Gå til innhold

Gravid og løping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid (ca. 6 uker på vei). Jeg driver mye med løping, og har mange konkurranser foran meg de neste par mnd. Neste er halvmaraton som står for tur, og målet har vært å komme rundt 1.35. Da vet jeg at jeg må presse meg hardt, og formen tilsier at jeg skal klare det (selv om jeg er trøtt enkelte dager). Noen her som har erfaring med graviditet og løping, og bør jeg prøve å nå målet mitt, eller ta det litt roligere denne gangen?

Anonymous poster hash: 7687e...aa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er vant til treningen og ikke kjenner vesentlig ubehag av å løpe tror jeg ikke det skulle være noe problem, men for sikkerhets skyld kan du ta en prat med en lege. Ikke snakk med jordmor på helsestasjonen. De pleier etter min erfaring å være ekstremt hysteriske for at man skal overbelaste seg, men mangler helt argumenter for hvorfor.

Lykke til med ny pers. Skulle ønske jeg var like rask. Selv bruker jeg ca en halvtime mer, men jeg er nok like sliten etterpå :-).

Anonymous poster hash: 291ba...eec
Skrevet

Som du sier selv, du kjenner deg mer trett og sliten noen dager,- og kommer løpet på en slik da, så tar du det deretter.

Som godt trent har du jo veldig godt utgangspunkt for og skille mellom tretthet i "hodet" eller om kroppen rett og slett skriker etter en dag på sofaen. Du vil nok også kunne skille mellom vondter som kommer naturlig som følge av og presse seg under løp/trening og vondter som KAN skyldes graviditeten som "sier fra".

Og gå for rekorder i denne tida fremover tror jeg ikke er noe og satse på,- men samtidig så vil jeg tro det ikke er umulig. Og faktisk kan neste trimester bli "lettere" og få det til på enn der du er nå. Men igjen, dette kommer du til og kjenne før og underveis i løpet!

igjen, kjenn på kroppen din, det kommer til og komme mange nye "signal",- som du må tolke. Disse vil skyldes baby og graviditet,- mens de samme "gamle" signal fortsatt vil være til stede,- og disse kjenner du jo igjen,- ergo vil din oppgave mtp og "Lytte til kroppen" være enklere enn for de som ikke kjenner sin fysikk like godt.. Lykke til!

Anonymous poster hash: 85132...665
Skrevet

Jeg har ikke planer om å satse på rekorder fremover, men dette løpet har jeg gledet meg til og trent til lenge. Jeg føler litt på presset for å perse også, men ingen som vet om graviditeten enda. Men dere har helt rett, jeg må nok se an hvordan jeg føler meg denne dagen. Selv om jeg er mest redd for at konkurranseinstinktet mitt vil si noe annet. Skal til legen til uka, og hun kjenner godt til meg og løpingen min, så får nok de beste rådene der. Takk :) 

Skrevet

Jeg løp frem til måned fem da fikk jeg veldig nedpress når jeg løp.

Jeg klarte ikke løpe like fort som tidligere da jeg fikk makspuls veldig raskt. Du skal jo ikke trene på maks når du er gravid.

Det er faktisk slik jeg vet jeg er gravid, raskere høy puls ved trening.

Løp så lenge kroppen føles ok.

Anonymous poster hash: b4bca...da5

Skrevet

@motherOfDragons løp frem til fødsel. Du finner henne kanskje på 3.trimester-forum "juli"-tråden.

Hun kan sikkert svare på noen av spm dine.

Anonymous poster hash: a4c98...360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...