Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Skal gjøre dette om en mnd og lurer litt på hva jeg har i vente. Jeg er "bare" 30 år, men har forsonet meg med at jeg ikke skal ha flere barn. Sliter med store smerter og voldsomme blødninger og har trengt blodoverføringer de siste gangene. Alt annet er prøvd, hadde tcer for 6 mnd siden, men blør like mye og nå har jeg altså bestemt meg for å fjerne livmoren. Har lest en del på nett, men syns det er bedre å høre erfaringer fra andre som har gjort det selv. Valgte du kikkehull eller vanlig buksnitt? Fjernet du evnt vaginalt og tok bort livmorhalsen i samme slengen? Hvordan var tiden etter operasjonen, lengde på sykehusopphold, hvor lang tid det tok før du følte deg i bedre form osv? Om du fjernet livmorhalsen, hvordan var sex etterpå? Du som "bare" fjernet livmoren, hvordan var orgasmer etterpå? Er alene med barn, hvor lenge burde de være hos sin far etter operasjonen? Blir veldig takknemlig for svar Anonymous poster hash: 10c92...86d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Jeg fjernet den i vinter, samt en av eggstokkene. Det var ikke noe alternativ å velge buksnitt, det gjøres kun laparoskopisk på Ullevål med mindre det er medisinsk behov for noe annet. Jeg fikk velge om jeg ville ta livmorhalsen eller la den være, endte med å la den være (det er littegrann økt risiko for fremfall av skjedevegg om man fjerner den, samtidig som man reduserer fremtidig kreftrisiko en del). Veldig uproblematisk inngrep. Lå inne en natt, var i fin form til å dra hjem påfølgende dag. Ble sykmeldt i tre uker fra kontorjobb, men hadde nok klart meg med en uke om jeg var nødt. Hadde lite smerter, fikk beskjed om ikke å løfte ettåringen første par ukene - utover det var det ikke noe problem å ta hånd om barna etter noen få dager. Merker ingenting til det i hverdagen, verken seksuelt eller på andre måter. Eneste er at mensen er borte, liksom. Jeg har en helt mikroskopisk blødning når jeg skulle hatt mensen og det murrer litt i magen. Blødningen er type så liten at jeg kun oppdager den ved toalettbesøk og den er over på et par timer. Anbefales helhjertet! Anonymous poster hash: 7f5ba...873
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Jeg har ikke opplevd d3t, men min søster har. Skal se om jeg klarer å huske forløpet. Hun måtte fjerne pga muskelknuter og sterke blødninger over mange år. Det ble tatt ved snitt på magen hos henne. Vet ikke om de hadde annet alternativ, da livmoren var så stor som en volleyball. Hun måtte i tillegg fjerne ene eggstokken, pga muslelknutene hadde spist seg oppover ene eggstokken. Hun var innlagt i 3-4 dager og sykemeldt i 6 uker. Skulle ikke løfte tungt i den perioden. Det gitt forholdsvis bra med noe blødniger i etterkant og smerter, men fikk smertestillende så det gikk fint. Jeg tror o jeg husker rett så har hun livmorhalsen igjen, og har ikke så vidt jeg veg noen for for blødninger. H ordan sexlivet er i etterkant har jeg faktisk ikke spurt om 😜men hun har ikke klaget 😉 Anonymous poster hash: 73262...3d5
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Tusen takk for svar begge to! Veldig godt å høre andres erfaringer, blir liksom ikke det samme å lese brosjyre etter brosjyre Håper jeg kommer meg like fort som dere beskriver. Hadde en kikkehulloperasjon for fem år siden, da tok det laaang tid før jeg følte meg bra, men har vist seg i ettertid at jeg var nesten tom for jern og D vitaminer, så det kan jo ha vært en faktor. Anonymous poster hash: 10c92...86d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Har ikke gjort det, men skulle gjerne! Blitt kvitt hele styret, i alle fall hvis de kunne tatt den eggstokken jeg har igjen også. Hva skal til, tro, for å få den fjernet? Anonymous poster hash: a823f...cab
MarianeA Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Jeg fjernet livmor og livmorhals vaginalt. Lite smerter og reiste hjem med bare et truseinnlegg mellom bena morgenen etter. Aldri mer bind og store blødninger. Tror dette er det beste som har hendt meg siden jeg fikk menstruasjon i tenårene. Har alltid hatt store blødninger så dette ble et nytt liv. Ikke noe forskjell på sexlivet egentlig.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Jeg fjernet livmor og livmorhals vaginalt. Lite smerter og reiste hjem med bare et truseinnlegg mellom bena morgenen etter. Aldri mer bind og store blødninger. Tror dette er det beste som har hendt meg siden jeg fikk menstruasjon i tenårene. Har alltid hatt store blødninger så dette ble et nytt liv. Ikke noe forskjell på sexlivet egentlig. Høres jo fantastisk ut! Må si jeg gleder meg til jeg har kommet på beina og ikke lenger blør! Blir jo et helt nytt liv og ikke bekymre seg for plutselige blødninger, ikke trenge å pakke med skift hvor enn jeg går, bare det å slippe smerter jeg besvimer av! Halleluja!!! Hvordan er det å ikke ha den tappen? Blir man noe videre inni der eller er det stort sett som før minus noe "i veien"? (Beklager veldig personlige spm, altså ) Hi Anonymous poster hash: 10c92...86d
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Jeg fjernet livmor og livmorhals vaginalt. Lite smerter og reiste hjem med bare et truseinnlegg mellom bena morgenen etter. Aldri mer bind og store blødninger. Tror dette er det beste som har hendt meg siden jeg fikk menstruasjon i tenårene. Har alltid hatt store blødninger så dette ble et nytt liv. Ikke noe forskjell på sexlivet egentlig.Håper du hadde på deg noe mer enn bare et truseinnlegg da du dro hjem 😂 Anonymous poster hash: 7f47d...600 Anonymous poster hash: 7f47d...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå