Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Og samtidig kreve bidrag fra begge foreldrene? Anonymous poster hash: bf342...ddd
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 synes det høres så rart ut..! Jeg kunne ikke flytte da jeg var 17, selv om jeg ville. Anonymous poster hash: bf342...ddd
HvittHus Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 http://www.ung.no/flytte/932_Hva_bestemmer_foreldre_og_hva_bestemmer_DU.html
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Google, så finner du en artikkel i vg eller dagbladet der noen foreldre måtte ut med hundretusener fordi ungen flytta ut og krevde bidrag... Selv om hn kunnne bo hjemme... Anonymous poster hash: 6dac3...2d4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #6 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2 De kan ikke kreve det frem til de er 21 år foruten de går i videregående skole. Er de ikke i videregående skole slutter bidragene når de er 18år. Anonymous poster hash: fef30...ff4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #7 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2 De kan ikke kreve det frem til de er 21 år foruten de går i videregående skole. Er de ikke i videregående skole slutter bidragene når de er 18år. Anonymous poster hash: fef30...ff4 Så et barn kan kun søke om videre bidrag så lenge han/hun går på VGS, så fremst alderen er under 21? Men når han/hun er ferdig på VGS, kan en ikke få mer bidrag selv om alderen er under 21? Ikke HI Anonymous poster hash: fa2e1...a2b
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2 De kan ikke kreve det frem til de er 21 år foruten de går i videregående skole. Er de ikke i videregående skole slutter bidragene når de er 18år. Anonymous poster hash: fef30...ff4 Så et barn kan kun søke om videre bidrag så lenge han/hun går på VGS, så fremst alderen er under 21? Men når han/hun er ferdig på VGS, kan en ikke få mer bidrag selv om alderen er under 21? Ikke HI Anonymous poster hash: fa2e1...a2b Det stemmer. Men en kan vel strengt tatt ikke velge å flytte ut før en er 18. Anonymous poster hash: 8bf34...b26
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2 De kan ikke kreve det frem til de er 21 år foruten de går i videregående skole. Er de ikke i videregående skole slutter bidragene når de er 18år. Anonymous poster hash: fef30...ff4 Så et barn kan kun søke om videre bidrag så lenge han/hun går på VGS, så fremst alderen er under 21? Men når han/hun er ferdig på VGS, kan en ikke få mer bidrag selv om alderen er under 21? Ikke HI Anonymous poster hash: fa2e1...a2b Det stemmer. Det er også viktig å få med dette fra linken HvittHus la ut: Det er viktig å merke seg at foreldre ikke har ansvar for å betale for utgifter du får om du flytter hjemmefra av egen vilje. Anonymous poster hash: 5a8f5...98b
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 En 17-åring kan ikke kreve å få flytte hjemmefra. Det er foreldrenes avgjørelse frem til 18-årsdagen. Anonymous poster hash: 6a15f...210
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2 De kan ikke kreve det frem til de er 21 år foruten de går i videregående skole. Er de ikke i videregående skole slutter bidragene når de er 18år. Anonymous poster hash: fef30...ff4 Så et barn kan kun søke om videre bidrag så lenge han/hun går på VGS, så fremst alderen er under 21? Men når han/hun er ferdig på VGS, kan en ikke få mer bidrag selv om alderen er under 21? Ikke HI Anonymous poster hash: fa2e1...a2b Det stemmer. Det er også viktig å få med dette fra linken HvittHus la ut:Det er viktig å merke seg at foreldre ikke har ansvar for å betale for utgifter du får om du flytter hjemmefra av egen vilje. Anonymous poster hash: 5a8f5...98b Vil det si at om ungen flytter sammen med venner/kjæreste før 18, frivillig, så KAN det bli slutt på bidrag? Anonymous poster hash: bf342...ddd
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Her gjelder det å skape dialog. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, og jeg har aldri siden vært like ansvarlig og pliktoppfyllende som de første åra jeg bodde alene. Det var deilig å slippe å ta hensyn til en familie som var helt forskjellig fra meg. Jeg gikk på vgs og gjorde lekser og fulgte opp det jeg skulle. Laget middag hver dag, holdt budsjett og fredagvask. Jeg lengtet meg syk etter å klare meg selv. I mitt tilfelle fikk jeg studielån (borteboerstipend) og klarte meg med det. Har du en ung voksen i hus, som gjerne vil klare seg selv. Så la h*n få prøve seg. Ha avtale om at det enten er jobb eller skolegang, ikke noe fritt liv uten ansvar. Sjekk opp Lånekassen, og be barnet om budsjett for hvordan han/hun vil klare seg økonomisk. Så sier du dørene er åpne hjemme om barnet vil flytte hjem eller bar ensomme på besøk. Ikke lag krig. Anonymous poster hash: 5c719...e7b
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Ja, frem til de er 21 år eller ferdig med vgs, hva enn som kommer først Anonymous poster hash: bc435...4c2 De kan ikke kreve det frem til de er 21 år foruten de går i videregående skole. Er de ikke i videregående skole slutter bidragene når de er 18år. Anonymous poster hash: fef30...ff4 Så et barn kan kun søke om videre bidrag så lenge han/hun går på VGS, så fremst alderen er under 21? Men når han/hun er ferdig på VGS, kan en ikke få mer bidrag selv om alderen er under 21? Ikke HI Anonymous poster hash: fa2e1...a2b Det stemmer. Det er også viktig å få med dette fra linken HvittHus la ut:Det er viktig å merke seg at foreldre ikke har ansvar for å betale for utgifter du får om du flytter hjemmefra av egen vilje. Anonymous poster hash: 5a8f5...98b Vil det si at om ungen flytter sammen med venner/kjæreste før 18, frivillig, så KAN det bli slutt på bidrag? Anonymous poster hash: bf342...ddd ja, men da etter ungen er fylt 18 år. frem til 18 år har de rett på det unnsett. Anonymous poster hash: 5a8f5...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå