Gå til innhold

når for stor for besafe izi Kid x1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på tre som sitter i dette nå og håper at vi tidligst trenger å snu henne når hun er fire. Ser nå at toppen på hodet begynner å komme litt over og mener å ha lest et sted at de er for stor når ørene går over. Besafe sier når de når vektgrensen eller barnets hode rager over. Da tenker jeg mye over, men synes det var litt uklart. Når byttet dere med tanke på størrelsen på barnet? Tenker da bare på hodet og ikke evt bøyde ben eller at selene går for langt ned bak skuldrene...

Anonymous poster hash: 94cc4...b2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

4 år var poden min da jeg byttet over fra dette sete. Han fikk da et nytt fullsete som han fremdeles sitter i den dag i dag (fra 4-10 år). Når han er eller ikke får plass til skuldrene skal han selvsagt få slippe. Vært såpass mange studier på det med bilseter og barn at man bør sitte bakovervendt så lenge man kan samt i bilsete så lenge som mulig. Tenker med skrekk og gru når jeg ser 3-4-5-6 åringer som sitte uten sete i forsetet på biler med airbag...

Greit å linke til et par ting fra USA: 

"Air bags can also be deadly to older children in the front seat. Because children have weaker back, neck, and stomach muscles, and because their head is larger in relation to the size of their body, it's harder for them to maintain an upright position even in a gentle collision. So they're more likely to come face to face with the blunt force of the bag as it expands."

http://www.babycenter.com/0_car-seat-safety-air-bags_396.bc

http://www.madeformums.com/reviews-and-shopping/shopping-guides/guide-to-child-car-seat-laws-and-safety/36136.html

Er hundrevis av slike videoer og linker både fra Norge, USA og andre steder. Jeg tenker det at om barn sitter litt trangt så er det bedre å gjøre det enn å være kvesta eller miste livet.

Skrevet

Hun skal sitte så lenge som mulig, men det er jo like utrygt å sitte i for lite sete, så derfor jeg lurte på det med hvor langt hodet faktisk kan stikke over kanten. Og hun skal selvsagt over i nytt større sete.

Skrevet

Hun skal sitte så lenge som mulig, men det er jo like utrygt å sitte i for lite sete, så derfor jeg lurte på det med hvor langt hodet faktisk kan stikke over kanten. Og hun skal selvsagt over i nytt større sete.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/barnbil.php

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

Jeg ville latt ungen sitte der til et par cm over for å beskytte nakke og hode på best mulig vis, men det er mange barneseter som har rygg og nakkestøtte i tillegg til selve puta. Grunnen til at de skal sitte bakovervendt lengst mulig er jo fordi nakken er for svak i forhold til hodet. Sitter de bakovervendt får det lite konsekvenser i forhold til forovervendt i denne alderen.

Skrevet

Det var derfor jeg skrev modellen vi har, den har ikke noe støtte for hodet lenger opp en der selve setet stopper. Og alle linkene er fint det altså, men jeg vet alt dette, det er derfor jeg lurer på når hun faktisk ikke kan sitte der lenger. Vil helst ha henne bakovervendt frem til fire år, men følte det var litt uklart hvor mye av hode kunne stikke over kanten.

Hi

Skrevet

Hvis leverandøren sier at setet bør byttes ut hvis hodet er 2-3 cm høyere opp så er det nok kanskje best å følge rådet deres. Jeg ventet til poden var 4 og da var hodet ca 3-4 cm over. 

Skrevet

Som jeg skrev i hovedinnlegget så skriver de på siden sin; "rager over", og har hørt tidligere at opp til ørene er greit. Derfor jeg spurte her. Synes det rager over ble litt uspesifikt.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...