Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Hvordan reagerer familien på det? Jeg har aldri hatt en åpen diskusjon rundt religion hjemme med mamma og pappa. Nå som storfamilien er samlet i ferien har jeg vært ærlig på at jeg ikke er kristen og ikke f. eks tror på et liv etter døden. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle møte på en slik motstand. Jeg trodde egentlig ikke at det skulle bli et tema. Før nå. I kveld ble flere i familien (ikke mannen min) sure på meg fordi jeg er ateist. De trodde tydeligvis at jeg er troende som de selv. Vi har ikke diskutert religion før, så jeg er litt tatt på senga over deres reaksjon. Hva de tror på er deres sak, og de må gjerne få tro på det de vil. Men da jeg sa hva jeg tror på, ble de kritiske og hissige. En mente at jeg ikke respekterer bestemor som var kristen. Jeg var ikke ufin, men sa bare at jeg ikke tror på hverken Gud eller Jesus. Jeg skjønner ingenting. Er det slik at jeg må ti stille i diskusjoner rundt tro fordi jeg er ateist? Kan jeg ikke si min mening fordi jeg må respektere de med tro? Nå føler jeg at jeg har blitt uthengt i familien. Ikke får jeg sove heller etter denne diskusjonen. Jeg respekterer deres syn på tro, men det er helt tydelig at mitt livssyn ikke er greit. Noen som har vært i liknende situasjon? Anonymous poster hash: 1beae...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Når jeg sier at jeg ikke tror, så sier mamma : joda, det gjør du, det er du opplært til. Helt håpløst å diskutere det med henne Anonymous poster hash: 0520f...246
wanda71 Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Jeg er ateist, familien min synes det er tungt men respekterer det. Min bestemor som er sprengkristen tror at jeg har valgt satan(😨)men ellers går det bra:) Vi har ikke døpt ungene og det er nok en sorg på begge sidene av familien. Synes ikke du skal undertrykke den du er og hva du står for, jeg pleier å si at jeg har respekt for at du er kristen/religiøs og da bør du respektere at jeg ikke er det så lenge jeg oppfører meg.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Jeg et ateist, men det er normalen i vår familie, så det vekker ingen oppsikt. Anonymous poster hash: f2ec7...c6a
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Bortsett fra farmor og farfar som er baptister er ingen i vår familie religiøs. Vi barna er ikke døpt og har fått velge selv. Det samme skal mine barn få. Anonymous poster hash: d42ff...8f8
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 I familien min (der vi alle er oppdratt som vanlig kristne) er vi nå en blanding av protestanter, katolikker og ateister. Ingen som bryr seg om det, alle respekterer de andres valg (kun meg og mine barn som er ateister). Anonymous poster hash: 8584a...a0a
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Jeg er ikke medlem av noe trossamfunn. Meldte meg ut da jeg følte det var uriktig å støtte noe jeg ikke har tro på. De fleste av slekta er nok sikkert medlemmer av den norske kirken, men det er ikke mer enn det. Litt av problemet med religion er nettopp det som mange svarer med, det er du opplært til etc, hva faen er problemet til folk som ikke skjønner at alle har samme tro? Det er den holdningen, at det skal tres nedover hodet ditt samma faen, fordi sånn har det alltid vært.... Om noen hadde argumentert til meg at bestemor er religiøs, så da må du også tro, så hadde jeg svart at hun får tro hva hun vil, men ikke dytt det på meg! Hadde det ikke vært for religion, ville historiebøkene vært ca 1 cm tykke, da alle ville vært hjemme og dyrka kål og levd i fred.. Ingenting som skaper så mye krig som religion! Hi; at de kommer med kritikk og blir hissige, sier mer om den enn deg. Toleranse er et ord mange av de religiøse slenger rundt seg med, men som de ikke skjønner meningen av! Anonymous poster hash: 57764...501
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Hvorfor i all verden skal man måtte forsvare sitt livssyn, religiøst eller ikke? Anonymous poster hash: 05fa0...792
☆☆☆ Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Har aldri vore eit tema. Er hverken døpt eller blitt oppdratt som kristen. Svigers er medlemmar i kyrkja, men trår ikkje ned dørstokken der dei heller.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 Føler med deg. De blir såret når vi tror det er eventyr. De kan si sin mening og ikke vi. De klarer ikke å argumentere fordi religion ikke henger på greip. Det beste er nok å unngå slike diskusjoner. Hjemme hos oss har jeg sagt hva jeg mener, og far heier mens mor syntes det blir så ubehagelug at hun ber meg holde opp. Hun klarer jo ikke å argumentere i mot paradoksene. Tar man fra andre livsløgnen blir drt vanskelug for dem, så det beste er å ligge lavt i terrenget. Anonymous poster hash: 7d25d...02a
Ikkedytt Skrevet 7. august 2015 #11 Skrevet 7. august 2015 Har ingen i familien som tror. Jeg ble meldt ut av kirken da jeg var 10 år. Virker som om vi som ikke tror må respektere de som tror, selv om de ikke respekterer oss.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #12 Skrevet 7. august 2015 Moren min er ateist hun også, så det var helt greit.. Faren min også, men han "fant Gud" senere i livet, han respekterer at jeg er ateist, men han misliker at jeg har barn utenfor ekteskap og har utført abort (at jeg er bisexuel har han samme reaksjon på som han alltid har hatt; null problem) MEN, han klager ikke over det, han prakker ikke troen over meg eller noe, men han har sakt at han synes det er trist å vite av (det med barn utenfor ekteskap og aborten) Men han respekterer mitt valg ved dette. Anonymous poster hash: aceee...d34
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #13 Skrevet 7. august 2015 Jeg er knapt i slekt med noen som er religiøse, tror jeg. Jeg har en aktivt kristen tante, hun kunne ikke brydd seg mindre hva jeg måtte bekjenne meg til eller ei. Min bestemor var dypt kristen, men kunne nok leve greit med at verken jeg eller nevneverdig mange av barna og barnebarna hennes leflet med religion. Familien din fremstår sær, men du høres også noe i overkant hårsår ut. Anonymous poster hash: 4864e...c49
sug lut Skrevet 7. august 2015 #14 Skrevet 7. august 2015 Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #15 Skrevet 7. august 2015 Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6
sug lut Skrevet 7. august 2015 #16 Skrevet 7. august 2015 Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6 Hehe, preferanser også? Mor legger ut om at doggy style er det som gjelder for henne, mens tante med Bibelen i hånd hevder sin rett til å steine alle som ikke holder hennes standard?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #17 Skrevet 7. august 2015 Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6 Hehe, preferanser også? Mor legger ut om at doggy style er det som gjelder for henne, mens tante med Bibelen i hånd hevder sin rett til å steine alle som ikke holder hennes standard? Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6 Hehe, preferanser også? Mor legger ut om at doggy style er det som gjelder for henne, mens tante med Bibelen i hånd hevder sin rett til å steine alle som ikke holder hennes standard? Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6 Hehe, preferanser også? Mor legger ut om at doggy style er det som gjelder for henne, mens tante med Bibelen i hånd hevder sin rett til å steine alle som ikke holder hennes standard? Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6 Hehe, preferanser også? Mor legger ut om at doggy style er det som gjelder for henne, mens tante med Bibelen i hånd hevder sin rett til å steine alle som ikke holder hennes standard?Beklager mange quotes Men kristendommen er imot steining Anonymous poster hash: f8ca5...ede
Gjest Antarctica Skrevet 7. august 2015 #18 Skrevet 7. august 2015 Hos oss er vi samme hedningene alle sammen, så den diskusjonen blir sjelden veldig gnistrende
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Politikk og religion og egne seksuelle preferanser kan man med fordel ligge unna i familiekosen, om man ikke har særs vidsynt familie. Oi, det er omtrent det eneste vi diskuterer i min familie. Anonymous poster hash: 23d02...da6 Hehe, preferanser også? Mor legger ut om at doggy style er det som gjelder for henne, mens tante med Bibelen i hånd hevder sin rett til å steine alle som ikke holder hennes standard? Jepp, akkurat sånn er det. Neida, de som er mest eksperimentelle i senga er faktisk de som er mest kristne. Alt er lov så lenge de bare gjør det med den de er gift med. Anonymous poster hash: 23d02...da6
valkyrien Skrevet 7. august 2015 #20 Skrevet 7. august 2015 Tror aldri det har blitt diskutert i min familie. Men regner med at det ville blitt sure miner fra den eldre, troende garde hvis det ble et tema. Mannens religiøse mormor er det derimot kjempegøy å diskutere religion med, men vi klarer å respektere hverandres tro da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå