge" ferien din.

Anonymous poster hash: 820be...fd0

Skrevet

Du skal ikke jobbe i ferien . Ansatte i helsevesenet kan bli pålagt å jobbe overtid eller bli ringt etter , men ferien er hellig . Har opplevd å ha skiftet , kommet opp fra garderoben etter kveldsvakt og møtt på ansvarlig sykepleier som påla meg å gå nattevakt også da nattevakt ikke var dukket opp . Aldri opplevd å bli ringt etter i ferien eller at jeg selv har ringt etter noen i ferien deres

Anonymous poster hash: fe17e...84b

Skrevet

Dette er en arbeidsplass med få ansatte. Det må møte opp to på dagvakt, en alene er ikke forsvarlig (jobber på omsorgsbolig). Den som ble syk ringte seg syk en 1/2 time før vakten begynner. Ingen andre var aktuelle å ringe og jeg vet ganske sikkert at de som hadde blitt ringt ikke hadde møtt opp. Jeg har et ansvar på arbeidaplassen da sjefen min ikke er der for tiden. Når da noen ringer desperat og jeg føler ansvar for stedet, kan jeg ikke si nei når jeg faktisk bor 10 min vekke. Det er min mening. Jeg kunne bedt dem ringe andre først, men jeg er 99% sikker på at ingen hadde møtt opp. De jobber allerede så mye og det er en lei tendens til å si nei eller ikke ta tlf blandt ansatte. Jeg velger å tro at vakten går som overtidsbetalt ettersom jeg jobber 100% stilling. Jeg jobbet på en fridag (feriedag). Jeg vil ha rett på 100% på denne vakten.... Det er vertfall sånn jeg tolker det? Nsf er veldig uklare på dette på sine sider synes jeg. Jeg har ingen sjef å snakke med for øyeblikket... Men får se hva som skjer. Synes vertfall jeg skal ha 100%? Altså utbetalt for vakten, samt en dag avspasering i tillegg..

Anonymous poster hash: 76d3e...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...