Gå til innhold

hyperemesis... dere som ble innlagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor dårlige var dere før dere dro til lege, og hvor dårlige var dere når dere ble innlagt?

Har time om 1 1/2 uke, men er skikkelig dårlig. Har hitill gått ned 3 kg, men formen er merkbart dårligere siste par dagene. Har begynt få hodepine, er svimmel, sår i halsen, og orker bare ligge på sofaen.

Er det evt medisiner man kan få som hjelper? Har prøvd alt reseptfrtt og kjerringråd.

Vurderer få en hastetime, men veit legesenteret er så opptatte, så om det er lite få gjort, så får jeg vente til timen jeg har. .

Var egentlig ute etter andres historier, andres erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: 921da...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med jordmor. Hun kan fx henvise til et distriktsmedisinsk senter hvor du kan få væske, og slik slippe innleggelse. Jeg gikk ned 8 kg, men slapp innleggelse.

Anonymous poster hash: d03fb...867

Skrevet

I første svangerskap ble jeg innlagt da jeg ikke klarte å innta mer enn 2 dl væske ila det siste døgnet, samt at jeg slutta å tisse. Kvelden før innleggelse, måtte samboeren løfte meg opp av badekaret og hjelpe meg i seng (Klarte ikke stå å dusje, så hadde satt meg ned). Hadde da allerede vært hos lege og jm flere ganger og startet med kvalmestillende tabletter, men disse kastet jeg bare opp igjen. Lå på sykehuset i 4 dager, fikk væske og kvalmestillende intravenøst.

I svangerskap nr 2 gikk jeg ned 12 kg på 14 dager før uke 9. Legen hadde dialog med sykehuset og jeg ble 100% sykmeldt, fikk Afipran mot kvalmen og var sengeliggende i 2 mnd. Den gangen greide jeg meg uten å bli innlagt.

Greier du å holde på mat/væske? Tisser du? Hjertebank? Ville ringt legekontoret og spurt om det var mulig å få fremskyndet timen.

Anonymous poster hash: 88a9b...fed
Skrevet

Jeg lå i sengen i 8 uker før jeg ble innlagt. Spiste på der værste en tomat ila en uke... Gikk flere ganger til fastlege. Han så bare på tunga mi og mente jeg ikke var dehydrert nok. Spydde om lag 10 g pr dag. I slutten ropte jeg på hjelp nesten, var så dårlig og sliten. Har en mor som jobber på gyn. Hun tok saken i egne hender og avtalte med en lege på jobb om å legge meg inn. Jeg ble bedre med en gang. Elektrolyttene var helt i ubalanse. Jeg var dehydrert. Jeg byttet fastlege. Jeg kom meg fort med væskebehandling. Jeg syns du skal lytte til kroppen din. Nok er nok. Det hjelper ofte godt med litt intravenøst for å komme seg oppå igjen. Jeg føler med deg. Det er ingen god følelse. Du er sterk og kommer deg gjennom dette. Klem til deg.

Anonymous poster hash: 01fc4...310

Skrevet

I første svangerskap bodde jeg i Oslo. Der gikk jeg til legevakten etter å ha kastet opp 10-20 ganger pr dag i 3 dager (dette skjedde stadig i helga så legekontoret hadde stengt). Fikk ikke i meg noe. Ble da innlagt, satt på faste i 3 dager og fikk largactil intravenøst.

Andre svangerskap var jeg på legevakten første gang da jeg hadde kastet opp tilsvarende som i første svangerskap. Ble innlagt på sykehus med largactil intravenøst, men slapp faste heldigvis. Etter dette fikk jeg kontakte sykehuset direkte når det ble ekstremt igjen, da etter kun en dag med voldsom oppkast. Dette var i Drammen, så det er vel forskjell på kapasiteten eller noe.

For øvrig er det vel lite hjelp i tabletter som kommer opp igjen. Jeg måtte ha intravenøst eller stikkpiller.

Anonymous poster hash: fb286...d23

Skrevet

Første svangerskap ble jeg ikke lagt inn før uke 10, og jeg kastet opp hvert 5. minutt. Hadde vært hos legen flere ganger, senest kvelden før jeg ble lagt inn. Selv om jeg ikke klarte å stå på bena nektet legen å legge meg inn. Neste morgen ringte samboeren min sykehuset fordi jeg var så dårlig, ble lagt inn med en gang. Og fikk beskjed om at hadde jeg ikke kommet da, så hadde jeg ikke levd lenge til.

Andre gang så ringte jeg sykehuset selv i uke 5, sykehuset mente at det var alt for tidlig, men skulle få komme inn til sjekk, og ble lagt rett inn.

Første gangen lå jeg nesten en uke, fikk medisinen esucos, som hjalp. Den får man ikke lenger. Andre gangen lå jeg i 2 dager og fikk samme medisin som hjalp.

Anonymous poster hash: 6b78b...f71
Skrevet

Zofran reddet meg!

Anonymous poster hash: 04c66...590

Skrevet

Jeg har nok litt igjen før jeg er like dårlige som dere har vært, syntes litt synd på meg, og nå fryktelig synd på dere!😳 Er helt utmattende. .

Har fått I meg litt kjeks og vann, men hvor mye som ble værende er ikke godt å si.. har litt hjertebank, 1-2 ganger pr dag.

tror jeg tar en tur til legen i morgen og ber om kvalmestillende, tviler på de sitter, men da har jeg hvertfall prøvd. Har mer enn nok å få I meg folsyre, gravidvitaminer har jeg gitt opp..

Takk for omtanke!

HI

Anonymous poster hash: 921da...82c

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Afipran fås også som stikkpille.

Klem til deg, jeg vet hvordan det er til en viss grad, men jeg slapp innleggelse. Hele verden blir mørk og det er for jævlig. Men det blir bra igjen, jeg lover deg :)

Skrevet

Du må ikke tenke at legen har mye å gjøre hvis det haster ! Og det høres jo litt sånn ut! Legekontor skal jo ha satt av et visst antall timer til akutte behov. Selv unngikk jeg innleggelse fordi jeg kom rett inn til legen. Kvalmestillende på resept hjalp meg. Absolutt alt av mat og drikke kom opp igjen. Etter flere slike dager ringte jeg legen. Kom rett inn.

Anonymous poster hash: 102fa...e87

Skrevet

Første svangerskap ble jeg ikke lagt inn før uke 10, og jeg kastet opp hvert 5. minutt. Hadde vært hos legen flere ganger, senest kvelden før jeg ble lagt inn. Selv om jeg ikke klarte å stå på bena nektet legen å legge meg inn. Neste morgen ringte samboeren min sykehuset fordi jeg var så dårlig, ble lagt inn med en gang. Og fikk beskjed om at hadde jeg ikke kommet da, så hadde jeg ikke levd lenge til.

Andre gang så ringte jeg sykehuset selv i uke 5, sykehuset mente at det var alt for tidlig, men skulle få komme inn til sjekk, og ble lagt rett inn.

Første gangen lå jeg nesten en uke, fikk medisinen esucos, som hjalp. Den får man ikke lenger. Andre gangen lå jeg i 2 dager og fikk samme medisin som hjalp.

Anonymous poster hash: 6b78b...f71

Jeg fikk også Esucos. Eneste redningen etter å ha prøvd diverse annet.

Jeg ble innlagt i uke 7/8 tror jeg. Hadde da ligget på sofaen et par uker allerede. Levde på en kjeks og en eplebåt om dagen og hadde det ganske så jævlig.

Jeg skulle til tidlig ul på Riksen pga andre ting, og det var legen der som sendte meg videre til gyn. Ble innlagt med en gang. Produserte ca en cm med mørkbrun urin og hadde elektrolyttforstyrrelser på det tidspunktet.

Fikk store mengder intravenøst og måtte ellers faste. Husker det som en enorm lettelse å kunne "slippe taket" og la andre ta ansvar. Lå med intravenøst i åtte døgn før jeg fikk begynne å spise litt igjen.

I mitt andre svangerskap var vi føre var. Ble sykemeldt og satt på kvalmestillende nesten med en gang. Var plaget da også, men slapp innleggelse.

Synes godt du kan prøve å få framskyndet timen din! Lykke til, HI. Det er tøft, men det går over til slutt.

Anonymous poster hash: 397f8...43b

Skrevet

Jeg slapp innleggelse, men fikk sykemelding og resept på kvalmestillende etter å ha snakket med legen på telefon. Var en gang på legevakta hvor jeg ble nøye undersøkt før jeg fikk beskjed om at jeg foreløpig ikke var uttørket, men at jeg ikke måtte vente med å ta kontakt igjen hvis jeg ble enda dårligere.

Anonymous poster hash: 8c348...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...