Gå til innhold

Har jeg krav på overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som sykepleier og jobber 8 t hver dag. Vi skal egentlig ha 30 minutters betalt pause, men det er så mye å gjøre på avdelingen at pauser aldri blir praktisert. Vi har ikke tid til slikt. Har jeg da rett til å skriver 30 min overtid fordi jeg aldri fikk pausen min (som jeg har krav på)?

Anonymous poster hash: 32c58...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 50%.

Anonymous poster hash: 91208...279

Skrevet

Eg vil sei nei. Sjukepleiarar som har betalt pause har dette ofte fordi ein skal vere tilgjengelige i pausen. Sjefen din skal i så fall sei ja til at dåke får overtid pga manglande pauseavvikling. Dette må han/ho godkjenne kvar vakt.

Noko anna blir planlagt overtid som er ulovlig.

Anonymous poster hash: a018e...3fa

Skrevet

Betalt pause betyr vel at man har lønn denne tiden fordi man skal være tilgjengelig?

Skrevet

Signerer de to siste her. Da jeg jobbet på sykehuset hadde jeg betalt pause nettopp for å være tilgjengelig. Har man ikke betalt pause så kan man gå og skru av tlf eller hva det måtte være og spise i fred.

Skrevet

Du har rett på pause. Den skal praktiseres.

Selv om du har lønnet pause og dermed skal være tilgjengelig, er det ikke åpning for at pause skal bortfalle som en fast ordning. Snakk med fagforeningen din.

Anonymous poster hash: 140d0...d09
Skrevet

Eg vil sei nei. Sjukepleiarar som har betalt pause har dette ofte fordi ein skal vere tilgjengelige i pausen. Sjefen din skal i så fall sei ja til at dåke får overtid pga manglande pauseavvikling. Dette må han/ho godkjenne kvar vakt.

Noko anna blir planlagt overtid som er ulovlig. Anonymous poster hash: a018e...3fa

Va ikkje meiningo å vera anonym her..

E vel sånn di fleste plasse at da e vanskelig å avvikla pausar. Da e leder sitt ansvar å legga til rette for at da ska gå an. Ofta så blir da sånn at arbeidspresset blir høgare resten av vakto fordi pausen blir "tvungent" avvikla. E da klin umulig å avvikla pause ein dag så vil leder måtta godkjenna øvetid. Blir da regelen at han/ho alltid må godkjenne øvetid har ledaren ein god sak for få å auke bemanninga eller evt redusere arbeidsmengden for dei som e der. For du har som du seie krav på pause.

Da e detta som e politikken i da å få auka bemanning.. Ein må kunna dokumentert at arbeidsmengden evt arbeidspresset e for stort

Skrevet

Men hvis du har betalt pause, skal du vel ikke ha 8 timers dager? Vi har ti minutter betalt pause og 20 minutter ubetalt og er da på arbeidsplassen 7 timer og 50 minutter, inkludert pause.

Skrevet

Jobber som sykepleier og jobber 8 t hver dag. Vi skal egentlig ha 30 minutters betalt pause, men det er så mye å gjøre på avdelingen at pauser aldri blir praktisert. Vi har ikke tid til slikt. Har jeg da rett til å skriver 30 min overtid fordi jeg aldri fikk pausen min (som jeg har krav på)?

Hvorfor jobber du 8 timer hvis du har betalt pause?

Anonymous poster hash: bfa4f...207

Skrevet

Hvorfor jobber du 8 timer hvis du har betalt pause?

Anonymous poster hash: bfa4f...207

Fordi det er slik her. Jobber fra 07.00-15.00.

Skrevet

Hvis du har betalt pause betyr det at du skal være tilgjengelig for arbeidsgiver. det betyr at den ordinære pausen kan bli avbrutt, at du ikke bare kan gå ifra påbegynte arbeidsoppgaver for å ta pause, at du ikke nødvendigvis kan ta pause til et gitt tidspunkt, at du ikke har tidfredstillende pauserom, at du ikke kan skru av telefon osv.

Det betyr ikke at du i løpet av en 8 timers arbeidsdag IKKE skal få pause i det hele tatt!!

30 min pause i løpet av dagen betyr ikke nødvendigvis at disse 30 minuttene må være sammenhengende.Det kan være fordelt på 2x15 eller 20 min + 10 min osv.

dersom det er slik at du ALDRI får tatt pause, så kan du ikek skrive overtid uten at dette er tatt opp med sjefen din. Du har tross alt allerede fått lønn for denne halvtimen. Du kan imidlertid skrive et avvik. For det er et avvik i forhold til den opprinnelig organiseringen av arbeidsdagen din. dersom det blir mange slike avvik, viser det kanskje at det ikke er samsvar mellom antall ansatte og mengden arbeidsoppgaver, eller at dere må organisere arbeidshverdagen annerledes.

Anonymous poster hash: fe71a...c54
Skrevet (endret)

Vet ikke hvilken ordning dere har, men her er vi på jobb 8timer med betalt lunsj. Får vi ikke avviklet hele tiden får vi ingen overtid. Overtidsbetaling starteter etter 8timer.

Noe annet er for meg ulogisk. Det er betalt lunsj som en kompensasjon for at vi ikke alltid har mulighet til å sitte ned de 30minuttene.

Endret av humlesurr
Skrevet

Jobber fra 08 til 15, eller 1430 til 22. Bet pause her og. Ikke overtid om vi ikke får pause.

Anonymous poster hash: 75ede...02d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...